
Marketing afiliacyjny dla SaaS: jak zacząć
Dowiedz się, jak firmy SaaS mogą wykorzystać marketing afiliacyjny do skalowalnego, niskiego ryzyka wzrostu. Poznaj kluczowe strategie, korzyści i praktyczne ws...
Poznaj 9 praktycznych sposobów na stworzenie skutecznej strategii marketingowej SaaS i rozwijaj swój biznes oprogramowania. Dowiedz się, jak skutecznie wykorzystywać treści, SEO, media społecznościowe, wideo, recenzje i inne narzędzia.
Branża SaaS (Software as a Service) rozwija się bardzo szybko i nie ma co do tego wątpliwości. Ale jak Ty, jako przedsiębiorca SaaS, możesz zadbać, by Twoja firma była krok przed konkurencją? To wcale nie jest trudne! Wystarczy, że opracujesz solidną strategię marketingową SaaS i gotowe.
W tym wpisie omówimy najskuteczniejsze sposoby na promowanie firmy SaaS i oczywiście – na generowanie wysokich przychodów.
Zanim jednak przejdziemy do sedna, poznajmy podstawy.
Mówiąc najprościej, marketing SaaS to proces promowania produktu w celu budowania jego rozpoznawalności i sprzedaży do szerszego grona odbiorców. Choć możesz sądzić, że marketing SaaS jest jak każdy inny plan marketingowy – tworzysz ofertę, promujesz ją i sprzedajesz swojej grupie docelowej – w rzeczywistości marketing SaaS jest zupełnie inny.
Jednym z głównych powodów jest to, że produkty SaaS nie są jak zwykłe produkty. Są niematerialne, czyli nie mają fizycznej postaci. Dlatego kluczowe jest skupienie się na platformach cyfrowych i online. Możesz promować swój biznes SaaS przez różne kanały cyfrowe i platformy content marketingu.
Na przykład, jeśli posiadasz oprogramowanie do automatyzacji marketingu, możesz promować swoje narzędzie poprzez strategie content marketingu SaaS , takie jak pisanie blogów z odpowiednimi słowami kluczowymi, prowadzenie webinariów i podcastów.
Przyjrzyjmy się teraz szczegółowo, czym marketing SaaS różni się od innych rodzajów marketingu.
Różnice opierają się na kilku czynnikach. Oto one:
Modele biznesowe SaaS oferują produkty i usługi o charakterze niematerialnym. To oprogramowanie, które możesz pobrać lub wykupić subskrypcję, by usprawnić funkcjonowanie swojej firmy.
Modele cenowe mają ogromne znaczenie w planowaniu marketingu SaaS. Dla swojego produktu SaaS możesz zastosować model warstwowy, czyli oferować różne plany w różnych przedziałach cenowych. Dzięki temu dotrzesz do szerszego grona odbiorców o różnych budżetach i potrzebach.
Dla produktów fizycznych cennik jest dość prosty – możesz po prostu doliczyć koszty i ustalić cenę z odpowiednią marżą zysku .
To prawda, konkurencja w branży SaaS jest ogromna. Dlatego musisz opracować wyjątkową strategię marketingową SaaS, by osiągnąć swoje cele. Stwórz najbardziej angażujące i interaktywne treści dla swojej kampanii marketingowej i wykorzystaj najlepsze praktyki SEO, by się wyróżnić.
Content marketing to jedna z najpopularniejszych i najskuteczniejszych metod generowania leadów w każdej firmie SaaS. Treści publikowane na Twojej stronie pozwalają dotrzeć do grupy docelowej i zachęcić ją do rejestracji. Dlatego ważne jest, by publikowane przez Ciebie materiały – blogi, infografiki, webinary i podcasty – były zgodne z potrzebami i preferencjami odbiorców.
Pomysłów na tematy do opisania i omówienia jest nieskończona ilość. Aby ułatwić i przyspieszyć ten proces, możesz korzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak UberSuggest czy LSIGraph.
Gdy wybierzesz już słowo kluczowe, stwórz dobrze przemyślany konspekt w oparciu o intencje użytkowników. Mając gotowy zarys, przejdź do pisania. Upewnij się, że w tekście pojawiają się Twoje główne oraz powiązane frazy długiego ogona. To pomoże zwiększyć ruch na Twojej stronie.
Jeśli chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie, SEO powinno być pierwszą rzeczą, o której pomyślisz. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest ściśle powiązana z content marketingiem SaaS. Chodzi o to, by zoptymalizować stronę tak, aby pojawiała się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania.
Do sprawdzonych strategii SEO należą m.in. stosowanie odpowiednich słów kluczowych, pisanie spersonalizowanych treści i link building.
Oto przykład marki, która doskonale rozumie, jak wdrożenie strategii SEO może odmienić biznes.
Canva to narzędzie umożliwiające tworzenie projektów marketingowych do udostępniania online lub wydruku. Oprócz płatnych planów Canva oferuje także darmowe programy, co pozwala rozwijać firmę i zwiększać jej udział w rynku. Dodatkowo oferują bezpłatne oprogramowanie do celów edukacyjnych i dla organizacji non-profit, przez co profil linków zwrotnych marki gwałtownie wzrósł. Ponieważ Canva pozyskała linki od wielu renomowanych firm, Google uznało to narzędzie za wiarygodne, co przełożyło się na znaczny wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
Sprytne, prawda? Ty także możesz to wdrożyć. A gdy już zaczniesz pojawiać się na pierwszej stronie wyników, możesz powoli podnosić ceny subskrypcji swojego narzędzia!
Marketing interaktywny, jak sama nazwa wskazuje, polega na tworzeniu i dystrybucji treści, z którymi odbiorcy mogą wchodzić w interakcję. Treści interaktywne, takie jak quizy, angażują użytkowników bardziej niż statyczne i dostarczają im wartości w czasie rzeczywistym. W SaaS tego typu treści pomagają użytkownikom na etapie świadomości, rozważania i podejmowania decyzji w ścieżce zakupowej.
Oprócz quizów do najpopularniejszych form treści interaktywnych należą kalkulatory, ankiety, konkursy, testy, rekomendacje produktowe i chatboty.
Na przykład LiveAgent pozwala użytkownikom określić najkorzystniejsze rozwiązanie help desk za pomocą interaktywnego kalkulatora. Dla odwiedzających to dużo wygodniejsze i przyjemniejsze niż samodzielne porównywanie funkcji i cen.
Według SnapApp aż 88% marketerów twierdzi, że treści interaktywne pomagają wyróżnić markę na tle konkurencji. Ta forma komunikacji pozwala użytkownikom na udział w dwustronnej rozmowie, przekazanie swojej opinii, potrzeb czy preferencji. Pozostawia to trwałe wrażenie na odbiorcach.
Poznajmy przykład wykorzystania treści interaktywnych.
Function of beauty to jedna z firm, które naprawdę rozumieją, jak uczynić proces zakupowy interaktywnym. Odwiedzający wypełnia krótki quiz z pytaniami dotyczącymi preferencji, celów i wymagań. Klient nie musi nawet przeglądać katalogu produktów, bo Function of beauty dobiera je za niego. To podejście odniosło wielki sukces w mediach społecznościowych i pomogło zbudować szeroką bazę klientów.
Podobnie możesz tworzyć inne formy treści interaktywnych, takie jak quizy, ankiety, testy, konkursy czy chatboty, by zdobywać nowych odbiorców.
Darmowy okres próbny to podstawa skutecznej strategii marketingowej SaaS. Jest to bardzo efektywny sposób na zachęcenie użytkowników do pierwszego kroku w kierunku zakupu produktu. W końcu wszyscy lubią darmowe rzeczy.
Jednak głównym powodem, dla którego bezpłatne testy są niezbędne, jest to, że pozwalają potencjalnym klientom poznać i zrozumieć Twoje narzędzie bez ponoszenia kosztów. Gdy już dobrze poznają Twój produkt i zdecydują, jakie funkcje są im potrzebne, najprawdopodobniej zdecydują się na subskrypcję.
Idąc o krok dalej, możesz stworzyć i udostępnić na swojej stronie darmowe narzędzia, z których każdy może korzystać i czerpać korzyści. Gdy ludzie zaczną ich używać i uznają je za wartościowe, świadomość i popyt na Twoje podstawowe produkty wzrosną automatycznie.
Oferowanie darmowych narzędzi to więc pewny sposób na poprawę współczynnika konwersji.
Notion to narzędzie do robienia notatek i zarządzania projektami. Pozwala zarządzać projektami i przewodnikami, monitorować postępy oraz organizować nowe projekty. Jest powszechnie wykorzystywane przez zespoły i firmy na całym świecie, a dla osób indywidualnych dostępny jest darmowy plan.
Ponad połowa świata (59%) korzysta już z mediów społecznościowych. Czy to nie wystarczający powód, by marketerzy zaczęli wykorzystywać te kanały do promocji?
Zdecydowanie tak.
Aby promować produkt SaaS w mediach społecznościowych, postępuj według kilku kroków:
Mailchimp to jedno z najpopularniejszych narzędzi do automatyzacji e-mail marketingu. Nie tylko oferują solidne usługi, ale też angażują użytkowników poprzez treści w mediach społecznościowych. Dystrybuują wartościowe i ciekawe materiały, by uświadomić użytkownikom dostępność ofert i korzyści ze swoich produktów.
Email marketing, mimo że to jedna z najstarszych form marketingu, wciąż pozostaje na szczycie. To także jeden z najbardziej opłacalnych sposobów promocji. Aby jednak osiągnąć cele za pomocą e-mail marketingu, musisz pisać bardzo zwięzłe wiadomości. Wykorzystaj do tego darmowe szablony e-maili dla afiliacji , które pomogą szybko stworzyć skuteczne wiadomości bez zaczynania od zera.
Pamiętaj o tych zasadach podczas tworzenia treści e-mail:
Na powyższym przykładzie widać, że Goat Story zwraca się do klienta po imieniu. Cała wiadomość utrzymana jest w przyjaznym tonie, co nadaje indywidualnego charakteru komunikacji. To sprytne taktyki personalizacji, które możesz zastosować w kolejnej kampanii e-mailowej lub codziennej korespondencji.
Marketing oparty na kontach (account-based marketing) to strategia rozwoju SaaS, w której zespoły marketingu i sprzedaży współpracują, by zapewnić spersonalizowane doświadczenie klienta dla wyselekcjonowanych, najbardziej wartościowych potencjalnych klientów.
Najpierw przedstawiciele marketingu przyciągają leady poprzez skuteczne treści i ogólny plan marketingowy. Gdy leady trafią do lejka sprzedażowego , do akcji wkracza dział sprzedaży. Następnie prowadzą klienta przez lejek i przekonują go do zakupu.
Snowflake to rozwiązanie do przechowywania i analizy danych. Stawiają na strategię marketingu opartego na kontach. Dzięki informacjom z Data Cloud mogą podejmować decyzje biznesowe oparte na danych, by maksymalizować zyski swoje i klientów.
Aby zwiększyć sprzedaż SaaS, zdecydowanie warto spróbować marketingu wideo . Jesteśmy aktualnie w erze content marketingu wideo, więc warto na tym skorzystać.
Możesz udostępniać wideo na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Pozwoli to na bezpośrednie zaangażowanie odbiorców, zaoszczędzi ich czas (mogą obejrzeć film zamiast czytać cały blog) i poprawi współczynnik konwersji.
Możesz tworzyć różne rodzaje wideo: promocyjne, odpowiadające na problemy klientów, a także dłuższe filmy instruktażowe, które zamienią obecnych klientów w zaawansowanych użytkowników.
Jak widać, Post Affiliate Pro wykorzystuje wideo nie tylko do promocji usług, ale również do edukacji i rozrywki potencjalnych klientów w świecie marketingu afiliacyjnego . Powyższy film prezentuje oprogramowanie Post Affiliate Pro za pomocą wizualizacji, dzięki czemu łatwiej je zrozumieć. Co więcej, wideo jest podzielone na rozdziały, aby odbiorcy mogli łatwo nawigować i wracać do wybranych fragmentów.
Bardzo sprytne, prawda? To także oszczędność czasu i kosztów wdrożenia klientów przez indywidualne rozmowy czy spotkania.
Ludzie zwracają dużą uwagę na recenzje i opinie przed zakupem produktów lub usług, zwłaszcza oprogramowania. Przeglądają najnowsze opinie, by upewnić się, że to, na co się zdecydują, spełni ich oczekiwania.
Dlatego niezwykle ważne jest, aby Twoja firma SaaS była dobrze oceniana na serwisach recenzujących, takich jak G2. Pozytywne opinie stanowią dowód społeczny dla potencjalnych klientów, co pomaga zwiększyć ruch na stronie . Zdecydowanie warto dążyć do obecności na takich platformach.
Zobaczmy, jak Bethesda wykorzystuje treści tworzone przez użytkowników na swoją korzyść.
Creation Club firmy Bethesda to dobrze znana platforma wśród graczy. Bethesda udostępnia tam mody tworzone przez użytkowników. Gracze mogą publikować mody pod własnym nickiem, a inni użytkownicy mogą je pobierać, testować i oceniać. Cała ta zawartość generowana przez użytkowników jest skupiona w ekosystemie Bethesdy i pozwala firmie korzystać z opinii swoich klientów.
Marketing poleceń to cyfrowa wersja marketingu szeptanego . Polega na proszeniu obecnych klientów o polecanie Twojego produktu lub usługi znajomym, rodzinie i kontaktom poprzez e-maile oraz media społecznościowe, np. LinkedIn. To bardzo skuteczny sposób na pozyskanie wartościowych leadów.
Treści interaktywne, jak już wspomnieliśmy, to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe. Dzięki nim odbiorcy mogą bezpośrednio angażować się w kontakt z Twoją marką . Warto więc umieścić na stronie odpowiednie treści interaktywne.
Masz zoptymalizowaną stronę z dobrymi treściami, a odwiedzający jest niemal zdecydowany na rejestrację. Ale nie widzi przycisku CTA. Może wtedy zrezygnować. To samo dotyczy długich formularzy rejestracyjnych.
Dlatego Twoje CTA powinny być widoczne, a formularze rejestracyjne krótkie i konkretne. Ułatwi to proces i znacznie zwiększy szansę na konwersję.
Praca z oprogramowaniem bywa skomplikowana i klienci mogą często napotykać problemy. Mogą mieć wiele pytań o funkcje, ceny i plany subskrypcji. Aby rozwiązywać te kwestie w czasie rzeczywistym, niezbędny jest niezawodny zespół wsparcia klienta. Możesz również dodać na stronie chatbota działającego w czasie rzeczywistym, aby klienci mogli szybko skontaktować się z przedstawicielem i uzyskać pomoc.
Inbound marketing to działania edukacyjne, takie jak blogi, ebooki, kursy, infografiki, webinary, filmy produktowe i podcasty. Outbound marketing polega natomiast na docieraniu do odbiorców, którzy mogą nie szukać Twojej oferty, np. przez reklamy TV, billboardy, direct mail, reklamy radiowe i display. Oba podejścia bardzo się różnią. Aby osiągnąć najlepsze efekty, trzeba znaleźć właściwą równowagę między nimi.
Programy afiliacyjne SaaS to partnerskie współprace polegające na tym, że wydawcy, np. serwisy z okazjami czy blogi, promują Twój produkt i napędzają leady do Twojego lejka sprzedażowego. W zamian oferujesz im nagrody i prowizje.
I gotowe! W tym artykule omówiliśmy wszystko, co związane z SaaS. Mamy nadzieję, że zainspirowaliśmy Cię do stworzenia własnej strategii marketingowej SaaS, która przyniesie wymierne efekty.
Wykorzystaj te 9 praktycznych kroków i zacznij swoją przygodę z marketingiem SaaS!
Możesz przyciągnąć klientów do swojego biznesu SaaS, stosując solidny plan marketingowy. Zadbaj o optymalizację SEO swojej strony, dopasowanie treści do intencji wyszukiwania swojej grupy docelowej oraz twórz angażujące materiały, takie jak quizy, ankiety itp., a osiągniesz sukces.
Marketing SaaS jest wyjątkowy, ponieważ jest to plan marketingowy opracowany z myślą o promocji oprogramowania. Taktyki i strategie stosowane w marketingu SaaS różnią się od tradycyjnych działań. Na przykład w marketingu SaaS oferuje się darmowe okresy próbne, podczas gdy w zwykłym marketingu można oferować co najwyżej próbki produktów.
Content marketing B2B SaaS to strategia polegająca na tworzeniu i promowaniu treści skierowanych do odbiorców biznesowych z branży SaaS. Celem jest tworzenie treści zoptymalizowanych pod SEO, aby budować świadomość marki i poszerzać bazę klientów.
Shivani jest specjalistką ds. marketingu treści w Outgrow. Oprócz pisania treści współpracuje również z zespołem produktowym przy tworzeniu niesamowitych narzędzi. W wolne dni uwielbia odkrywać nowe kawiarnie i popijać kawę.
Zwiększ efektywność marketingu SaaS dzięki sprawdzonym taktykom wzrostu. Poznaj narzędzia i strategie, które wzmocnią Twoją markę, wygenerują leady i zwiększą konwersje.
Dowiedz się, jak firmy SaaS mogą wykorzystać marketing afiliacyjny do skalowalnego, niskiego ryzyka wzrostu. Poznaj kluczowe strategie, korzyści i praktyczne ws...
Kilka przydatnych wskazówek, jak przezwyciężyć większość wyzwań, z którymi spotkasz się podczas rozwoju programu partnerskiego SaaS.
Marketing oparty na danych nie jest nowością, ale niewiele firm SaaS wykorzystuje dane Customer Success w swoich kampaniach afiliacyjnych. Oto jak to zrobić!