
Marketing afiliacyjny dla SaaS: jak zacząć
Dowiedz się, jak firmy SaaS mogą wykorzystać marketing afiliacyjny do skalowalnego, niskiego ryzyka wzrostu. Poznaj kluczowe strategie, korzyści i praktyczne ws...
Dowiedz się, jak wykorzystać dane customer success, aby ulepszyć swoje kampanie afiliacyjne. Poznaj kluczowe wskaźniki, strategie segmentacji i wskazówki dotyczące automatyzacji, które napędzą wzrost SaaS i zamienią lojalnych klientów w najlepszych ambasadorów Twojej marki.
Stworzenie kampanii afiliacyjnej może być skuteczną strategią marketingową przyspieszającą rozwój firmy SaaS. Jednak wiele firm nie wdraża jej prawidłowo, przez co osiąga znikome efekty.
Zamiast traktować to wyłącznie jako kolejną taktykę marketingową, możesz potraktować ją jako rozszerzenie swojej ogólnej strategii Customer Success.
Co Customer Success ma wspólnego z marketingiem afiliacyjnym? Pomyśl o tym tak: najlepsi klienci stają się również najlepszymi ambasadorami marki. Gdy są zadowoleni z Twojego produktu, chcą polecać go wszystkim, których znają.
A ponieważ lojalność wobec marki jest bezpośrednim efektem Customer Success, to idealny punkt wyjścia do programu afiliacyjnego. Wystarczy trochę pracy, by lojalnych klientów zamienić w partnerów afiliacyjnych. Oto jak stworzyć kampanię afiliacyjną opartą o Customer Success Affiliate Campaign :
Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie swoich najbardziej udanych klientów. To ci, którzy czerpią najwięcej korzyści z Twojego produktu, więc chętniej polecą Cię swoim znajomym lub branżowym kontaktom.
Customer Success Managerowie mogą łatwo wskazać tych klientów, analizując Health Score każdego konta – im wyższy wynik, tym większa szansa na sukces. Jednak patrzenie jedynie na Health Score daje nam tylko ogólny pogląd na relację z klientem.
Oto dodatkowe wskaźniki, które warto uwzględnić przy wyborze najbardziej udanych klientów:
Inne ważne źródła danych Customer Success to:
Na koniec przeanalizuj dane CRM i wskaż, kto był decydentem i influencerem w procesie sprzedaży. To właśnie te osoby warto zaangażować w kampanię afiliacyjną , bo to one odpowiadają za finalizację sprzedaży/konwersję.
Dla najlepszych efektów możesz dopasować swoich top klientów do kanałów, z których do Ciebie trafili, podobnie jak robi to Carsten Schaefer z Trust:
„Nasze dane o klientach są kluczowe dla kampanii afiliacyjnej. Najważniejszy jest kanał pozyskania, bo musimy wiedzieć, skąd pochodzą nasi najlepsi klienci. Na przykład obecnie to ruch organiczny, więc staramy się tworzyć lepsze treści dla naszych afiliantów . Tak naprawdę sukces Twoich kampanii marketingu afiliacyjnego zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od materiałów, jakie dajesz partnerom. W naszym przypadku publikujemy wysokiej jakości treści, które partnerzy mogą wykorzystać do promocji – i to naprawdę działa.”
Dostarczanie wysokiej jakości treści, z których mogą korzystać partnerzy, to kolejny obszar afiliacji wspierany przez dane Customer Success. My na przykład staramy się tworzyć przewodniki i artykuły na tematy, które najbardziej interesują naszych klientów.
Analizuj także jakość swoich afiliantów. Przy jednorazowych zakupach nie ma to dużego znaczenia, ale w modelu SaaS, gdzie liczy się subskrypcja, jakość poleconych klientów jest kluczowa (tu pomocna jest analiza LTV i kosztu utrzymania):
„Wykorzystujemy dane o klientach, by upewnić się, że program afiliacyjny daje zwrot z inwestycji. Na pierwszy rzut oka afiliacja wydaje się oczywista – płacisz za efekt, czyli tylko wtedy, gdy partner wygeneruje sprzedaż. Jednak w przypadku firm software’owych to nie zawsze działa, bo model opiera się na subskrypcji, a nie jednorazowym zakupie. Nie każdy partner jest wart inwestycji – jeśli przysyła leady, które szybko rezygnują, to nie jest to opłacalne. Śledzimy takie wskaźniki jak miesięczny churn i LTV. Dzięki temu wiemy, którzy partnerzy dostarczają wartościowych klientów. Pozwala nam to też odpowiednio skonstruować prowizje afiliacyjne, by zachować równowagę między atrakcyjną zachętą, a generowaniem zwrotu z programu” – Ian Kerins, Marketing Director w Scraper API.
Skoro już wiesz, które wskaźniki Customer Success śledzić, by zidentyfikować klientów najbardziej skłonnych do promowania Twojego produktu, czas przeanalizować zebrane dane.
Jak wspomina Carsten, określenie skąd pochodzą najlepsi klienci i co sprawia, że odnoszą sukces, wskaże Ci kierunek przy tworzeniu materiałów do kampanii afiliacyjnej.
W przypadku Trust, ponieważ większość udanych klientów pochodzi z wyszukiwań organicznych, kolejnym krokiem jest określenie problemów, które przyciągają takich użytkowników na stronę i wykorzystanie ich jako USP w kampanii afiliacyjnej .
Na przykład jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest odchodzenie klientów (churn) – dlatego stworzyliśmy szczegółowy przewodnik na ten temat. Takie opracowanie nadaje się zarówno do rozmów z klientami, jak i działań marketingowych, w tym afiliacyjnych.
Kolejny krok to określenie, jakie działania sprawiają, że klienci odnoszą sukces i zadbanie, by nowi klienci pozyskani przez afiliację przeszli tę samą ścieżkę (i również osiągnęli status „udanego klienta”).
Idealnie byłoby segmentować klientów trafiających na stronę przez polecenia według ich branży lub afilianta , który ich skierował. Im lepiej strona docelowa odpowiada na potrzeby użytkownika, tym większa szansa na konwersję.
Personalizacja to nie tylko prezentowanie odpowiednich treści – chodzi o wykorzystanie wniosków z obecnej bazy klientów i tworzenie bardzo relewantnych doświadczeń dla potencjalnych klientów.
Z poprzedniego kroku już znasz ich problemy, więc możesz dostosować strony docelowe właśnie pod nie lub pod inne istotne dane Customer Success.
Każdy klient i każda branża są inne – mają własne wyzwania i problemy, dlatego korzystają z produktu na różne sposoby. Identyfikacja najczęstszych przypadków użycia ułatwi tworzenie bardziej trafnych materiałów, które mogą wykorzystać Twoi afilianci do promocji produktu (możesz też podkreślić te przypadki użycia na stronach docelowych).
Za zgodą klientów możesz tworzyć studia przypadków, w których pokazujesz efekty, jakie osiągnęli dzięki korzystaniu z Twojego produktu.
Jeszcze lepiej, jeśli uda Ci się zmienić takich klientów w afiliantów – będą bardziej zaangażowani w promowanie produktu, bo sami przedstawią swoje doświadczenie. (oczywiście możesz linkować te case studies także na stronach docelowych).
Wykorzystaj automatyzację
Proces zbierania i wykorzystywania danych nie jest skalowalny, jeśli odbywa się ręcznie – tu z pomocą przychodzą narzędzia Customer Success.
Na tym etapie strategia Customer Success i program afiliacyjny są ze sobą ściśle powiązane. Tak jak dla nowych klientów, możesz zaplanować specjalną ścieżkę (np. za pomocą kampanii emailowej ) dla klientów pozyskanych przez afiliację.
Wykorzystanie data science do wsparcia działań Customer Success to rosnący trend. Marketerzy wiedzą, że automatyzacja to ogromny atut. Teraz czas, by zespoły pracujące z klientem (wsparcie, obsługa, sukces, opiekunowie) wdrożyły automatyzację opartą o dane, by stale aktualizować materiały i strony docelowe, tworzyć modele predykcyjne churnu i pozyskiwać więcej leadów afiliacyjnych .
Wiem, że zebranie i wykorzystanie wszystkich tych danych w kampanii afiliacyjnej wymaga dużo czasu i wysiłku, więc korzyści muszą być tego warte.
Moim zdaniem – zdecydowanie tak! Oto co zyskujesz, wykorzystując dane Customer Success w kampaniach afiliacyjnych:
Wykorzystywanie danych do podejmowania decyzji nie jest niczym nowym. Nadal jednak niewiele firm SaaS korzysta ze swoich danych customer success przy projektowaniu programu afiliacyjnego – a to może zapewnić Ci znaczną przewagę w przyszłych działaniach afiliacyjnych.
Mam nadzieję, że ten artykuł pokazał, dlaczego ta strategia ma sens i jak możesz ją wdrożyć. Gotowy, by spróbować?
Kluczowe dane customer success to między innymi Health Score, historia upselli i cross-selli, Lifetime Value (LTV), Koszt Utrzymania Klienta (CRC), Net Promoter Score (NPS), poziom satysfakcji klienta, wykorzystanie produktu oraz dane CRM dotyczące decydentów i influencerów.
Pozwalają zidentyfikować najbardziej wartościowych klientów, zrozumieć ich problemy, personalizować strony docelowe, podkreślać odpowiednie przypadki użycia oraz upewnić się, że partnerzy afiliacyjni przyprowadzają wartościowych klientów z niskim wskaźnikiem rezygnacji, co finalnie zwiększa ROI.
Wykorzystanie danych customer success urealnia kampanię, pomaga zidentyfikować problemy klientów, umożliwia segmentację i personalizację dla lepszych wyników oraz pozwala wykorzystać historie sukcesu klientów do pozyskiwania nowych.
Narzędzia do automatyzacji usprawniają zbieranie danych, segmentację i personalizację kampanii, dzięki czemu łatwiej skalować program afiliacyjny i na bieżąco aktualizować materiały w oparciu o rzeczywiste dane o klientach.
Tak, analizując wskaźniki takie jak churn i LTV, możesz zidentyfikować partnerów, którzy dostarczają wartościowe leady i zoptymalizować współpracę pod kątem długoterminowej wartości, a nie tylko krótkoterminowych konwersji.
Jako CEO Custify, Philipp Wolf pomaga firmom SaaS osiągać świetne wyniki dla klientów. Widząc, jak firmy wydają duże pieniądze bez systematycznego podejścia do sukcesu klienta, Philipp wiedział, że coś musi się zmienić. Założył Custify, aby zapewnić narzędzie, które pozwala agentom spędzać czas z klientami — zamiast organizować dane CRM.
Dowiedz się, jak narzędzia i analizy Post Affiliate Pro pomogą Ci wykorzystać dane customer success do tworzenia skutecznych kampanii afiliacyjnych i napędzania wzrostu SaaS.
Dowiedz się, jak firmy SaaS mogą wykorzystać marketing afiliacyjny do skalowalnego, niskiego ryzyka wzrostu. Poznaj kluczowe strategie, korzyści i praktyczne ws...
Kilka przydatnych wskazówek, jak przezwyciężyć większość wyzwań, z którymi spotkasz się podczas rozwoju programu partnerskiego SaaS.
Sprytne metody pozwalające znaleźć i zachęcić świetnych afiliantów do dołączenia do Twojego zespołu i wsparcia wzrostu Twojego programu partnerskiego.