6 błędów w marketingu afiliacyjnym, których firmy powinny unikać

6 błędów w marketingu afiliacyjnym, których firmy powinny unikać

AffiliateMarketing ContentMarketing SEO Analytics

Kto by nie chciał zarabiać na blogu lub kanale wideo? Zamiast pracować na etacie od 9 do 17, możesz wygodnie siedzieć w domu lub na plaży i pisać nowe artykuły na bloga, polecając produkty swoim obserwatorom. Albo nagrywać recenzje na popularny kanał YouTube o najnowszych gadżetach technologicznych. A że ludzie Ci ufają i słuchają Twoich rekomendacji, często klikają w linki afiliacyjne w Twoich treściach, a Ty co miesiąc otrzymujesz solidną prowizję.

Gdyby to było takie proste. Teraz, gdy konkurencja jest większa niż kiedykolwiek, marketing afiliacyjny wymaga sporej wiedzy branżowej, cierpliwości i kreatywności, by przynosił efekty. Niestety, istnieje też kilka złych praktyk, które mogą stanąć na drodze do sukcesu w tej branży. Możesz tracić czas, pieniądze i energię na działania afiliacyjne, a nie widzieć żadnych rezultatów. Brzmi znajomo? Sprawdź naszą listę pięciu najczęstszych błędów w marketingu afiliacyjnym – i dowiedz się, jak je wyeliminować na zawsze.

1. Tworzenie treści niskiej jakości

Ponieważ Twoim głównym celem jest technicznie generowanie prowizji, mogłeś chociaż raz pomyśleć, że najważniejsze są kliki i sprzedaż. Może to oznaczać, że skupiałeś się głównie na „sprzedawaniu” produktu, a nie na tworzeniu wartościowych treści dla czytelników lub obserwatorów – i właśnie to może być powodem, dla którego Twój blog afiliacyjny nie przynosi oczekiwanych efektów.

Primary forms of media used within content strategy in 2021

To jeden z głównych błędów w marketingu afiliacyjnym.

Twoim głównym celem nie powinna być sprzedaż, lecz pomoc Twoim czytelnikom lub obserwatorom w podjęciu dobrej decyzji zakupowej poprzez dostarczanie treści wyjaśniających, dlaczego dany produkt może być im potrzebny i jak może się im przydać. Jeśli Twoje wpisy nie pomagają w żaden sposób odbiorcom, nie masz pewności, że klikną w linki afiliacyjne. Właśnie tutaj czas poświęcony na tworzenie wysokiej jakości treści o produktach afiliacyjnych może diametralnie wpłynąć na efekty.

Wysokiej jakości treści to te, które piszesz lub nagrywasz, myśląc o potrzebach i oczekiwaniach swoich odbiorców. Jakie tematy mogą ich interesować? Z jakimi problemami się obecnie mierzą? Zacznij od poznania osób, do których chcesz trafić ze swoimi artykułami lub filmami, i stwórz listę tematów, które powinny przyciągnąć ich uwagę. Nie zapominaj też o SEO – o tym za chwilę.

Jeśli dopiero zaczynasz z blogiem i nie masz doświadczenia, warto skorzystać z internetowego narzędzia do sprawdzania tekstów, aby ocenić ich jakość. Taki proofreader przeczyta wpisy przed publikacją, wychwyci i poprawi błędy lub literówki. Często jest to płatna usługa, więc jeśli dopiero zaczynasz, poproś znajomego o przeczytanie Twojego tekstu.

Może się wydawać, że to dużo pracy, ale w dłuższej perspektywie się opłaci – 1 świetny artykuł lub film zawsze przyniesie więcej niż 10 słabych, w których ludzie nawet nie klikną w landing page, co oznacza brak sprzedaży dla Ciebie.

2. Wybieranie „jakiejkolwiek” niszy zamiast skupienia się na właściwych

Do marketingu afiliacyjnego możesz wybrać tysiące różnych nisz – bez względu na hobby czy zainteresowania, raczej łatwo znajdziesz produkt lub usługę do promowania. Problem w tym, że niektóre nisze są dużo popularniejsze od innych – jest tam mnóstwo produktów do promowania, a prowizje są bardzo atrakcyjne. Czy warto dołączyć do tych nisz?

Jeśli jakaś nisza pokrywa się z Twoimi zainteresowaniami (np. masz blog o najnowszych gadżetach), to warto spróbować. Recenzje produktów są często czytane przez osoby zainteresowane zakupem. Musisz jednak mieć świadomość, że bankowość, gadżety, zdrowie, SaaS i inne modne nisze są mocno konkurencyjne – więc jeśli nie jesteś gotów podwoić wysiłków promocyjnych, by stawić czoła rywalom, lepiej nie zaczynaj od nich.

Celowanie w dobrze płatną niszę, jeśli nie znasz tej branży albo nie pasuje ona do Twojej głównej grupy odbiorców, to przepis na porażkę. Jeśli nie znasz produktu lub usługi, którą chcesz promować, trudno będzie przekonać ludzi, że warto ją wypróbować – i nakłonić do kliknięcia w link. Skutkiem mogą być niskie konwersje i wysoki współczynnik odrzuceń – tylko dlatego, że wybrałeś zły produkt.

Jak tego uniknąć? Po prostu nie śpiesz się z wyborem niszy afiliacyjnej ! Poświęć trochę czasu na research, poznaj odbiorców z tej branży i zastanów się, jakie treści możesz tworzyć. Najlepiej, jeśli sam przetestujesz produkty, które chcesz promować. Wtedy dokładnie będziesz wiedzieć, jak działa produkt lub usługa i czy warto poświęcać na nie czas – swój i swoich odbiorców.

3. Spoczywanie na laurach i brak inwestycji w siebie

Jedną z największych zalet marketingu afiliacyjnego jest to, że nie potrzebujesz dyplomu z marketingu cyfrowego, wieloletniego doświadczenia ani specjalnego kursu, by zostać afiliantem – wystarczy cierpliwość, determinacja i trochę wiedzy. To jednak nie znaczy, że afiliacja to łatwy sposób na zarabianie dobrych pieniędzy.

Marketing afiliacyjny naprawdę może przynieść świetne efekty, ale najpierw musisz zainwestować czas i energię w zdobywanie wiedzy o branży i swojej niszy. Dziś bardziej niż kiedykolwiek czytelnicy i obserwatorzy są wymagający wobec konsumowanych treści. Jeśli podejrzewają, że tylko udajesz, że się na czymś znasz, szybko Cię zdemaskują.

Half of participants considered a purchase after seeing an influencer's post

Nie powinieneś nigdy spoczywać na laurach. Nawet jeśli wiesz już dużo w danej dziedzinie i dołączyłeś do skutecznego programu afiliacyjnego , nie oznacza to, że można się zatrzymać i liczyć na stały przypływ pieniędzy. Jeśli nie śledzisz branży, konkurenci mogą Cię szybko wyprzedzić. A skoro o konkurencji mowa…

4. Brak monitorowania konkurencji

Im popularniejsza nisza afiliacyjna, tym większa konkurencja. Możesz się wiele nauczyć o programach afiliacyjnych konkurencji, analizując ich strategie. Regularnie sprawdzając innych afiliantów w swojej niszy, możesz zauważyć obszary do poprawy w Twojej strategii, poznać nowe trendy lub metody biznesu afiliacyjnego i zobaczyć, jak wypadasz na ich tle.

Na przykład, sprawdzając, z jakich materiałów kreatywnych korzystają rywale lub jakie typy treści najlepiej działają u nich, możesz znaleźć pomysły na aktualizację lub modyfikację własnych materiałów.

Nie polecamy ślepo kopiować działań innych marketerów – plagiatowanie to ryzykowny biznes , ale ich techniki mogą się okazać skuteczniejsze od Twoich. Warto jednak obserwować, co blogerzy czy influencerzy robią dobrze i dostosować te pomysły do własnych działań afiliacyjnych. Testując nowe formy treści, możesz uzyskać cenny feedback od swojej grupy odbiorców.

5. Ignorowanie SEO

Masz gotowy nowy artykuł na bloga? Świetnie! Ale czy zoptymalizowałeś go pod kątem wyszukiwarek? Bez SEO bardzo trudno (o ile nie niemożliwe) będzie ludziom znaleźć Twoją recenzję, artykuł lub film online. Jeśli nie znajdą Twoich treści, nie klikną też w linki afiliacyjne – dlatego musisz zadbać o wysoką pozycję. SEO powinno stać się ważną częścią Twojej strategii afiliacyjnej .

Pierwszy krok to research słów kluczowych, których używasz – to one bezpośrednio wpływają na pozycję Twoich nowych treści i liczbę osób szukających podobnych tematów. Warto skorzystać z jednego z licznych narzędzi do analizy słów kluczowych – pokażą one, jak konkurencja wypada na wybrane frazy i pomogą wybrać najlepiej dopasowane.

Częstym błędem jest rezygnacja z takich narzędzi z powodu przekonania o ich wysokiej cenie. Tymczasem na rynku jest wiele darmowych rozwiązań, które wspierają twórców treści afiliacyjnych w wyszukiwaniu konkurencyjnych i long tailowych słów kluczowych. Jednym z nich jest Ubersuggest .

Dodatkowo zadbaj o tytuł i meta opis – im bardziej przyciągający uwagę internautów, tym większa szansa na kliknięcie w Twój artykuł. To często pierwszy punkt styku Twojej marki z potencjalnym klientem i może pomóc wyróżnić się na tle tysięcy produktów i usług.

6. Unikanie analityki

Masz lojalną publiczność, widzisz siebie jako właściciela prężnie rozwijającego się biznesu, sprzedającego wysokiej jakości produkty przez marketing afiliacyjny . Twoja kariera afiliacyjna wygląda świetnie… na papierze, podczas gdy w praktyce zarówno Twój panel afiliacyjny , jak i Google Analytics świecą pustkami.

Wielu afiliantów omija jakąkolwiek analitykę oprócz sprawdzania, ile sprzedaży wygenerowali na swoich stronach partnerskich. To jeden z najkosztowniejszych błędów, bo analityka pokazuje znacznie więcej, niż się wydaje.

Analityka pokaże Ci najlepsze źródła dochodu, najskuteczniejsze kanały marketingu online do promocji afiliacyjnych, wąskie gardła w doświadczeniu użytkownika czy schematy ruchu organicznego. Wszystkie te dane mogą być nieocenione przy opracowywaniu strategii marketingu afiliacyjnego.

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym afiliantem, czy doświadczonym marketerem, błędy zawsze mogą się przytrafić. Trzymaj głowę wysoko i działaj dalej!

Najczęściej zadawane pytania

Która strategia marketingu afiliacyjnego generuje najwyższy zwrot z inwestycji (ROI)?

Najlepszy ROI przynoszą media społecznościowe i mikroinfluencerzy – prawie 1:5, czyli 5 euro zarobione za każde wydane 1 euro.

Jaką niszę wybrać do swojej kampanii afiliacyjnej?

Najlepiej wybrać niszę, którą się interesujesz lub na której się znasz.

Jak ważne jest SEO dla sukcesu marketingu afiliacyjnego?

SEO jest kluczowe w marketingu afiliacyjnym, ponieważ pomaga Twoim treściom uzyskiwać wyższe pozycje w wyszukiwarkach, zwiększając widoczność i szansę na uzyskanie prowizji.

Jaką analitykę powinni śledzić marketerzy afiliacyjni?

Marketerzy afiliacyjni powinni monitorować takie wskaźniki jak źródła ruchu, współczynnik konwersji, CTR oraz sprzedaż, aby optymalizować strategie i poprawiać wyniki.

Lucia to utalentowana redaktorka treści, która dba o płynną publikację materiałów na różnych platformach.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Redaktorka treści

Zwiększ skuteczność marketingu afiliacyjnego

Poznaj sprawdzone strategie i narzędzia, które pozwolą Ci zmaksymalizować sukces programu partnerskiego i uniknąć typowych błędów.

Dowiedz się więcej

5 błędów w marketingu afiliacyjnym, których możesz uniknąć

5 błędów w marketingu afiliacyjnym, których możesz uniknąć

Poznaj 5 najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących w marketingu afiliacyjnym i dowiedz się, jak ich unikać. Od braku konsekwencji w działaniu po sk...

2 min czytania
AffiliateMarketing DigitalMarketing +3
Żenujące błędy nowych marketerów afiliacyjnych

Żenujące błędy nowych marketerów afiliacyjnych

Odkryj żenujące błędy popełniane przez początkujących marketerów afiliacyjnych i poznaj cenne wskazówki, jak osiągnąć sukces. Unikaj spamu, buduj zaufanie i opa...

2 min czytania
AffiliateMarketing BeginnerTips +3
Jak zarabiać jako marketer afiliacyjny

Jak zarabiać jako marketer afiliacyjny

Odkryj, jak odnieść sukces jako marketer afiliacyjny dzięki wskazówkom eksperta Aarona Chena. Poznaj „dobrą” metodę generowania dochodów poprzez serię wartościo...

2 min czytania
AffiliateMarketing OnlineBusiness +3

Będziesz w dobrych rękach!

Dołącz do naszej społeczności zadowolonych klientów i zapewnij doskonałą obsługę klienta dzięki PostAffiliatePro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface