
Czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi?
Sprawdź, czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi. Poznaj plusy i minusy, koszty, zaangażowanie i autentyczność, aby pom...
Dowiedz się, jak wybrać idealnego influencera do programu marketingu afiliacyjnego, poznaj zalety, wyzwania, typy influencerów oraz najlepsze praktyki budowania udanych partnerstw.
Wraz z eksplozją mediów społecznościowych w ciągu ostatnich dwóch dekad pojawiło się coś zupełnie nowego: influencerzy mediów społecznościowych.
Już nie trzeba być gwiazdą muzyki czy sportu z pierwszych stron gazet, aby zdobywać lukratywne umowy sponsorsko-reklamowe. Wystarczy telefon, by zgromadzić rzeszę obserwujących i zbudować wielomilionową markę. Influencerzy, stając się celebrytami na własnych zasadach, błyskawicznie stali się pożądanymi partnerami dla marek poszukujących korzystnych współprac.
Dla marketerów pojawienie się influencerów otworzyło nowe możliwości dotarcia do odbiorców w bardziej autentyczny sposób. Badania pokazują, że 49 procent konsumentów polega na rekomendacjach influencerów, a 40 procent dokonuje zakupu po zobaczeniu produktu w mediach społecznościowych. Społeczny dowód słuszności naprawdę działa. Dzięki współpracy z influencerami marki zyskują większą ekspozycję, bez konieczności samodzielnego prowadzenia intensywnych działań promocyjnych.
Z założenia marketing afiliacyjny i influencer marketing mają duży potencjał do współpracy. Obie strategie opierają się na marketingu szeptanym i wymagają udziału zewnętrznego partnera, który promuje produkt lub usługę oraz edukuje odbiorców. Kiedyś afilianci to byli głównie blogerzy. Dziś influencerzy z dużą liczbą obserwujących na Instagramie czy YouTube są równie skuteczną opcją dla programów partnerskich.
W marketingu afiliacyjnym , generowanie leadów jest kluczowe. Celem jest skierowanie jak największej liczby kupujących na Twoją stronę i przekształcenie ich w klientów. Influencer marketing jest nieco inny – skupia się raczej na budowaniu świadomości marki niż wyłącznie na generowaniu leadów. Niemniej jednak influencerzy mogą przynosić wymierne rezultaty dla Twoich działań afiliacyjnych , jeśli tylko wiesz, jak wybrać odpowiednich ludzi do współpracy.
Oto najważniejsze korzyści płynące ze współpracy z influencerami:
Warto jednak pamiętać także o wadach:
Jak w większości działań marketingowych, decyzja o inwestycji w influencerów powinna być uzależniona od specyfiki Twojego biznesu i jego celów. Przyjrzyjmy się teraz czynnikom, które warto rozważyć, decydując się na współpracę.
Na współpracę z influencerem warto patrzeć jak na przedłużenie Twojej marki . Osoba, z którą zdecydujesz się współpracować, powinna podzielać wartości Twojej marki i być kimś, komu zaufają odbiorcy. Wpływ bywa ulotny – znana osobowość YouTube może stracić tysiące obserwujących po jednej złej decyzji. Takie decyzje odbijają się na postrzeganiu Twojej firmy. Dlatego tak ważne są badania przed nawiązaniem współpracy.
Aby ułatwić sobie wybór, stosuj się do tych najlepszych praktyk:
Warto sprawdzić, czy Twoja grupa docelowa będzie otwarta na tego typu marketing. Jeśli masz już sprawdzony program partnerski , możesz założyć, że Twoi odbiorcy śledzą podobnych influencerów w social mediach i będą otwarci na taką współpracę. Jednak zawsze warto przeprowadzić dodatkowe badania, by potwierdzić autentyczne zainteresowanie.
Badanie to powinno wskazać, która platforma społecznościowa jest najważniejsza dla Twoich odbiorców. Niektórzy influencerzy skupiają się na jednej platformie, inni mają szerokie zasięgi na wielu kanałach. Jeśli Twoja grupa jest aktywna na TikToku, a nie na YouTube, szukaj influencerów z aktywną społecznością właśnie tam. Jeśli inwestujesz w kanał, z którego odbiorcy nie korzystają, nie zobaczysz oczekiwanych efektów.
Jak w każdym nowym działaniu marketingowym, ważne jest jasne określenie celów, które poprowadzą Twoją strategię.
Przykładowe cele:
Zadaj sobie pytanie: „Co oznacza sukces tej współpracy?” i zacznij od tego.
Nie każdy influencer jest taki sam. Osoba nazywająca się influencerem może mieć od 1000 do nawet kilku milionów obserwujących. Typ influencera, z którym współpracujesz, jest równie ważny, jak sama osoba.
Oto podstawowy podział influencerów:
Przy tworzeniu strategii influencer marketingowej łatwo skupić się na liczbie obserwujących. Jednak to nie zawsze miernik sukcesu – duża liczba obserwujących nie oznacza jeszcze zaangażowania. Często część z nich może być sztuczna, dlatego warto sprawdzać poziom zaangażowania jako dodatkowe kryterium wyboru. To lepszy sposób na ocenę, czy odbiorcy faktycznie śledzą i reagują na treści influencera.
Zastanów się też, na ilu influencerów pozwala Twój budżet. Jeśli stawiasz na mikro influencerów, warto zaangażować kilku. Przy współpracy z celebrytą zwykle wystarczy jedna osoba. Oczywiście wszystko zależy od Twoich możliwości finansowych.
Gdy masz już określone założenia i strategię, czas znaleźć odpowiednie osoby. Najprościej skorzystać z platform do influencer marketingu – wiele z nich ma darmowe opcje lub okres próbny. Pozwalają one na zaawansowane wyszukiwanie i kontaktowanie się z influencerami.
Możesz też szukać influencerów samodzielnie, np. poprzez hashtagi związane z Twoją branżą, aby sprawdzić, jakie treści i jacy twórcy dominują. Postaw się w roli swojego odbiorcy – zobacz, jakie treści uznajesz za angażujące i skontaktuj się z influencerem, jeśli uznasz, że to dobry wybór. Influencerzy często podają dane kontaktowe na profilach, ułatwiając kontakt. Jeśli nie są one dostępne, możesz skorzystać z AI asystentów sprzedaży, którzy pomagają znaleźć dane biznesowe.
Przykładowo, pracując dla marki beauty opartej na zrównoważonym rozwoju i szukając influencera na Instagramie, wymyśl kilka hashtagów związanych z branżą green beauty, a następnie przeszukaj Instagram pod ich kątem. Platforma sama zasugeruje także dodatkowe hashtagi związane z Twoim wyszukiwaniem. W tym przykładzie używam #sustainablebeauty.
Warto prowadzić szczegółowy arkusz kalkulacyjny z kontaktami influencerów. Ułatwi to śledzenie, z kim się kontaktowałeś, jakie są szczegóły współpracy
Jak już wspomniano, główną różnicą między współpracą z influencerami a tradycyjnymi afiliantami są warunki rozliczeń. W tradycyjnym programie partnerskim , afiliant otrzymuje prowizję tylko za sprzedaż wygenerowaną przez swój link partnerski . Ten sprawdzony model jest popularny, bo jest bardzo bezpieczny – płacisz tylko wtedy, gdy masz efekt.
Większość programów afiliacyjnych działa według jednego z dwóch modeli:
Influencerzy jednak często oczekują stałego wynagrodzenia z góry. Jest to bardziej ryzykowne, ponieważ płacisz przed uzyskaniem efektów. Koszty zależą od influencera, platformy i tego, czy post jest sponsorowany reklamą, czy publikowany za darmo. Na szczęście większość influencerów jest otwarta na negocjacje i można znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron.
Zmiana strategii marketingu afiliacyjnego i włączenie influencerów może wydawać się trudne, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz. Marketing polega jednak na testowaniu i próbowaniu nowych dróg – odpowiednio wykorzystane analityki marketingowe mogą diametralnie zwiększyć skuteczność kampanii. Mając na uwadze powyższe wskazówki, jesteś na dobrej drodze do stworzenia mega skutecznego programu partnerskiego .
Influencerzy budują zaufanie poprzez społeczny dowód słuszności, promują Twój produkt w angażujący sposób, edukują i angażują konsumentów oraz pomagają dotrzeć do konkretnych nisz dla lepszych rezultatów.
Marki powinny wziąć pod uwagę koszty, utratę kontroli kreatywnej, mierzenie wyników oraz ryzyko wyboru niewłaściwego influencera, ponieważ czynniki te mogą wpłynąć na sukces współpracy.
Przeprowadź wstępne badania odbiorców, określ jasne cele marketingowe, zapoznaj się z typami influencerów, korzystaj z rozwiązań do influencer marketingu lub wyszukuj ręcznie oraz dokładnie weryfikuj potencjalnych partnerów pod kątem zgodności z Twoją marką.
Główne typy influencerów to: Nano influencerzy (1 000–100 000 obserwujących), Mikro influencerzy (100 000–500 000), Makro influencerzy (500 000–1 000 000) oraz Celebryci (ponad 1 milion obserwujących).
Tradycyjni afilianci zazwyczaj otrzymują prowizję za każdą sprzedaż lub akcję, podczas gdy influencerzy często wymagają stałego wynagrodzenia z góry. Jednak warunki wynagrodzenia są negocjowalne i mogą być dostosowane do potrzeb obu stron.
Izabelle jest specjalistką ds. content marketingu w G2, platformie B2B z recenzjami oprogramowania i usług. Specjalizuje się w treściach dotyczących sprzedaży i marketingu. Po ukończeniu dziennikarstwa na Uniwersytecie Missouri Izabelle wróciła do rodzinnego Chicago, gdzie obecnie mieszka.
Odkryj, jak idealna współpraca z influencerem może zwiększyć zasięg Twojej marki i sprzedaż afiliacyjną. Skorzystaj z naszego praktycznego przewodnika, aby zacząć.
Sprawdź, czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi. Poznaj plusy i minusy, koszty, zaangażowanie i autentyczność, aby pom...
Poznaj partnerstwa z influencerami w marketingu afiliacyjnym — dowiedz się, jak marki współpracują z influencerami z mediów społecznościowych, aby zwiększyć zas...
Poznaj eksperckie strategie wykorzystania Facebooka, Instagrama, Twittera, Pinteresta i Snapchata do zwiększenia skuteczności marketingu afiliacyjnego w 2025 ro...