
Jak małe firmy mogą wykorzystać marketing afiliacyjny?
Poznaj praktyczne strategie, dzięki którym małe firmy mogą wykorzystać marketing afiliacyjny. Dowiedz się, jak używać społecznego dowodu słuszności, treści twor...
Dowiedz się, jak uruchomić skuteczny program partnerski dla swojej małej firmy dzięki temu przewodnikowi krok po kroku. Odkryj, jak docierać do niszowych rynków, motywować partnerów i tworzyć wartościowe treści, aby rozwijać firmę i docierać do nowych odbiorców.
Prowadzenie małej firmy może być jednym z najtrudniejszych zawodowych wyzwań. Właściciele małych firm muszą nosić wiele “czapek”, z których większość jest im zupełnie obca.
Jedną z tych “czapek”, z którą wiele firm ma problem, jest marketing. Generowanie ukierunkowanego ruchu to dosłownie siła napędowa każdej firmy, ale większość właścicieli małych firm nie wie, jak się do tego zabrać. Jest to szczególnie trudne, gdy istnieje dosłownie dziesiątki różnych sposobów na pozyskiwanie ruchu i generowanie leadów.
Chcę napisać o tej metodzie, która jest moją ulubioną. Odpowiada za ponad pięćdziesiąt procent wszystkich sprzedaży w mojej firmie i jest niezwykle bezpieczna pod względem ryzyka.
Marketing afiliacyjny może być stosowany praktycznie w każdej niszy lub branży. Prowadzę wiele kursów o marketingu afiliacyjnym i mam uczniów z najróżniejszych branż.
Sam promuję produkty B2B, takie jak oprogramowanie, ale moi uczniowie promują kursy online, produkty fizyczne, agencje, członkostwa, wydarzenia, książki i wiele innych.
Kilka lat temu Amazon (myślę, że wszyscy o nich słyszeliśmy) ogłosił, że ponad 40% ich sprzedaży pochodzi z poleceń partnerów. Oznacza to, że marketing afiliacyjny jest najprawdopodobniej ich głównym źródłem ruchu i przychodów.
Dla mnie osobiście prawie 70% sprzedaży moich kursów online pochodzi z mojego programu partnerskiego. Dzięki niemu pozyskałem także dziesiątki tysięcy nowych potencjalnych klientów, którzy trafili na moją stronę i zapisali się na bezpłatne oferty.
W rzeczywistości ponad 80% firm korzysta z jakiejś formy programu partnerskiego. Praktycznie każda uznana marka na świecie należy do tej grupy. Gdzie jeszcze znajdziesz kanał marketingowy, który gwarantuje, że wydasz pieniądze tylko wtedy, gdy je zarobisz?
Chociaż uwielbiam marketing afiliacyjny i zajmuję się nim codziennie, nie oznacza to, że jest on odpowiedni dla każdej firmy. Są pewne minusy, które warto rozważyć.
Największym minusem, na jaki zwracają uwagę marki, jest utrata kontroli. Kiedy partnerzy zaczynają promować Twoją markę, przestajesz mieć pełną kontrolę nad przekazem i brandingiem. Oczywiście masz ją w swoich kampaniach i na swoich stronach, ale partnerzy czasami robią lub mówią rzeczy, które mogą zaszkodzić marce.
Większość firm rozwiązuje ten problem, bardzo ostrożnie wybierając, kto może promować ich produkty. Minusem tego podejścia jest konieczność poświęcenia czasu na przeglądanie zgłoszeń i wybieranie odpowiednich kandydatów.
Marki muszą również dobrze znać swoje liczby. Jeśli nie są świadome swoich marż, mogą się okazać, że płacą partnerowi więcej, niż mogą sobie pozwolić, i ostatecznie tracą na każdym kliencie pozyskanym przez program partnerski.
Mimo to, jeśli firma dobrze panuje nad marką i liczbami, może osiągnąć niesamowite rezultaty i dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców dzięki dobrze zarządzanemu programowi partnerskiemu.
Wiele firm błędnie zakłada, że wystarczy stworzyć program partnerski , a partnerzy sami się pojawią. Byłoby wspaniale, ale bądźmy szczerzy, nic w życiu nie jest takie proste.
Partnerzy afiliacyjni potrzebują motywacji, tak jak każdy inny. Skoro 80% firm ma jakiś program partnerski , to prawdopodobnie przynajmniej jeden z Twoich konkurentów już kusi partnerów. Oto jak zacząć tworzyć program, który odniesie sukces.
Jak rozpocząć program partnerski dla swojej małej firmy
Często pytam firmy, dla kogo jest ich produkt, a one odpowiadają: “dla wszystkich”. Niestety, to rzadko jest dobra strategia. Zamiast tego warto się skupić na tzw. zawężeniu niszy, czyli dotarciu do bardzo konkretnej grupy odbiorców. Dzięki temu można dostosować przekaz, branding i relacje z partnerami do tej grupy.
Na tym etapie musisz ustalić, komu Twój produkt najlepiej służy. Możesz to podzielić na milion sposobów: płeć, zainteresowania, wiek itd. Im bardziej zawężysz grupę, tym lepiej ją obsłużysz i łatwiej znajdziesz partnerów w tej niszy.
Zanim zaczniesz kontaktować się z partnerami, musisz przemyśleć swoją ofertę. Pamiętaj, musisz ich zmotywować! Oni mają odbiorców, a Ty potrzebujesz ich grupy. Niestety, mają też wiele innych produktów do wyboru i musisz sprawić, żeby wybrali właśnie Ciebie. Codziennie dostaję kilka wiadomości z prośbą o promocję czyjegoś produktu. Większość z nich odrzucam.
Wybieram te oferty, które oferują wysokie prowizje i są wyjątkowo atrakcyjne dla partnerów, którzy osiągają najlepsze wyniki.
Na zdjęciu poniżej widzisz samochód, który udało mi się wygrać dzięki jednemu z programów partnerskich. Samochód kosztuje 500$ miesięcznie i był nagrodą za pozyskanie 100 aktywnych użytkowników dla konkretnego oprogramowania. Takie nagrody motywują najlepszych partnerów, ale jednocześnie zachęcają setki innych do większego wysiłku.
Inne oferty, które cenię, to prowizje cykliczne (czyli partner zarabia, dopóki klient kupuje) oraz prowizje progresywne. Te drugie polegają na tym, że partnerzy, którzy generują niewielką sprzedaż, dostają niższy procent, a najlepsi — wyższy.
Kolejny krok jest prosty, bo influencerzy , którzy mogą zostać Twoimi partnerami, już działają w internecie. Istnieje wiele darmowych narzędzi do ich wyszukiwania na różnych platformach. Prawie każda platforma społecznościowa ma oprogramowanie do znajdowania najbardziej wpływowych użytkowników w danej kategorii. Potem wystarczy się z nimi skontaktować i przedstawić im ofertę w motywujący sposób.
Web scraping to również skuteczna metoda znajdowania partnerów. Możesz na przykład wyodrębnić dane z profili na Instagramie lub kanałów YouTube influencerów, którzy obserwują konkretne konta lub używają określonych hashtagów. Dodatkowo możesz zebrać aktualne dane kontaktowe potencjalnych partnerów i przesłać je bezpośrednio do swojego CRM lub innych narzędzi do kampanii marketingowych. Aby zacząć, polecamy sprawdzić przewodnik po web scrapingu .
Moje ulubione programy partnerskie ułatwiają mi pracę jak tylko się da. Dają mi wysokiej jakości treści, które mogę wykorzystać.
Niektóre programy udostępniają bazę zdjęć do publikacji w social media, inne oferują darmowe szkolenia, które mogę dać swojej społeczności. Jeszcze inne dają przykładowe maile, które mogę szybko dostosować i wysłać do swojej listy.
Chodzi o to, że im łatwiej partnerom promować Twój produkt, tym chętniej to zrobią.
Wszystkim swoim partnerom udostępniam bannery , gotowe maile i jak najwięcej danych. Mam też specjalną listę mailingową dla partnerów, by informować ich o wszelkich zmianach w firmie lub programie partnerskim.
Pamiętaj, że to proces. Potrzebujesz osoby, która będzie konsekwentnie realizować wszystkie te kroki. Od tworzenia wartościowych treści dla partnerów po ciągłe poszukiwanie nowych.
Gdy zgromadzisz wystarczającą liczbę promotorów w jednej niszy, możesz przejść do kolejnej, w której Twój produkt rozwiązuje problemy klientów, i zacząć od nowa.
Pamiętaj, partnerzy afiliacyjni to ludzie, a ludzie lubią być doceniani. Niezliczoną ilość razy zaczynałem silniej promować jakiś produkt tylko dlatego, że wysłano mi mały prezent na święta czy życzenia urodzinowe. Może to brzmieć banalnie, ale naturalnie odpowiadamy na wdzięczność pozytywnym działaniem.
Z drugiej strony, jeśli partnerzy poczują się ignorowani, raczej przestaną promować Twój produkt. Nawet proste tygodniowe aktualizacje czy miesięczne konkursy i drobne nagrody mogą zdziałać cuda. To niewielki koszt z perspektywy firmy, a bardzo motywuje partnerów do działania.
I oczywiście najważniejsza zasada: zawsze płać partnerom na czas. Utracone zaufanie trudno odzyskać.
Jak w każdej dziedzinie, tak i tu pojawią się wyzwania. Partnerzy to ludzie, a ludzie nie zawsze są niezawodni. Prędzej czy później trafi się ktoś, kto będzie chciał wykorzystać Twoją firmę. Taki jest urok tej branży. Pamiętaj jednak, że większość partnerów jest uczciwa i nie pozwól, by pojedyncze wyjątki zepsuły całą inicjatywę.
Może się też zdarzyć, że niektórzy partnerzy zaszkodzą marce lub reputacji poprzez swoje treści i sposoby promocji. Pamiętaj, że reputacja firmy jest ważniejsza niż pojedynczy partner.
Logistyka uruchomienia programu partnerskiego może być skomplikowana w zależności od wybranego rozwiązania. Jako partner i jako firma korzystająca z partnerów testowałem praktycznie każde dostępne oprogramowanie.
Niektóre systemy potrafią mocno frustrować. Partnerzy chcą mieć dostęp do danych! Muszą wiedzieć, co działa, a co nie. Które treści przyciągają klientów. Bez tego nie są w stanie skutecznie działać.
Ty jako firma też potrzebujesz danych. Musisz wiedzieć, którzy partnerzy osiągają najlepsze wyniki i jak to robią. Chcesz mieć możliwość wykrycia partnerów łamiących zasady lub próbujących wykorzystać firmę. Przede wszystkim potrzebujesz danych, by dobrze decydować o motywacjach dla partnerów i przyszłości programu partnerskiego.
Wszystko to znajdziesz w Post Affiliate Pro .
Choć stworzenie programu partnerskiego ma swoje plusy i minusy, uważam, że zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Świat szybko zmierza w kierunku modelu influencerów , w którym firmy mogą dotrzeć do ogromnych grup odbiorców stosunkowo niewielkim kosztem, współpracując z odpowiednimi osobami i nawiązując właściwe partnerstwa.
Ponieważ koszty reklamy stale rosną, program partnerski to skuteczny sposób, by dotrzeć do idealnej grupy odbiorców za ułamek ceny.
Programy partnerskie mogą pomóc w generowaniu ukierunkowanego ruchu, dotarciu do nowych odbiorców i zwiększeniu sprzedaży przy minimalnym ryzyku, ponieważ płacisz tylko wtedy, gdy osiągasz wyniki. Ponad 80% firm korzysta z jakiejś formy programu partnerskiego.
Typowe wyzwania to utrata kontroli nad przekazem marki, konieczność starannego wyboru partnerów, zapewnienie rentowności oraz utrzymanie pozytywnych relacji i terminowych płatności wobec partnerów.
Zidentyfikuj swój rynek niszowy i szukaj influencerów lub marketerów, których odbiorcy odpowiadają Twojemu idealnemu klientowi. Oferuj konkurencyjne motywacje, aby przyciągnąć i zmotywować najlepszych partnerów.
Zapewnij partnerom wysokiej jakości treści, bannery, przykładowe maile i regularne aktualizacje. Im łatwiej jest partnerom promować Twoje produkty, tym większa szansa na ich sukces.
Spencer Mecham jest marketerem afiliacyjnym i twórcą kursów. Uwielbia marketing afiliacyjny oraz sytuacje typu win-win-win, które ten model umożliwia.
Dowiedz się, jak Post Affiliate Pro może pomóc Ci stworzyć i zarządzać skutecznym programem partnerskim dla Twojej firmy. Umów się na bezpłatną prezentację i zacznij rozwijać swój biznes już dziś.
Poznaj praktyczne strategie, dzięki którym małe firmy mogą wykorzystać marketing afiliacyjny. Dowiedz się, jak używać społecznego dowodu słuszności, treści twor...
Odkryj 9 kluczowych korzyści marketingu afiliacyjnego dla firm i blogerów. Dowiedz się, jak marketing afiliacyjny oferuje niskie koszty początkowe, wysoki zwrot...
Rozpoczęcie działań marketingu afiliacyjnego może być stresujące, zwłaszcza dla startupów. Dowiedz się więcej o kampaniach afiliacyjnych i ich korzyściach dla n...