
Poradnik Pisania Treści dla Początkujących
Poznaj podstawy pisania treści dzięki naszemu przyjaznemu dla początkujących poradnikowi. Dowiedz się, jaka jest rola copywritera, jak ważne są badania, gramaty...
Dowiedz się, jak podwoić ilość swoich treści afiliacyjnych w krótszym czasie dzięki praktycznym wskazówkom na temat organizacji procesu pisania, zwiększania kreatywności i produktywności.
Marketerzy afiliacyjni mają na co dzień do czynienia z ogromną ilością treści – i często muszą je sami tworzyć. Bądźmy szczerzy: to bywa frustrujące, kiedy chcesz osiągnąć więcej w krótszym czasie, a wiesz, że stworzenie jednego materiału zajmie Ci godziny, a nawet dni. Wydaje się, że inni robią to dużo szybciej, prawda?
Do tego nasza postcovidowa rzeczywistość sprawia, że profesjonaliści martwią się o swoje biznesy jeszcze bardziej. Większość rozumie, że teraz trzeba pracować jeszcze ciężej, ale przy zachowaniu tej samej jakości, by utrzymać się na rynku. Te wszystkie stresy zniechęcają do kreatywności, prowadzą do wypalenia i obniżają aktywność mózgu. Wszyscy potrzebujemy magicznej pigułki, by podwoić produktywność i w pełni wykorzystać swoje umiejętności dla lepszych efektów marketingowych.
W tym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak pisać więcej treści afiliacyjnych w krótszym czasie. Sprawdź, co możesz zrobić, by zorganizować pracę nad pisaniem jak profesjonalista.
Wiesz, że tworzenie treści afiliacyjnych to nie tylko samo pisanie. Ważna jest również rutyna przed pisaniem, czyli research, analiza intencji wyszukiwania, planowanie treści oraz tworzenie konspektu. Nie da się robić tego wszystkiego jednocześnie. Dlaczego? Przeładowanie mózgu prowadzi do blokad i wydłuża czas realizacji materiału.
Jeśli chcesz pisać szybciej i poświęcać mniej czasu na tworzenie treści, spróbuj rozdzielić wszystkie czynności przygotowawcze i mieć je gotowe, zanim usiądziesz do właściwego pisania. Oto praktyczne wskazówki, jak to zrobić:
Burza mózgów to proces poszukiwania pomysłów (na treści, działania marketingowe czy biznesowe), które później przeradzają się w konkretne decyzje. Przy pracy nad treściami afiliacyjnymi sesje burzy mózgów mają znaczenie, bo to wtedy możesz wpaść na kreatywne tematy do przyszłych artykułów, wpisów na blog czy materiałów do social mediów.
Organizuj indywidualnie burzę mózgów raz w tygodniu, by generować wartościowe pomysły, które później wykorzystasz. Aby zaoszczędzić czas, możesz to robić w ramach home office, podczas lunchu w ulubionej kawiarni czy w drodze do domu.
Noś ze sobą notes i zapisuj każdy pomysł, kiedy tylko pojawi się w głowie – nawet jeśli na początku uznasz go za nieistotny czy niezwiązany z projektem. Cytaty, ciekawe slogany, fragmenty książek – wszystko się liczy i może stać się bazą do kolejnego tekstu. Dzięki tej puli pomysłów zaoszczędzisz czas, gdy będziesz decydować, o czym pisać następnie.
Gdy zdecydujesz się już na kilka tematów wpisów na bloga, które zamienisz w swoje treści afiliacyjne , nie śpiesz się z pisaniem. Najpierw musisz zrobić dokładny research, zebrać informacje i przygotować szczegółowe konspekty tego, co poruszysz w artykułach.
Najlepiej przeprowadzić research i konspektowanie kilku tematów naraz. Nawet jeśli poświęcisz na to cały dzień, w kolejnych dniach zaoszczędzisz sporo czasu.
Załóżmy, że w poniedziałek zbierasz materiały i tworzysz konspekty do trzech artykułów afiliacyjnych . Teraz możesz już tylko pisać te trzy posty we wtorek, środę i czwartek. W efekcie w piątek masz gotowe trzy materiały do publikacji i dystrybucji. Gdybyś jednak nie wykonał tej pracy wcześniej, research i planowanie każdego artykułu zajęłyby Ci kilka razy w tygodniu, przez co zostałoby mniej czasu na pisanie, a na dystrybucję mogłoby go w ogóle zabraknąć. Dlaczego? Bo research tematu jest czasochłonny i obejmuje też przygotowanie ilustracji i źródeł.
Aby zaoszczędzić czas na tworzeniu treści, wyrób sobie nawyk gromadzenia wszystkich potencjalnie przydatnych grafik, zdjęć i innych materiałów wizualnych w jednym folderze na komputerze. Przygotuj też listę miejsc, gdzie znajdziesz oryginalne i darmowe ilustracje lub gdzie możesz samodzielnie je tworzyć do artykułów. To skróci czas poszukiwań grafik, gdy usiądziesz do pisania.
Tworząc wysokiej jakości treści afiliacyjne , będziesz też potrzebować danych: wyników badań naukowych, Google Analytics, raportów branżowych. Przygotowując konspekty, przemyśl, z jakich danych skorzystasz i jakiego typu materiały wizualne zilustrują Twoją myśl dla czytelnika. Przygotuj to wszystko wcześniej, by nie przerywać sobie procesu pisania. Wiesz przecież, że kiedy „zgubisz” myśl lub musisz się przełączyć na inną czynność, trudno potem wrócić do rytmu.
Cała ta praca przygotowawcza to okazja, by skrócić czas pisania. Mając gotowe wszystkie źródła, konspekty i grafiki, nie rozpraszasz się, szukając zdjęć czy cytatów na bieżąco. Do tego pomaga to wdrożyć intencje w mózgu i ogranicza prokrastynację. Gdy wstępna praca jest wykonana, nasz mózg „uważa”, że zadanie jest już łatwiejsze, więc jesteśmy bardziej produktywni.
Czas przejść do właściwego pisania. Jakie praktyczne wskazówki pozwolą Ci pisać szybciej i efektywniej?
Nie martw się – nie chodzi tu o utarte rady w stylu „wyłącz smartfona” czy „pozbądź się powiadomień”. Mowa o zorganizowaniu miejsca pracy i kreatywnym podejściu do wyboru aplikacji do pisania, które pomogą Ci być bardziej produktywnym twórcą treści afiliacyjnych .
Po pierwsze: uporządkuj swoje miejsce pracy:
Następnie zwróć uwagę na aplikację, w której piszesz. Niektóre mają interfejs „bez rozpraszaczy”, inne pozwalają dostosować funkcje do własnych potrzeb. Na przykład pisząc w Google Docs możesz ukryć menu i przejść w tryb pełnoekranowy.
Jeszcze jedna rada:
Jeśli możesz, korzystaj z dwóch monitorów podczas pisania. Dzięki temu nie będziesz tracić czasu na przełączanie się między zakładkami i szybciej sprawdzisz źródła lub dane z researchu.
Twórcy treści afiliacyjnych chętnie korzystają z różnych szablonów – i słusznie. Szablony oszczędzają czas, energię i zasoby, pozwalają automatyzować niektóre procesy i łatwiej skupić się na zadaniach wymagających kreatywności. Najczęściej używane szablony to biznesplany czy maile do obsługi klienta , ale możesz przygotować własne dokumenty wzorcowe dla każdego typu treści.
Stwórz je wcześniej, a potem – kiedy masz już gotowe szablony wpisów blogowych, case studies, recenzji i innych materiałów – po prostu wypełniasz je, gdy trzeba szybko stworzyć nowy tekst.
Kolejny sposób na szybsze pisanie to ustawienie timera. Ten trik zarządzania czasem pomaga zacząć i skupić się na jednym tekście przez określony czas. Połóż zegar na biurku (możesz użyć też internetowych timerów, np. Pomodoro), ustaw czas (na początek 20-30 minut) i pisz, dopóki nie zadzwoni alarm.
Wyznaczanie takich bloków czasowych motywuje mózg do szybszej pracy aż do skończenia zadania. To efekt działania prawa Zeigarnik: nie lubimy zaczynać zadania, ale kiedy już zaczniemy – nie chcemy zostawić go niedokończonego. Timer to nasz mentalny motywator.
Kolejny trik to wyznaczanie sobie twardych deadline’ów. Pomaga to skupić się na efekcie i odpowiednio ustalić priorytety.
Dlaczego deadline’y działają? Podnoszą poziom stresu, „oszukując” mózg, by szybciej zrealizował zadanie. Psychologicznie chcemy pozbyć się tego stresu, więc pracujemy szybciej. Jeśli nie masz żadnego terminu na ukończenie treści, nic nie zmusza Cię do działania – możesz odkładać pisanie na ostatnią chwilę albo tracić cenny czas na jeden materiał.
Kiedy masz już gotowy szkic, praca się nie kończy. Trzeba poświęcić jeszcze czas na korektę i redakcję – często to właśnie ta faza jest bardziej czasochłonna i wymagająca niż samo pisanie. Jak można ją przyspieszyć?
Oczywiste jest, że korzystasz z narzędzi do korekty, takich jak Grammarly czy Hemingway, by wyłapać błędy gramatyczne i stylistyczne. Ale potraktuj je jako pomocników, nie profesjonalnych redaktorów – nawet najnowsze narzędzie nie wychwyci błędów typu „twoje” vs. „twoja” czy „wtedy” vs. „kiedy”. Dlatego zawsze sprawdzaj treść afiliacyjną po pracy narzędzi do korekty.
Oto kilka wskazówek, jak zrobić to szybciej:
Jako marketer afiliacyjny pracujący z różnymi rodzajami treści i stron możesz uważać, że im więcej narzędzi, tym lepiej. Narzędzia do produktywności, pisania, organizacji czasu – wszystko to świetni pomocnicy, ale nie sprawią, że będziesz pracować szybciej, jeśli nie zadbasz o swoją kondycję psychiczną i fizyczną.
Aby działać szybciej, generować więcej pomysłów i osiągać lepsze wyniki, skup się na praktykach zwiększających koncentrację, kreatywność i samodyscyplinę. Jednocześnie warto sięgnąć po coś, co zmniejsza prokrastynację, wahania nastroju i wypalenie. To, co napędza energię i wydajność mózgu, nazywamy biohackami.
Regularnie wdrażając je w codzienność, zmotywujesz mózg do lepszej pracy. To korzystne nie tylko dla Twoich planów biznesowych, ale i zdrowia oraz ogólnego samopoczucia.
Oto, co możesz zrobić, by wpłynąć na wydajność mózgu:
Jak pewnie słyszałeś, ćwiczenia mentalne, takie jak medytacja, praktykowanie wdzięczności, savoring czy akty dobroci, wpływają na zdrowie i wydajność mózgu. Badania pokazują, że poprawiają podejście do pracy i świata, zwiększając poczucie dobrostanu nawet o 10%.
Dla afiliantów te praktyki są cenne, bo pomagają uwolnić kreatywność, zwiększyć skupienie i pamięć oraz produktywność. Wszystkie te cechy wpływają na efektywność pracy, prawda?
Oto kilka ćwiczeń do wypróbowania:
Bycie afiliantem wymaga skupienia i determinacji przy realizacji wielu projektów naraz: poszukujesz klientów, by zwiększać sprzedaż afiliacyjną, dbasz o utrzymanie relacji, nawiązujesz współpracę z portalami, produkujesz jakościowe treści, zbierasz adresy e-mail do wysyłki materiałów, planujesz strategie generowania ruchu organicznego i utrzymania klientów – wszystko to przy próbie zachowania niskich kosztów programu partnerskiego .
Prędzej czy później prowadzi to do stresu, osłabienia odporności, lęków i wypalenia.
W takim stanie trudno stale generować wartościowe treści w krótkim czasie. Dlatego, by utrzymać efektywność, wyrob sobie nawyk minimum 30 minut ruchu dziennie.
Dobra wiadomość dla tych, którzy nie lubią siłowni lub nie mają na nią czasu:
Badania wskazują, że to ćwiczenia aerobowe najkorzystniej wpływają na pamięć i koncentrację. Na przykład spacer może zwiększyć kreatywność aż o 60%! Równie dobrze działa taniec, jogging czy wchodzenie po schodach. Nawet jeśli nie masz ochoty na siłownię, możesz wciąż znaleźć sposób na aktywność i poprawić wydajność.
Dla bardzo leniwych też jest rozwiązanie:
Przemyśl zakup biurka do pracy na stojąco. To korzystne nie tylko dla zdrowia (żegnaj słaba cyrkulacjo i bólu pleców), ale także poprawia skupienie, zwiększa energię i wydolność mózgu.
Znasz powiedzenie „jesteś tym, co jesz”. Tak, trudno utrzymać zdrowe nawyki żywieniowe, gdy masz na głowie mnóstwo projektów afiliacyjnych , ale to one długofalowo wzmacniają odporność i produktywność. Zwróć więc uwagę na:
Zdarza się, że marketerzy afiliacyjni rezygnują ze snu na rzecz kolejnych projektów. Jednak brak snu szkodzi zdrowiu i produktywności. Aby poprawić koncentrację i efektywność, staraj się spać 7-9 godzin na dobę i zadbaj o jakość tego snu.
W tym celu zaciemnij sypialnię w 100% (światło ogranicza wydzielanie melatoniny i pogarsza jakość snu), unikaj niebieskiego światła z ekranów na 2-3 godziny przed snem i stwórz sobie regularny harmonogram snu.
W połączeniu z umiejętnościami organizacyjnymi i prostymi trikami motywującymi mózg, odpowiednie nastawienie pozwoli Ci rozwinąć skrzydła i pozostać efektywnym marketerem afiliacyjnym. Wystarczy rozdzielić przygotowanie i samo pisanie, wyeliminować rozpraszacze i korzystać z odpowiednich narzędzi oraz szablonów.
I nie wahaj się prosić profesjonalistów o pomoc , jeśli widzisz, że mogą usprawnić Twoje procesy pracy. W końcu ich misją jest ułatwić Ci prowadzenie marketingu afiliacyjnego.
Zorganizuj rutynę przed pisaniem, regularnie przeprowadzaj burzę mózgów, grupuj research i planowanie, przygotuj wcześniej materiały wizualne i źródła, a także korzystaj z szablonów usprawniających pisanie.
Stwórz uporządkowane miejsce pracy, korzystaj z aplikacji do pisania bez rozpraszaczy, rozważ używanie dwóch monitorów oraz ustalaj bloki czasowe z timerem, aby utrzymać koncentrację.
Wprowadź ćwiczenia mentalne, dbaj o zdrowe nawyki żywieniowe i sen, włącz regularną aktywność fizyczną oraz korzystaj z biohacków, by zwiększyć kreatywność i zmniejszyć wypalenie.
Lesley Vos to doświadczona autorka treści internetowych i strateg ds. contentu. Publikuje artykuły na temat marketingu cyfrowego, sztuki pisania i rozwoju zawodowego, pomagając innym zdobywać pewność siebie i umiejętności potrzebne do tworzenia oraz promowania lepszych artykułów.
Odkryj narzędzia i strategie, które pomogą Ci pisać więcej wysokiej jakości treści afiliacyjnych w krótszym czasie. Zwiększ swój sukces w marketingu już dziś!
Poznaj podstawy pisania treści dzięki naszemu przyjaznemu dla początkujących poradnikowi. Dowiedz się, jaka jest rola copywritera, jak ważne są badania, gramaty...
Marketing afiliacyjny może być trudny. Przeczytaj, jakie najczęstsze błędy możesz wyeliminować, aby osiągnąć sukces w marketingu afiliacyjnym.
Chcesz jeszcze bardziej poprawić swoje wyniki sprzedaży afiliacyjnej? Sprawdź najlepsze wpisy na blogu, aby dowiedzieć się więcej i zacząć działać od razu....