5 zasad dla każdego, kto chce zoptymalizować się pod wyszukiwanie głosowe
Wyszukiwanie głosowe szybko się rozwija, a wraz ze wzrostem liczby jego użytkowników, technologia ta ma szansę jeszcze mocniej wpłynąć na nasze życie w najbliżs...
Odkryj, jak wyszukiwanie głosowe zmienia SEO. Dowiedz się, dlaczego optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe, długie frazy kluczowe i mobilną przyjazność treści jest kluczowa dla sukcesu SEO w przyszłości.
Wyszukiwanie głosowe to wyszukiwania wykonywane za pomocą głosu. Może to być zadanie pytania Google lub poproszenie asystenta głosowego (takiego jak Siri, Cortana, Alexa, Google Home itd.), aby coś dla Ciebie znalazł, bez ręcznego wpisywania zapytania na telefonie, komputerze lub w przeglądarce. To trend rozwijający się od kilku lat i z pewnością taki, z którym technologia wyszukiwarek będzie się rozwijać. Najnowsze statystyki wskazują, że 20-25% wyszukiwań jest wykonywanych głosowo, a prawie 60% użytkowników smartfonów zaczęło korzystać z wyszukiwania głosowego już w 2015 roku. Może korzystasz z wyszukiwania głosowego osobiście lub nie, ale już zaczęło ono wpływać na SEO. Przewiduje się wręcz, że do 2020 roku będzie stanowić 50% wszystkich wyszukiwań. Nawet firmy opierające się na najnowszych technologiach, takich jak IoT, AR czy VR, mogą skorzystać na włączeniu treści pod wyszukiwanie głosowe do swojej strategii SEO . Oto, jak SEO będzie na to reagować:
Ponieważ informacje ze strony internetowej są wykorzystywane przez Google w polecanych fragmentach, użytkownik dowiaduje się, skąd pochodzi dana informacja. Następnie może kliknąć, jeśli chce uzyskać dodatkowe dane. Wyszukiwanie głosowe ma potencjał generowania cennego, organicznego ruchu na stronie. Google prezentuje odpowiedź na Twoje zapytanie, mówiąc „Według [Twoja strona]” lub „Znaleźliśmy te informacje na [Twoja strona]”.
Posiadanie nazwy marki , firmy lub strony internetowej, którą łatwo wymówić, jest wielką zaletą w kontekście wyszukiwania głosowego. Asystent głosowy powinien być w stanie poprawnie ją wymówić. Większa świadomość marki pomaga również przejść test radiowy – ludzie łatwiej rozumieją i zapamiętują nazwę, gdy ją usłyszą (jak w radiu).
Podczas wpisywania zapytań do wyszukiwarki, ludzie zazwyczaj wpisują kilka słów, aby określić kontekst wyszukiwania. Na przykład, jeśli chcesz poznać temperaturę w Wielkiej Brytanii, możesz wpisać w Google „temperatura UK”. Jednak przy wyszukiwaniu głosowym mówisz całe pytanie, np. „Jaka jest temperatura w Wielkiej Brytanii?”. Stosowany jest więc naturalny, organiczny sposób wypowiadania się. Kontekst oraz ton konwersacyjny będą coraz ważniejsze, wraz z rozwojem wyszukiwania głosowego.
Oprócz słów kluczowych, wyszukiwanie semantyczne bierze pod uwagę wiele innych czynników, takich jak wcześniejsze wzorce wyszukiwań czy historię użytkownika, by lepiej dopasować wyniki. Google coraz lepiej rozumie, czego ludzie naprawdę szukają. Na przykład, gdy ktoś wpisuje „filmy Mumbai” z komputera w Mumbaju, Google rozumie, że chodzi zapewne o czasy seansów filmowych w tym mieście, a nie filmy o Mumbaju.
Bez wyszukiwania semantycznego tylko słowa kluczowe miałyby sens. Wyszukiwanie semantyczne pozwala zrozumieć, że jeśli ktoś szuka czegoś z konkretnego miejsca, prawdopodobnie interesuje go coś w okolicy. Co więcej, wraz z rosnącą konwersacyjnością zapytań głosowych, treści marek muszą być optymalizowane pod szeroką gamę powiązanych, długich fraz kluczowych, aby użytkownicy otrzymywali jak najlepsze wyniki.
W erze wyszukiwania głosowego treści powinny być optymalizowane pod kątem klientów, nie tylko wyszukiwarek. Nasycanie treści słowami kluczowymi, przez co stają się nudne, zniechęca użytkowników. Lepiej pisać z myślą o odbiorcach, wsłuchując się w nich za pośrednictwem mediów społecznościowych, opinii klientów, obsługi klienta i zespołów sprzedaży. Warto odpowiadać na najczęstsze pytania klientów poprzez szczegółowe wpisy blogowe lub na stronach produktów. Stosuj prosty język zrozumiały dla Twoich klientów, a żargon marketingowy zostaw na potrzeby wyszukiwań branżowych.
Wskazówka: Wyszukiwania głosowe na urządzeniach mobilnych są bardzo często lokalne, więc zadbaj o optymalizację treści dla lokalnych oddziałów na swojej stronie lub w aplikacji.
Ponieważ wyszukiwania głosowe rozpoczęły się na urządzeniach mobilnych, by przetrwać organicznie, każda marka musi dostosować się do świata mobile-first, którego celem jest Google. Użytkownicy opuszczą Twoją stronę, jeśli ta wolno się ładuje lub wydaje się niebezpieczna na urządzeniu mobilnym. Wysoki współczynnik odrzuceń przez dłuższy czas obniży Twoje pozycje. Powinieneś więc sprawdzić, jak Google renderuje Twoją stronę na urządzeniach mobilnych i wprowadzić poprawki, by była bardziej przyjazna i lepiej wspierała wyszukiwanie głosowe. Zauważono, że najwięcej osób używa wyszukiwania głosowego podczas jazdy samochodem, dlatego witryna musi być mobilna, by nie spaść z pierwszej strony wyników lub nigdy się tam nie znaleźć.
Zarówno w tradycyjnych, jak i głosowych wyszukiwaniach, fragmenty z odpowiedzią odpowiadają na pytania użytkowników i pomagają im zdobyć wiedzę, przejść gdzieś, kupić coś lub wykonać inną akcję. Można je pozyskać, prowadząc research długich fraz kluczowych, które warto umieścić w treści. Formułuj pytania w nagłówkach, a następnie szybko na nie odpowiadaj, by Twoje treści były czytelne i zrozumiałe dla Google. Warto przy tym korzystać z formatów tabelarycznych i wypunktowań.
Wybrane fragmenty są pobierane z dowolnej strony z pierwszej strony wyników wyszukiwania i Google przypisuje marce zasługi zarówno w wyszukiwaniu tradycyjnym, jak i głosowym. Są one łatwiej osiągalne, gdyż wystarczy być na stronie pierwszej, a nie na pozycji pierwszej. Jeśli już jesteś na pierwszej stronie, wystarczą drobne poprawki i nie musisz całkowicie zmieniać swojej strategii SEO.
Podczas wyszukiwania opinii o lokalnych firmach użytkownicy zazwyczaj wpisują „najlepszy [typ firmy]”. W takich zapytaniach katalogi i serwisy z opiniami są kluczowe i same w sobie działają jak wyszukiwarki. Nie jest już opcją posiadanie zoptymalizowanego wpisu w Google Moja Firma – jest to konieczne, by przetrwać w głosowym wyszukiwaniu na urządzeniach Google.
Uzupełniając swój wpis o zdjęcia, pozytywne opinie i odpowiedzi właściciela, zwiększasz szanse na pojawienie się w wynikach, gdyż asystenci głosowi korzystają ze wszystkich tych baz, by odpowiedzieć na zapytanie klienta. Stosuj słowa kluczowe w opisach produktów i zachęcaj do pozytywnych opinii. Pamiętaj także o spójności NAP (nazwa, adres, telefon) na wszystkich stronach i platformach.
Wyszukiwanie głosowe w znaczący sposób wpływa na SEO i nie zniknie, gdyż korzystanie z niego jest znacznie prostsze i szybsze niż wpisywanie zapytań. Suma inwestycji w tę technologię – zarówno przez Google, jak i Microsoft – sprawiła, że jej dokładność osiągnęła niedawno próg porównywalny z ludzką. Asystenci głosowi odpowiadają na potrzeby ultraspersonalizowanych użytkowników, ponieważ rozpoznają ich wzorce mowy oraz potrafią zrozumieć wypełniacze czy regionalizmy.
Podsumowanie
Wyszukiwanie głosowe znacząco wpłynęło na sposób, w jaki użytkownicy wyszukują informacje, i nadal będzie kształtować SEO w przyszłości. Dlatego strategia SEO powinna od początku uwzględniać wyszukiwanie głosowe w treści strony lub aplikacji.
Wyszukiwanie głosowe zmienia SEO, dając pierwszeństwo naturalnemu językowi, długim frazom kluczowym i fragmentom z odpowiedzią. Marki muszą optymalizować się pod kątem zapytań konwersacyjnych i zapewnić, że ich treści są przyjazne dla urządzeń mobilnych i lokalnie istotne.
Długie frazy kluczowe odzwierciedlają naturalne, konwersacyjne zapytania stosowane w wyszukiwaniu głosowym. Pomagają stronom pojawiać się w wynikach głosowych, dopasowując się do sposobu mówienia użytkowników, a nie pisania.
Fragmenty z odpowiedzią są często odczytywane przez asystentów głosowych jako odpowiedzi na zapytania użytkowników. Optymalizacja treści pod kątem konkretnych pytań zwiększa szanse na pojawienie się w tej sekcji.
Większość wyszukiwań głosowych odbywa się na urządzeniach mobilnych. Strona mobilna, szybko ładująca się, zapewnia lepsze pozycje oraz pozytywne doświadczenia użytkownikom korzystającym z wyszukiwania głosowego.
Juned Ghanchi to zaangażowany bloger oraz CMO w IndianAppDevelopers - czołowej firmie zajmującej się tworzeniem aplikacji mobilnych w Indiach. Ma wieloletnie doświadczenie w pisaniu artykułów opartych na najnowszych technologiach mobilnych.
Bądź na bieżąco w marketingu cyfrowym, dostosowując swoją strategię SEO do wyszukiwania głosowego. Dowiedz się, jak wykorzystać długie frazy kluczowe, wyszukiwanie semantyczne i optymalizację mobilną.
Wyszukiwanie głosowe szybko się rozwija, a wraz ze wzrostem liczby jego użytkowników, technologia ta ma szansę jeszcze mocniej wpłynąć na nasze życie w najbliżs...
82% marketerów uważa, że SEO staje się jeszcze skuteczniejsze niż kiedyś. Jednak opracowanie dobrej strategii jest również coraz trudniejsze.
Poznaj różnicę między sieciami wyszukiwania a sieciami treści w marketingu afiliacyjnym. Dowiedz się, jak sieci wyszukiwania prezentują reklamy użytkownikom akt...