
11 wskazówek dotyczących tworzenia angażujących treści dla Twojej firmy
Masz trudności z tworzeniem treści, które przyciągają uwagę odbiorców? Aby Ci to ułatwić, przygotowaliśmy listę 11 wskazówek dotyczących generowania pomysłów na...
Odkryj, jak treści tworzone przez użytkowników mogą zwiększyć sprzedaż w e-commerce, budując zaufanie, rozpoznawalność marki, poprawiając SEO i zwiększając współczynnik konwersji.
Jako właściciel sklepu internetowego nieustannie zastanawiasz się, jak poprawić strony sprzedażowe, by zwiększyć cenny współczynnik konwersji, jak rozwijać sprzedaż i szybko zwiększyć obroty online. Z tego właśnie powodu wiele firm e-commerce prędzej czy później sięga po treści tworzone przez użytkowników.
W dzisiejszym szybkim i konkurencyjnym świecie biznesu treści tworzone przez użytkowników mają ogromny potencjał, by znacząco zwiększyć Twoje wyniki sprzedażowe. Zwłaszcza jeśli do tej pory ich nie wykorzystywałeś.
Czym jednak dokładnie są treści tworzone przez użytkowników i jakie korzyści może z nich czerpać Twój biznes? Czytaj dalej — przygotowaliśmy dla Ciebie wartościowe wyjaśnienia, case studies i wiele przykładów.
Jak sama nazwa wskazuje, treści tworzone przez użytkowników (UGC) to wszelkie rodzaje treści generowanych przez użytkowników lub klientów. Użytkownicy często spontanicznie tworzą różne formy treści, prezentując produkty lub usługi danej marki bez żadnego wynagrodzenia.
Firmy wiedzą jednak, że UGC może być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, dlatego często organizują konkursy lub kampanie filantropijne, by zachęcić użytkowników do tworzenia wysokiej jakości i kreatywnych treści.
GoPro jest doskonałym przykładem takiej firmy. To globalna marka produkująca kamery sportowe i sprzęt wspierający. Firma sponsoruje także wydarzenia sportów ekstremalnych i wspiera twórców przygód. Na zdjęciu poniżej widać viralową treść z 2018 roku. Zasady były proste – nagraj kreatywne wideo najnowszą kamerą GoPro, wrzuć je na YouTube i dodaj tag #GoProMillionDollarChallenge w opisie. W konkursie wzięło udział kilka tysięcy użytkowników, co drastycznie zwiększyło rozpoznawalność marki GoPro.
HubSpot przeprowadził badania wpływu treści tworzonych przez użytkowników na kluczowe wskaźniki, takie jak współczynnik konwersji i przychody. Wyniki pokazują, że ludzie nie ufają firmom tak jak dawniej, więc firmy muszą się dostosować i znaleźć sposób na zwiększenie zaufania klientów.
Ponieważ trend spadku zaufania do firm się utrzymuje, ważne jest wdrażanie UGC w swoim biznesie, by nadążyć za oczekiwaniami klientów i sprostać silnej konkurencji.
Zanim przejdziemy dalej, wymieńmy najczęstsze rodzaje UGC, które firmy starają się „wykorzystać”:
Skoro wiesz już, czym jest UGC i na czym polega, pora omówić korzyści z jego wdrożenia.
Ale zanim przejdziemy do zalet, oto kilka ciekawych statystyk, które warto mieć na uwadze:
Nietrudno zauważyć, że te liczby mówią wiele o tym, jak ważne jest wdrożenie UGC w swoim biznesie.
Bez zbędnych ceregieli, oto najważniejsze korzyści z treści tworzonych przez użytkowników:
Komu ufasz bardziej: przyjacielowi polecającemu buty sportowe czy reklamie firmy obuwniczej? Klienci online częściej ufają osobom, które mają podobne potrzeby i spojrzenie na świat, niż kampaniom marketingowym. Przynajmniej na to wskazują wszystkie powyższe liczby.
Stworzenie i wdrożenie skutecznej strategii SEO to zwykle długi i wymagający proces, wymagający cierpliwości, angażujących treści i profesjonalnego zespołu do prawidłowej realizacji.
Jak UGC może pozytywnie wpłynąć na SEO i podnieść pozycję w wynikach wyszukiwania? Wyjaśnijmy to na przykładzie.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy i sprzedajesz produkt blogerowi, który jest bardzo zadowolony z zakupu i postanawia napisać szczegółową recenzję na swojej stronie. Recenzja zawiera dużo informacji o Twoim produkcie oraz wartościowy link zwrotny prowadzący do Twojego sklepu.
Właściciel Carryology napisał obszerną recenzję plecaka Arcido Akra, która kieruje czytelników do produktu. Wpływa to nie tylko na SEO i pozycje w wyszukiwarkach, ale także przedstawia produkt i markę Arcido odbiorcom Carryology, zainteresowanym sprzętem podróżniczym.
Treści tworzone przez użytkowników w mediach społecznościowych mogą zdecydowanie zwiększyć rozpoznawalność marki i zasięg każdej firmy.
Na przykład pod koniec 2018 roku firma odzieżowa Aerie zorganizowała akcję filantropijną na Instagramie, w ramach której użytkownicy udostępniali zdjęcia w strojach kąpielowych Aerie, a firma za każdy post przekazywała 1$ na wybraną organizację non-profit.
Pierwsza kampania okazała się ogromnym sukcesem — zebrano 15 000 dolarów dla NEDA w mniej niż tydzień. Oznacza to, że 15 000 użytkowników Instagrama wzięło udział i udostępniło kampanię Aerie swoim odbiorcom. To bardzo kreatywna akcja, która promowała produkty, jednocześnie wspierając konkretne NGO.
Realistyczne i obiektywne opinie mogą być dla firm niekomfortowe, ale nawet negatywne mogą być bardzo wartościowe.
Po zakupie produktu w Twoim sklepie możesz przesłać klientom ankietę lub poprosić o krótką opinię na temat zakupionego produktu lub usługi. Da Ci to wgląd w potrzeby odbiorców i pozwoli lepiej zrozumieć ich oczekiwania.
UGC ma ogromny potencjał, by zwiększyć współczynnik konwersji, rozpoznawalność marki, poprawić SEO oraz zbudować zaufanie klientów do Twojej firmy — wszystko to pozytywnie wpłynie na sprzedaż.
Istnieje kilka sposobów na zbieranie opinii klientów, które później możesz wykorzystać jako UGC w innych kampaniach marketingowych.
Na powyższym zdjęciu widać, jak Prezzybox , firma specjalizująca się w projektowaniu personalizowanych i kreatywnych prezentów, wykorzystuje opinie mailowe do pogłębionego poznania swoich klientów. Formularz opinii w wiadomości e-mail to bardzo skuteczne rozwiązanie, które cechuje się wyższym współczynnikiem konwersji głównie dzięki prostocie projektu. Użytkownicy nie są przekierowywani do nowej zakładki i cały proces można zakończyć w prostym formularzu mailowym.
Zobaczmy, jak wykorzystać to w praktyce.
Założyłeś już odpowiednią platformę dla swojego sklepu internetowego, zaprojektowałeś sklep i rozpocząłeś sprzedaż. Wielu właścicieli e-commerce doświadcza stagnacji sprzedaży już niedługo po starcie.
Aby nadążyć za wymagającymi klientami i silną konkurencją, wykorzystaj potencjał UGC.
Umożliwienie klientom tworzenia treści to świetny sposób na dostarczanie firmie świeżych treści i aktualnych opinii. Pomaga to użytkownikom uzyskać obiektywną opinię o produkcie lub usłudze, a Tobie dostosować ofertę do ich oczekiwań i zwiększyć satysfakcję klientów.
Faktem jest, że użytkownicy wierzą innym użytkownikom (opiniom klientów) bardziej niż firmom i chętniej dokonują zakupu, gdy mogą przeczytać różne punkty widzenia na temat produktu lub usługi.
Dlatego nawet my, jako niezależni recenzenci, czasem umieszczamy UGC w naszych recenzjach. Na przykład, jeśli przewiniesz naszą recenzję Wix, znajdziesz tam:
A osoby, które klikną „Czytaj więcej”, są kierowane na osobną stronę z opiniami użytkowników:
Kolejny przykład pochodzi ze sklepu Arcido, firmy specjalizującej się w projektowaniu plecaków dla minimalistycznych podróżników i cyfrowych nomadów.
Arcido umożliwia użytkownikom pisanie interaktywnych recenzji z użyciem bogatego tekstu, zdjęć i filmów. Bogata recenzja to świetny sposób na pokazanie potencjalnym klientom realistycznego i obiektywnego „obrazu” produktu lub usługi w praktyce.
Jest to szczególnie skuteczne w branży beauty i fashion, gdzie ludzie mogą mieć wątpliwości, czy produkt działa i jaka jest jego jakość.
Organizacja konkursu w mediach społecznościowych to bardzo skuteczny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki, zasięgu, przyciągnięcie ruchu od docelowych odbiorców i wzrost przychodów. W końcu 60% klientów przyznaje, że treści od znajomych lub innych użytkowników wpływają na ich decyzję zakupową.
Konkursy w social media to potężny sposób na zachęcenie do UGC i promowanie marki lub konkretnego produktu.
Oris to szwajcarski producent luksusowych zegarków. Firma regularnie organizuje konkursy na Instagramie i ma ogromną liczbę uczestników. W zeszłym roku zorganizowali konkurs promujący zdrowy styl życia. Na poniższym zdjęciu widać, jakie były zasady udziału i jakie atrakcyjne nagrody przyciągnęły ludzi do zabawy.
Oto przykład posta jednego z uczestników:
Powyższy post realizuje kilka celów, m.in.:
W zależności od sprzedawanego produktu możesz zorganizować wiele różnych konkursów w mediach społecznościowych. Jeśli poważnie rozważasz wdrożenie tego rozwiązania, polecamy szczegółowy poradnik o konkursach social media dla e-commerce.
Nawiązanie współpracy z influencerami lub mikroinfluencerami z Twojej branży i zaoferowanie im darmowej próbki produktu w zamian za szczegółową recenzję wideo lub unboxing może być genialnym i ekonomicznym sposobem na dotarcie do nowych odbiorców.
Oto dobry przykład.
W powyższym wideo możesz obejrzeć kompleksową recenzję plecaka Arcido Akra na kanale YouTube specjalizującym się w recenzjach produktów. Kanał ma już ok. 20 000 aktywnych i zaangażowanych subskrybentów, więc Arcido wykorzystało wyjątkową szansę na promocję plecaka i dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Innym sposobem na wykorzystanie potencjału recenzji wideo jest umożliwienie ich publikacji na własnej platformie e-commerce. Amazon umożliwia recenzje wideo nie bez powodu — Ty również powinieneś to rozważyć. Zawsze miło zobaczyć, co ludzie mają do powiedzenia na filmie i faktycznie zobaczyć ich podczas korzystania z produktu, co zwiększa zaufanie zarówno do produktu, jak i całej obsługi.
Jeśli masz budżet na wdrożenie takiego rozwiązania i sprzedajesz produkt, który można pokazać w recenzji, może to być świetny sposób na zwiększenie sprzedaży.
Email marketing to zawsze skuteczny sposób na zwiększenie konwersji i przychodów. Wiele sklepów internetowych prowadzi rozbudowane kampanie mailingowe, jednak często pomija bardzo ważny element — włączenie UGC do przekazu.
Oto kilka sprytnych sposobów wykorzystania UGC w kampaniach email marketingowych, które mogą pomóc zwiększyć sprzedaż zarówno wśród nowych, jak i obecnych klientów :
Coastal to firma sprzedająca okulary. Wykorzystali zdjęcia użytkowników z Instagrama jako okładki swoich maili, by przekierować odbiorców do sklepu. W trakcie kampanii co tydzień zmieniali zdjęcie na okładce, pokazując kolejną osobę ze swojego Instagrama.
Jeśli głównym celem Twojej kampanii mailingowej jest zwiększenie liczby subskrybentów, możesz wykorzystać opinie klientów, by zachęcić do zapisu. Na przykład Unique Fitness Group umieszcza dwa referencje od zadowolonych klientów obok formularza zapisu. Umieszczenie opinii użytkowników w kampanii mailingowej może znacząco zwiększyć współczynnik konwersji. Warto pamiętać, że kluczowe jest testowanie i eksperymentowanie z różnymi opiniami, pozycjami, designem itd.
To fakt — klienci coraz szybciej tracą zaufanie do firm, a odpowiedzią na ten trend są treści tworzone przez użytkowników. Motywuj więc swoich klientów do tworzenia UGC, organizuj regularne konkursy, nawiązuj współpracę z influencerami z branży, umożliwiaj różne formy UGC na stronie i podstronach produktów, a zobaczysz, jak Twoje wyniki i kluczowe wskaźniki biznesowe rosną.
UGC to potężny sposób, by udowodnić jakość produktu lub usługi, zwiększyć zaufanie do marki i nadążyć za wymagającymi klientami oraz silną konkurencją.
Treści tworzone przez użytkowników (UGC) to każda forma treści — jak recenzje, referencje, posty w mediach społecznościowych, zdjęcia czy filmy — tworzona przez klientów, a nie marki. UGC prezentuje prawdziwe doświadczenia i opinie na temat produktu lub usługi.
UGC buduje zaufanie i wiarygodność poprzez dostarczanie społecznego dowodu słuszności, poprawia SEO dzięki świeżym i autentycznym treściom, zwiększa zaangażowanie w mediach społecznościowych oraz podnosi współczynnik konwersji, wpływając na decyzje zakupowe.
Możesz wykorzystać UGC, prezentując opinie i referencje klientów na stronach produktów, organizując konkursy w social media, zachęcając do recenzji wideo oraz włączając zdjęcia lub opinie użytkowników do kampanii email marketingowych.
Klienci zwykle bardziej ufają treściom tworzonym przez innych użytkowników o podobnych potrzebach i spojrzeniu, gdyż przedstawiają one prawdziwe i obiektywne doświadczenia w porównaniu z tradycyjnymi kampaniami marketingowymi.
UGC zapewnia świeże, odpowiednie i autentyczne treści, które mogą poprawić pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Szczegółowe opinie klientów oraz linki zwrotne z blogów użytkowników zwiększają widoczność i wiarygodność sklepów internetowych.
Robert od zawsze pasjonował się narzędziami internetowymi, które ułatwiają życie. Dlatego założył WebsiteToolTester, gdzie znajdziesz recenzje i poradniki dotyczące najlepszych na świecie kreatorów stron internetowych i platform e-commerce.
Poznaj praktyczne sposoby na wykorzystanie treści tworzonych przez użytkowników, by zwiększyć konwersje, poprawić SEO i wzmocnić zaufanie do marki w swoim sklepie internetowym.
Masz trudności z tworzeniem treści, które przyciągają uwagę odbiorców? Aby Ci to ułatwić, przygotowaliśmy listę 11 wskazówek dotyczących generowania pomysłów na...
Wzmocnij swoje strategie marketingu afiliacyjnego, korzystając z tych 10 wskazówek, które wydłużą żywotność Twoich treści evergreen.
Poznaj pięć technicznych wskazówek, dzięki którym zamienisz zwykłe wpisy blogowe w maszynę do zarabiania pieniędzy dzięki marketingowi afiliacyjnemu.