
7 wskazówek dotyczących tworzenia skutecznej strategii optymalizacji treści
Zwiększ efektywność marketingu cyfrowego, wdrażając te wskazówki do swoich strategii optymalizacji treści.
Poznaj 8 kluczowych powodów, dla których inbound marketing kształtuje przyszłość reklamy w e-commerce: od efektywności kosztowej i personalizacji, przez wykorzystanie AI, VR/AR, aż po budowanie długofalowego zaufania do Twojej marki.
Rywalizacja firm o uwagę klientów to wciąż dynamiczny aspekt krajobrazu cyfrowego. Wdrażanie różnych strategii marketingu cyfrowego spowodowało wzrost i upadek wielu firm, zwiększyło lojalność wobec marki oraz wygenerowało przychody w ostatnich dekadach – a jeszcze bardziej od wybuchu pandemii w 2020 roku. W obliczu rosnącej konkurencji firmy szukają wszelkich sposobów na utrzymanie silnej obecności online, przyciągając nowych i powracających klientów do zakupu produktów i usług, generując przy tym jak najniższe koszty. I tu właśnie pojawia się inbound marketing.
Oto wyjaśnienie, czym jest uznawana za najskuteczniejszą metoda generowania leadów. Marketing przychodzący, czyli inbound, tworzy wartość dla klientów poprzez dostosowywanie doświadczeń do ich potrzeb i dostarczanie im wartościowych treści. Zamiast samodzielnie docierać do nich przez cold calling, cold mailing czy reklamy, przyciągasz leady do swojej firmy. Kluczowym elementem tej strategii cyfrowej – w odróżnieniu od marketingu tradycyjnego – jest produkcja różnorodnych materiałów edukacyjnych i informacyjnych dla idealnych klientów, np. artykułów blogowych, filmów itp.
Aby zrozumieć ten rodzaj marketingu, należy pamiętać o trzech głównych technikach:
Łatwo sobie wyobrazić, jak te trzy dziedziny mogą się przenikać, gdy regularnie tworzysz treści i publikujesz je w mediach społecznościowych, wykorzystując przy tym techniki SEO. Przykładem może być zawartość dostępna na Post Affiliate Pro – liczne artykuły blogowe publikowane regularnie z myślą o przyciąganiu określonej grupy odbiorców.
Pierwszą zaletą leadów generowanych metodami inbound są niskie koszty – są one o 61% tańsze od leadów pozyskiwanych metodami outbound. Wynika to z faktu, że outbound marketing opiera się na zimnych mailach i ogólnych formach reklamy, docierając do osób, które mogą nie być zainteresowane Twoją niszą. Inbound marketing natomiast skupia się na konkretnych odbiorcach i przyciąganiu organicznego ruchu za pomocą odpowiednich treści odpowiadających ich potrzebom.
Realizując kampanię inbound marketingu, jednym z aspektów jest po prostu content marketing w przeciwieństwie do reklam PPC. Content marketing pozwala budować zaufanie wśród potencjalnych i obecnych klientów, zwłaszcza jeśli korzystasz z pomocy marketera afiliacyjnego . Aż 87% internautów kupiło produkt na podstawie rekomendacji influencera , którego obserwują. Planując zaangażowanie swojej grupy docelowej, możesz wykorzystać zaufanie zbudowane przez wybranych influencerów i płynnie przeprowadzić leady przez cykl sprzedaży. Ta strategia jest skuteczniejsza niż PPC, ponieważ marketerzy są zachęcani do bardziej bezpośredniego działania, zamiast po prostu publikować link i liczyć na kliknięcie subskrybentów. Ponadto koszt kliknięcia dla Ciebie jako sprzedawcy afiliacyjnego przyniósłby mniejszy zwrot z inwestycji (ROI) niż content marketing – o ROI więcej poniżej.
Inbound marketing składa się z 4 etapów: Przyciągnij, Konwertuj, Zakończ, Zachwyć. Organiczny ruch do swojej marki możesz generować i prowadzić leady przez lejek sprzedażowy, wykorzystując różne, specyficzne metody na każdym z etapów.
Kluczowym elementem tej strategii jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów – uruchamiając tym samym lejek marketingowy. Inbound marketing kładzie nacisk na tych konkretnych odbiorców, których nazywamy personami zakupowymi. Aby przyciągnąć swoje persony i zachęcić je do przejścia do następnego etapu ścieżki zakupowej, skup się na tworzeniu angażujących treści . Należy wykorzystywać techniki SEO, blogowanie, optymalizować treści i strony www oraz być aktywnym w mediach społecznościowych, by generować jakościowy ruch.
Przyciągnij odpowiednich gości na swoją stronę, a następnie pozyskaj ich dane kontaktowe, aby zamienić ich w leady zakwalifikowane marketingowo (MQL ). Aby zdobyć te informacje, musisz prowadzić pielęgnację leadów. Staraj się zaoferować coś wartościowego, co pomoże im na ścieżce zakupowej. Mogą to być e-booki, raporty, wpisy blogowe, webinary, zniżki lub inne przydatne materiały. Dodatkowo jako marketer zadbaj, aby Twoje strony www były skutecznym narzędziem pozyskiwania danych – przyciski CTA czy linki powinny być atrakcyjne i zachęcające. Zainstaluj ciasteczka do śledzenia kontaktu i zadbaj o atrakcyjność landing page’y.
Kolejny krok to zamiana leadów w [zadowolonych] klientów. Aby odnieść sukces na tym etapie, proces sprzedaży zwykle angażuje zarówno zespół marketingu, jak i sprzedaży. Narzędzia inbound marketingu, takie jak lista mailingowa, są niezbędne do znalezienia i kontaktowania się z odpowiednimi leadami w odpowiednim czasie. Automatyzacja marketingu, dalsza pielęgnacja leadów i monitoring social media to kolejne przykłady cyfrowych taktyk wspierających konwersję leadów.
Nigdy nie zapominaj o klientach, zwłaszcza po zakupie produktu. Nawet po otrzymaniu usługi ich podróż zakupowa się nie kończy. Masz szansę pokazać, jak bardzo ich doceniasz i wzmacniać lojalność wobec marki . Utrzymywanie zaangażowania klientów online przez interakcje w social media, spersonalizowane CTA i automatyzację maili/marketingu to świetne sposoby na budowanie relacji. Skutkuje to zadowolonymi i lojalnymi klientami, którzy chętnie tworzą treści generowane przez użytkowników (UGX), np. pozytywne recenzje, a nawet pomagają promować Twoją firmę.
Opłacalność to klucz przy wdrażaniu inbound marketingu. Zaletą tej strategii jest to, że nie musisz już gonić potencjalnych nabywców. Ponieważ około 81% konsumentów robi research przed zakupem produktu, Twoja firma ma szansę stać się autorytetem w swojej branży.
Najpierw warto ocenić kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), aby zobaczyć, co działa, a co nie. Aby określić skuteczność content marketingu, przeprowadź audyt treści inbound. Dzięki temu zidentyfikujesz możliwe ulepszenia SEO, z których Twoja strona może skorzystać. Im lepiej Twoja marka zostanie zrozumiana przez wyszukiwarki dzięki odpowiednim słowom kluczowym, tym skuteczniej przyciągniesz organiczny ruch.
Następnie określ swój idealny profil klienta. Pozyskanie klientów, budowanie i rozwój relacji oraz zamiana ich w klientów wymaga zrozumienia ich potrzeb, wyzwań i celów. W strategii inbound niezbędne jest przeprowadzenie badań w celu zdefiniowania ICP (Ideal Customer Profile). ICP to lead, który odniesie największą korzyść z Twojego produktu/usługi, a nie oferty innej firmy. Mówiąc prosto: mają problem – Ty masz rozwiązanie.
Aby kontynuować ścieżkę zakupową, musisz poznać i zmapować personę zakupową. W tym celu określ demografię, bolączki, motywatory i inne czynniki, które pozwolą Tobie i zespołowi prowadzić właściwe rozmowy z klientami, by lepiej spełnić ich potrzeby.
Zadbaj o strony www – zarówno desktopowe, jak i mobilne. Projekt strony internetowej jest kluczowy dla utrzymania uwagi potencjalnych leadów. Ponad połowa użytkowników nie poleca firm z kiepskim designem strony. Kreatywny i responsywny web design zwiększa szansę na konwersję leadów, a tym samym zmniejsza wskaźnik odrzuceń.
Inne ważne wskazówki inbound marketingu to: praca nad kampaniami mailowymi, regularne tworzenie wartościowych wpisów blogowych zoptymalizowanych pod SEO, współpraca z mikro- i makroinfluencerami oraz stosowanie wielokanałowych taktyk pielęgnowania leadów.
Inbound marketing polega na odnalezieniu i dotarciu do grupy docelowej. Przeprowadzenie badań w celu określenia swojego ICP, jak wspomniano wyżej, to tylko jeden z kroków tej strategii.
Po określeniu person czas na przyciąganie odbiorców – generowanie treści to jeden z najlepszych sposobów. Tworząc posty w social media lub artykuł blogowy z użyciem SEO, zwiększasz szansę na wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Im więcej organicznego ruchu z wyszukiwarek wygenerujesz, tym lepiej wypadasz w statystykach licznych wyszukiwarek.
Nie narzucasz się z komunikatem sprzedażowym – tworząc treści inbound marketingowe dostarczasz odbiorcom wartościowych informacji. Konsumenci zaczynają budować z Twoją firmą długofalową relację, jeśli dostarczasz im pomocne treści. Gdy zakończysz research nad idealną personą, czas wejść w fazę świadomości ścieżki zakupowej. Podobnie jak u wydawców afiliacyjnych , Twoja marka powinna korzystać z taktyki społecznego dowodu słuszności, by zdobyć zaufanie potencjalnych klientów. Regularnie publikowane, wartościowe treści, recenzje produktów i opinie klientów to przykłady społecznego dowodu, które utrzymują uwagę leadów.
Strategia inbound marketingu to wiele długoterminowych, powtarzalnych elementów: strategia i planowanie, projektowanie strony, tworzenie treści – wszystko to generuje pewne koszty. Jednak nie martw się – taka jest natura tej branży, a zwrot z inwestycji jest tego wart. Według dużego badania, leady inbound są o 80% tańsze od outboundowych już po pięciu miesiącach regularnych działań – to imponujący spadek kosztów.
Firmy B2B zwykle koncentrują się na trzech najcenniejszych typach treści: artykułach blogowych, filmach i raportach. Realizując strategię B2B i przeznaczając więcej zasobów na te formaty, już na starcie ograniczasz koszty w innych obszarach. Choć nie powinieneś całkowicie rezygnować z kampanii e-mail marketingowych, nie są one priorytetem przy docieraniu do tych leadów.
Oto przykład, jak można spojrzeć na potencjalny ROI: każda treść inbound marketingowa może być wykorzystywana wielokrotnie. Ten artykuł blogowy może się przyczyniać do generowania przychodu dla Post Affiliate Pro przez wiele lat. Przy właściwym wykorzystaniu strategii SEO i wysokiej pozycji bloga, leady mogą napływać przez miesiące, a nawet lata, utrzymując się na pierwszej stronie wyszukiwarek i przyciągając wykwalifikowanych klientów. PAP może wykorzystać ten i inne materiały w kampaniach mailingowych i postach social media – co pozwala przeprowadzić kampanię B2B lub B2C na bazie materiałów sprzed miesięcy.
Wyznacz cele przed rozpoczęciem realizacji strategii. Przy generowaniu treści kluczowa jest solidna strategia rozwoju, aby wyróżnić się i przyciągnąć ciepłą grupę odbiorców. Regularne tworzenie wartościowych, istotnych treści to konieczność, ponieważ takie materiały (np. wpisy blogowe) mogą nadal generować ruch nawet w kolejnym roku, czy za 3 lata!
Content marketing to jednak nie jedyny sposób personalizacji. Kluczowe jest holistyczne podejście do biznesu. Głównym celem jest przyciąganie leadów i zamiana ich w klientów. Niezależnie czy prowadzisz sklep na Shopify czy dużą firmę – kluczem do konwersji jest wdrożenie bardziej spersonalizowanych działań przez kampanie mailowe, marketing SMS i obsługę klienta.
Oto okazja na wywarcie trwałego wrażenia. Istnieje kilka przykładów inbound marketingu, które mogą dać Ci przewagę nad konkurencją. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość pozwalają markom tworzyć doświadczenia angażujące konsumentów i podnoszące konwersję w nowatorski sposób. Najnowsze technologie i trendy cyfrowe są kluczowe, by sprostać oczekiwaniom klientów – dlatego marketerzy muszą za nimi nadążać.
W sektorze biznesowym VR i AR zrewolucjonizowały branżę, pozwalając firmom zapełnić lukę między doświadczeniem a działaniem, oferując cyfrową wersję produktu czy usługi zamiast fizycznej. To także szansa na pokazanie rozwoju firmy i zachęcenie klientów do inwestycji w to, co robisz. Pomyśl, jak w taki sposób promować swoje produkty i usługi.
Tymczasem AR pozwala klientom wypróbować produkty przed zakupem, co może zwiększyć sprzedaż i wartość marki. 72% kupujących dokonało zakupu rzeczy, których wcześniej nie planowali, właśnie dzięki rozszerzonej rzeczywistości. Pozostań konkurencyjny, korzystając z tych przełomowych rozwiązań.
Ważnym krokiem jest wykorzystanie SEO i tworzenie istotnych, regularnych treści, które pomagają w wysokim pozycjonowaniu w wyszukiwarkach. To klasyczny przykład pracy mądrzejszej, a nie cięższej – słowa kluczowe, wartościowe wpisy blogowe i posty w social media są tutaj kluczowe. Pamiętaj, które metryki śledzić w social media, ponieważ pomogą Ci zwiększyć liczbę udostępnień, gdy będziesz pracować nad rozbudową obecności online. Zatrudniaj twórców wideo i korzystaj z rozwiązań takich jak AR/VR czy sztuczna inteligencja – o której poniżej – by skutecznie generować i konwertować leady.
Dywersyfikuj treści, ale nie zapomnij o swojej grupie docelowej.
Podobnie jak VR i AR, sztuczna inteligencja zmieniła branżę marketingową. AI pomaga marketerom szybciej i dokładniej wykonywać rutynowe zadania. Wskazówka: wdrażaj AI w inbound marketingu, ponieważ pozwala osiągnąć wyższą wartość, przyspiesza kampanie i maksymalizuje ROI. Aby lepiej zrozumieć rolę AI w inbound marketingu, spójrzmy jeszcze raz na poszczególne fazy:
Faza przyciągania pozwala analizować popyt konsumencki i dostarczać marketerom zestawy tematów do tworzenia treści. Dzięki AI można również sprawdzać treści pod kątem błędów, dbając o najwyższą jakość materiałów.
Natural Language Processing (NLP) i Natural Language Generation (NLG) to dwie kluczowe technologie AI, które są obecnie bardzo przydatne. Polecane są narzędzia takie jak Grammarly czy Content Strategy od Hubspot.
Następnie uczenie maszynowe wkracza w fazę konwersji – świetnie sprawdza się w szybkim identyfikowaniu najważniejszych leadów w systemie. Niektóre narzędzia oferują powiadomienia o priorytetowych klientach, dostarczając marketerom kluczowe informacje na czas, by mogli szybko podjąć działania. Takie narzędzia pomagają również określić najlepszy moment na kampanię mailową czy SMS, analizując okresy największego zaangażowania klientów.
W fazie zamknięcia AI jest szczególnie przydatna do wyszukiwania danych i pogłębionej analizy, której człowiek mógłby nie wychwycić. Niektóre rozwiązania pomagają marketerom w pełni wykorzystać dane o klientach, generować leady i zamykać sprzedaż.
Na koniec AI upraszcza obsługę klienta. Spersonalizowana komunikacja z każdym klientem może być czasochłonna na etapie zachwytu. Dzięki odpowiednim narzędziom marketerzy mogą tworzyć własne chatboty, które masowo dostarczają indywidualne komunikaty do klientów. Z kolei Klevu umożliwia prezentację wyników i rekomendacji produktowych w czasie rzeczywistym bez udziału człowieka.
Wideo to bardzo ważne narzędzie marketingowe. Według badań Duńskiego Uniwersytetu Technicznego nadmiar informacji w ostatnich latach sprawił, że uwaga odbiorców się skraca. Powinieneś tworzyć treści wideo w ramach swojego planu marketingowego. Zatrudnij marketerów afiliacyjnych , którzy potrafią tworzyć angażujące wideo. Afilianci stosują marketing skierowany do konkretnych grup, w przeciwieństwie do outboundu, co przekłada się na wysokie zaangażowanie odbiorców. Wideo generuje leady u 86% marketerów, co prowadzi do wyższych wskaźników konwersji, gdyż wpisuje się to w atrakcyjny i inteligentny web design wspomniany wcześniej.
Na etapie zachwytu pamiętaj, że wideo to łatwa, przyswajalna treść, którą zadowoleni klienci chętnie udostępniają, promując Twoją markę. Ponieważ urządzenia mobilne są wszechobecne, aż 92% osób dzieli się filmami mobilnymi z innymi użytkownikami, zapewniając Ci darmową reklamę z już zbudowanym zaufaniem wśród potencjalnych klientów.
Inbound marketing to bardziej ukierunkowana strategia niż outbound. Skierowana jest do określonej grupy odbiorców, z którymi Twoja marka chce nawiązać relację, zarówno pozyskując ruch, jak i konwertując go w leady. Na każdym z czterech etapów planu inbound marketingowego możesz stosować wskazówki inbound, ale pamiętaj, że chodzi o przyciąganie ludzi odpowiednimi treściami, by finalnie zachęcić ich do zakupu Twojego produktu lub usługi.
Lepiej poznajesz swoją grupę docelową i tworzysz strategię opartą na jej potrzebach i oczekiwaniach.
Wysyłanie odpowiednich treści zaspokajających potrzeby potencjalnych/powracających klientów może poprowadzić ich przez lejek sprzedażowy.
Tworzeniem wartości dla klientów poprzez dopasowywanie doświadczeń do nich i dostarczanie im wartościowych treści.
Regularna interakcja z klientami za pomocą spersonalizowanych treści to dobra forma społecznego dowodu słuszności.
Przyciągnięcie odpowiedniej grupy odbiorców poprzez tworzenie angażujących treści oraz wykorzystanie SEO i mediów społecznościowych do generowania jakościowego ruchu.
David jest twórcą treści, który koncentruje się na programach partnerskich i strategiach marketingowych, pomagając innym rozwijać się i osiągać sukcesy w branży marketingu afiliacyjnego.
Odblokuj pełny potencjał inbound marketingu dla swojego e-commerce. Pozyskuj wartościowe leady, buduj zaufanie i zwiększaj ROI dzięki strategicznym treściom, SEO i narzędziom automatyzacji.
Zwiększ efektywność marketingu cyfrowego, wdrażając te wskazówki do swoich strategii optymalizacji treści.
Odkryj 6 najskuteczniejszych taktyk generowania leadów, które zwiększą efektywność Twojego programu afiliacyjnego. Dowiedz się, jak email marketing, blogowanie,...
Odkryj, jak generować leady przy minimalnym ruchu na stronie dzięki sprawdzonym strategiom Neila Patela. Dowiedz się, jak tworzyć i promować lead magnety, łączy...