
Jak zoptymalizować kampanie marketingu afiliacyjnego
Dane z Twoich kampanii afiliacyjnych to prawdziwa kopalnia informacji. Poznaj praktyczne sposoby optymalizacji kampanii, obejmujące ruch, treści, oferty i stron...
Poznaj 7 głównych powodów, dla których afilianci mogą nie promować Twojego sklepu internetowego, oraz praktyczne rozwiązania, które pozwolą zamienić Twój program partnerski w skuteczną siłę sprzedażową.
W końcu wdrożyłeś program partnerski w swoim sklepie internetowym. Afilianci już się rejestrują i odnotowałeś kilka sprzedaży z polecenia.
Niestety, możesz zauważyć, że niepokojąco wielu zatrudnionych afiliantów niewiele robi, by promować Twój biznes. Ich sprzedaż jest niska, nie angażują się w Twoje treści, a Ty nie widzisz oczekiwanego zwrotu z inwestycji.
Istnieje wiele powodów, dla których afilianci nie generują takiego ruchu do Twojego sklepu internetowego, jakiego się spodziewałeś. W tym artykule przeanalizujemy siedem najczęstszych powodów i pokażemy, jak sobie z nimi poradzić.
Praca nie kończy się na zatrudnieniu afilianta do promowania Twojego sklepu. Musisz zapewnić swoim afiliantom stałe, wartościowe wsparcie. Bez tego afilianci mogą czuć się zdemotywowani do polecania klientów – jeśli nie otrzymują od Ciebie pomocy, dlaczego mieliby się starać o sprzedaż dla Ciebie?
Jeśli afilianci nie mają łatwego kontaktu z Twoją firmą, niezależnie czy chodzi o pytania dotyczące programu czy samych produktów, nie będą czuli się zmotywowani do promocji.
Dodatkowo, jeśli nie otrzymują regularnych informacji o tym, co dzieje się w Twojej firmie, nowych produktach, zmianach w usługach czy dedykowanych zasobach, mogą nie czuć się docenieni ani zaangażowani.
Aby utrzymać zadowolenie afiliantów, zapewnij im różne formy wyłącznego kontaktu z Twoją firmą. Może to być dedykowany mail wsparcia, numer telefonu czy czat na żywo z jasno określonymi godzinami pracy. Poza godzinami pracy możesz udostępnić bazę wiedzy, z której afilianci skorzystają w dowolnym momencie.
Nie tylko afilianci powinni się odzywać – Twoja firma powinna regularnie kontaktować się z nimi, pytać czy potrzebują wsparcia lub materiałów oraz doceniać ich osiągnięcia.
Warto również informować ich na bieżąco o najważniejszych sprawach firmowych. Rozważ regularny newsletter skierowany wyłącznie do afiliantów, w którym przedstawisz nowe produkty, pomysły na treści do wykorzystania oraz wyróżnisz tych, którzy osiągają najlepsze wyniki.
Afilianci motywują się nie tylko wysokością prowizji – wielu z nich chce także rozwijać własną stronę markę lub biznes poprzez korzystną współpracę z Twoją firmą. Dotyczy to w szczególności afiliantów budujących własną społeczność i szukających sposobów na jej zaangażowanie poprzez relacje z markami takimi jak Twoja.
Afilianci prowadzący nowe firmy oczekują czegoś więcej niż tylko stawki prowizji . Jeżeli nie widzą wartości, która mogłaby pomóc im rozwinąć własną społeczność dzięki współpracy z Twoją marką, będą mniej zmotywowani do promocji.
Zwykłe udostępnianie treści nie zawsze wystarczy – potrzeba czegoś bardziej angażującego.
Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie rozpoznawalności zarówno Twojej firmy, jak i marki afilianta są konkursy lub kody rabatowe. Oto przykład małej firmy, która przeprowadziła konkurs we współpracy z Divoom – producentem sprzętu Bluetooth.
Taki konkurs przynosi korzyści obu stronom. Mała firma, Stami Studios, angażuje swoją społeczność, oferując nagrodę ufundowaną przez Divoom. W zamian Divoom zdobywa nowych klientów poprzez ekspozycję na odpowiednią grupę odbiorców.
Jeśli potrafisz zidentyfikować afiliantów z cenną społecznością, koniecznie daj im możliwość organizowania konkursów i kodów rabatowych.
Jeśli nie wiesz, jak radzą sobie Twoi afilianci, nie jesteś w stanie zidentyfikować najlepszych i najsłabszych partnerów, a tym samym odpowiednio ich zmotywować. Nie dowiesz się też, jak skuteczny jest Twój program partnerski jako całość – ile naprawdę zarabiasz dzięki afiliantom?
Brak monitoringu sprawia, że afilianci mogą czuć się niedocenieni i nie mieć motywacji do promocji na swoich kanałach. Mogą też nie wiedzieć, jak skuteczne są ich działania, dopóki nie otrzymają wypłaty.
Ważne, by informować afiliantów o efektach ich pracy. Jednym ze sposobów jest wysyłka maili po każdej uzyskanej prowizji. Oto przykład takiej wiadomości od Gumroad:
Oprogramowanie do zarządzania programem partnerskim powinno umożliwiać śledzenie indywidualnych wyników każdego afilianta. Jeśli tego nie robi, warto skorzystać z oprogramowania do śledzenia afiliantów , by uzyskać pełny obraz ich efektywności.
Dzięki tym informacjom możesz wyróżnić afiliantów, którzy osiągają najlepsze wyniki, lub skontaktować się z tymi mniej aktywnymi i zapytać, czy potrzebują wsparcia.
Możesz również wykorzystać dane sprzedażowe do gamifikacji nagród i wdrożenia systemu poziomowego – afilianci osiągający wyższe progi mogą zdobywać nowe nagrody. O gamifikacji motywacji napiszemy jeszcze później.
Sprawdź oprogramowanie do śledzenia afiliantów Post Affiliate Pro i zacznij monitorować sukcesy swojego programu.
Jeśli afiliant nie jest pewny, co do produktów w Twoim sklepie, naturalnie będzie mniej skłonny je promować. Musisz nie tylko zachwycić klientów i uwzględniać ich opinie – Twoi partnerzy muszą naprawdę wierzyć w Twoje produkty, by nie ryzykować własnej reputacji . A że 42,17% afiliantów woli promować od 1 do 10 produktów, tym bardziej każdy z nich musi być wysokiej jakości.
Jednak nawet najlepszy produkt nie zostanie dobrze wypromowany, jeśli afiliant go nie rozumie. Jeśli jest zagubiony, może przekazywać klientom błędne informacje lub po prostu zrezygnować z promocji.
Najpierw zadbaj, by afilianci rozumieli Twoje produkty. Udostępnij im prezentacje, wideo instruktażowe i darmowe wersje produktów, by mogli się z nimi zapoznać.
Następnie zajmij się afiliantami, którzy nie są zadowoleni z produktu. Istnieje kilka sposobów na pozyskanie ich opinii:
Zdobytą wiedzę wykorzystaj w praktyce i pokaż afiliantom, że ich głos ma znaczenie. Dzięki temu poczują się częścią procesu, a także uwierzą, że mogą realnie wpłynąć na Twoją firmę. Taka współpraca mocno zwiększa lojalność i pewność siebie przy kolejnych promocjach.
Jeśli oferowane stawki prowizji są niższe niż u konkurencji, trudno będzie Ci pozyskać i utrzymać zmotywowanych partnerów. Choć prowizja nie jest jedynym motywatorem, to jednak jednym z kluczowych.
Według MonitorBacklinks średnie stawki prowizji mieszczą się w przedziale od 5% do 30%. Jednak wysokość zależy od branży – najlepsze programy partnerskie potrafią oferować nawet 300%.
Najpierw zbadaj, jakie stawki oferują konkurencyjne programy partnerskie w Twojej branży. Czy możesz konkurować, podnosząc własne? Jeśli jesteś daleko poniżej średniej, to może zniechęcać Twoich afiliantów do promocji.
Przykład dwóch popularnych programów afiliacyjnych dla ecommerce – Shopify i 3dcart – ilustruje, jak różnić się mogą oferowane bonusy i prowizje:
Dla większych afiliantów ważne jest, by nie przeszli do konkurencji. Utrzymaj ich zainteresowanie, proponując współpracę co-brandingową – np. z wykorzystaniem logo lub strony afilianta na Twojej platformie. Czasem wystarczy dedykowany landing page z jego logo, by przywitać jego społeczność.
Taką współpracę stosuje HostGator, który połączył siły z Road to Blogging:
Często afilianci dołączają do programów, bo słyszeli o spektakularnych sukcesach osiąganych przy minimalnym wysiłku. Dochód pasywny to marzenie wielu nowych przedsiębiorców, zwłaszcza właścicieli stron www. Według MakeaWebsiteHub aż 76% właścicieli stron wybiera marketing afiliacyjny jako najłatwiejszy sposób monetyzacji. Jednak każdy specjalista przyzna, że sukces nie przychodzi z dnia na dzień.
By utrzymać motywację afiliantów, nawet jeśli nie zarabiają tyle, ile oczekiwali, możesz wdrożyć system nagród poziomowanych. To forma grywalizacji, wykorzystująca elementy rywalizacji i punktacji do angażowania uczestników. Grywalizacja świetnie działa zarówno na zespół sprzedaży, jak i na afiliantów – firma Hewlett-Packard odnotowała wzrost przychodów do 44% po zastosowaniu grywalizacji wśród handlowców.
Doskonałym przykładem jest Program Partnerski Twitch’a , jeden z najbardziej unikalnych na rynku.
Twitch to platforma streamingowa, gdzie użytkownicy transmitują rozgrywki dla widzów. Po zostaniu partnerem Twitch, streamer może przyjmować darowizny w formie subskrypcji lub tzw. „bits”. Część tych wpłat trafia do Twitcha, reszta do streamera. Oprócz tego partnerzy Twitch otrzymują dodatkowe przywileje – po uzyskaniu określonej liczby „bits” odblokowują specjalne emotikony dla swoich widzów.
Choć te bonusy nie są tak lukratywne jak subskrypcje, skutecznie motywują streamerów do dalszego działania i przyciągania widzów na platformę.
Ten problem wiąże się z poprzednim – bez doświadczenia w marketingu afiliacyjnym , nowi partnerzy mogą mieć nierealistyczne oczekiwania co do sukcesu programu. Dodatkowo, brak doświadczenia może skutkować nieumiejętną promocją sklepu i stosowaniem spamerskich metod, co psuje wizerunek Twojej marki.
Problem rozwiążesz, wdrażając lepsze standardy podczas rekrutacji. Wiele firm chce zatrudnić jak najwięcej afiliantów i akceptuje każde zgłoszenie. Jednak ilość nie oznacza jakości.
W formularzu zgłoszeniowym poproś kandydatów o informacje dotyczące ich doświadczenia jako marketer, twórca treści lub influencer . Wymagaj podania adresu strony, kanału YouTube czy linków do social mediów – by sprawdzić, czy mają wartościową społeczność wpisującą się w Twoją grupę docelową.
Pytaj o wcześniejsze doświadczenia i oczekiwania względem Twojego programu. Dzięki temu poznasz motywacje kandydatów i ocenisz, czy będą dobrym wyborem.
W miarę rozwoju i optymalizacji swojego programu partnerskiego , pamiętaj, by nie traktować afiliantów jako oczywistość. Współpraca partnerska to relacja obopólnie korzystna i obie strony dążą do zysku, ale warto stale doceniać swoich partnerów.
Kierując klientów do Twojej firmy, afilianci realizują najskuteczniejszą formę marketingu szeptanego w internecie. Niezależnie, czy prowadzisz sklep modowy, czy firmę hostingową – traktuj marketerów afiliacyjnych jako cenny element swojego zespołu sprzedażowego.
Typowe powody to brak wsparcia, niewystarczające nagrody, niejasne informacje o produktach, niskie stawki prowizji, niedoświadczeni afilianci oraz brak zaangażowania czy motywacji. Zajęcie się tymi kwestiami może zwiększyć aktywność afiliantów.
Zapewnij lepsze materiały, regularną komunikację, ekskluzywne oferty, uczciwe stawki prowizji, systemy nagród poziomowanych oraz doceniaj najlepszych afiliantów, by utrzymać ich zaangażowanie i motywację.
Udostępniaj łatwo dostępne kanały wsparcia, regularne aktualizacje, szkolenia produktowe, możliwość przekazywania opinii i dedykowany newsletter afiliacyjny, by afilianci czuli się docenieni i mieli realny wpływ na współpracę.
Jimmy Rodriguez jest COO i współzałożycielem 3dcart, kompleksowego oprogramowania eCommerce. Jimmy koncentruje się na pomaganiu sprzedawcom internetowym w osiągnięciu sukcesu online poprzez dostarczanie zasobów e-commerce, opracowywanie strategii, wdrażanie praktycznych planów oraz tworzenie doświadczeń klienta, które wspierają rozwój i poprawę wyników.
Odmień swój program partnerski dzięki sprawdzonym strategiom motywującym, nagradzającym i angażującym afiliantów, które przełożą się na lepsze wyniki sprzedażowe.
Dane z Twoich kampanii afiliacyjnych to prawdziwa kopalnia informacji. Poznaj praktyczne sposoby optymalizacji kampanii, obejmujące ruch, treści, oferty i stron...
Marketing afiliacyjny to świetny sposób na uzyskanie pasywnego dochodu, ale zarządzanie taką kampanią może być trudne na początku. Dowiedz się, jak pokonać typo...
Sprytne metody pozwalające znaleźć i zachęcić świetnych afiliantów do dołączenia do Twojego zespołu i wsparcia wzrostu Twojego programu partnerskiego.