
Czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi?
Sprawdź, czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi. Poznaj plusy i minusy, koszty, zaangażowanie i autentyczność, aby pom...
Marketing afiliacyjny zmienia branżę mody. Poznaj 10 praktycznych strategii na rozwój swojej marki modowej, zwiększenie zaangażowania klientów i wykorzystanie partnerstw z influencerami w 2025 roku.
Branża mody od zawsze znana była z dynamicznych zmian i kreatywnych trendów, a ikoniczne style wciąż powracają na przestrzeni dekad. Pojawienie się mediów społecznościowych okazało się przełomem w marketingu modowym – dziś dotarcie do milionów ludzi za jednym kliknięciem jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jednak ze względu na ogromną liczbę użytkowników, znalezienie i zawężenie odpowiedniej grupy docelowej jest znacznie trudniejsze niż się wydaje.
Pojawienie się Covid-19 wpłynęło na rynek na wiele sposobów, zmuszając ludzi do poszukiwania nowych sposobów realizacji swoich nawyków w domowym zaciszu. Pandemia doprowadziła do przesunięcia w stronę zakupów online, szczególnie za pośrednictwem smartfonów. W odpowiedzi na ten trend wiele marek zaczęło wykorzystywać różne platformy społecznościowe do reklamy swoich produktów.
Marketing influencerów i afiliacyjny to nowe techniki, które pojawiły się w świecie nowoczesnej reklamy. Choć mają pewne podobieństwa – takie jak skupienie na relacjach z klientami i dostarczanie społecznego dowodu słuszności dla produktów i usług – różnią się istotnymi szczegółami, na które zwrócimy uwagę poniżej. Te różnice są niezwykle pomocne przy wyborze odpowiedniej techniki dla Twojego biznesu.
Kolejną nowoczesną formą marketingu, która podbiła świat cyfrowy, jest marketing influencerów . To strategia polegająca na promowaniu przez influencera konkretnych produktów lub usług w celu zwiększenia rozpoznawalności marki. Kampanie z influencerami najczęściej prowadzone są na takich platformach jak Instagram, Facebook czy YouTube. Ta forma marketingu jest korzystna dla marek, które chcą wzbudzić szum wokół swojej firmy i skorzystać z efektu społecznego dzielenia się, który influencerzy mogą zainicjować wśród swoich odbiorców. Kreatywność, innowacyjność i zapadające w pamięć treści to sposoby na szybkie rozprzestrzenianie się w mediach społecznościowych, a znalezienie influencera, który jest autentyczny i wiarygodny w oczach swojej społeczności, to klucz do sukcesu kampanii.
Ważną cechą tej techniki jest to, że influencerzy budują relacje z odbiorcami przez dłuższy czas i zdobywają ich zaufanie, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo skorzystania z linków lub kodów polecających. Ta strategia przypomina tradycyjne reklamowanie przez znane osoby – celebryta pozujący z produktem nadaje mu pozytywny wizerunek.
Marketing influencerów wymaga, by marki zwracały uwagę na liczbę obserwujących influencera i aktywność pod jego postami. Jeśli influencer utrzymuje stały poziom zaangażowania, a jego odbiorcy są zgodni z niszą Twojej marki, otwiera to drogę do szerokiego zasięgu. W zależności od wielkości kampanii influencer marketingowej, można wybrać różnych influencerów. Na przykład lokalna marka modowa może zdecydować się na nano-influencera, który jest bardziej aktywny w kontaktach ze swoimi odbiorcami, zamiast makro-influencera , gdzie działania marketingowe mogą zginąć w tłumie fałszywych obserwatorów.
Podczas gdy afilianci otrzymują prowizję za każdy klik, konwersję lub sprzedaż, influencerzy promujący produkty lub usługi najczęściej otrzymują od marek stałą opłatę. Ponieważ kluczowe jest odpowiednie zaprezentowanie produktu, to relacja influencera z odbiorcami jest najcenniejsza dla marki. Influencerzy często otrzymują produkty, które mają promować, aby przetestować je wcześniej – to sposób na autentyczne poznanie oferty. Dodaje to autentyczności, pozwalając influencerom pokazać produkt afiliacyjny na żywo, np. w filmach z unboxingu czy recenzjach. Aktywni i godni zaufania influencerzy mogą być poszukiwani przez wiele marek, zyskując w ten sposób dodatkowe źródło dochodu pasywnego.
Po krótkim wprowadzeniu do dwóch najnowszych technik w cyfrowym marketingu, możemy przyjrzeć się ich korzyściom w branży mody. Zakupy online mają wiele zalet dla potencjalnych klientów, ale eliminują osobisty kontakt, który dawały tradycyjne zakupy stacjonarne. Skoro cały proces jest cyfrowy, właścicielowi biznesu może być trudniej określić, kto jest zainteresowany jego produktami i jak wygląda ich droga zakupowa. Z punktu widzenia sprzedaży ważne jest, by wiedzieć, kim są potencjalni klienci – ułatwia to zrozumienie ich ścieżki zakupowej i pozwala dostosować proces sprzedaży do ich potrzeb.
Choć marketing influencerów i afiliacyjny różnią się od siebie, mają również wiele wspólnych cech, które sprawiają, że są atrakcyjną strategią dla właścicieli marek modowych. Po pierwsze, oba modele efektywnie wykorzystują marketing szeptany, zwiększając ekspozycję marki. Po drugie, zarówno afilianci , jak i influencerzy cieszą się dużym zaufaniem odbiorców, dzięki czemu ich rekomendacje są bardzo cenne.
Oto szybkie podsumowanie, jak wygląda cały proces.
Warto dodać, że programy afiliacyjne oferują różne modele prowizyjne. Generowanie sprzedaży jest celem większości firm, ale w zależności od produktu czy usługi afiliacyjnej liczyć się mogą również inne działania – np. rejestracja formularza, subskrypcja usługi czy udostępnienie treści w mediach społecznościowych. To cel biznesowy decyduje, który model prowizyjny będzie najbardziej odpowiedni. Oto kilka najpopularniejszych modeli:
Model CPM funkcjonuje od dekad i jest stosowany głównie na stronach generujących duży ruch. Za każde tysiąc wyświetleń reklamy afiliant otrzymuje stałą stawkę – nawet przy niskim współczynniku klikalności (CTR) . Ważne jest, by reklama była umieszczona w widocznym miejscu (lokalizacja baneru ma tu znaczenie!), choć zwykle współczynnik kliknięć nie jest już tak wysoki jak kiedyś. Aby podnieść konwersję, reklama powinna być umieszczona na stronie, której ruch pochodzi w większości z grupy docelowej.
CPL to model prowizyjny, w którym afiliant otrzymuje stałą stawkę za każdego leada – potencjalnego klienta, którego przekieruje do firmy. Znany także jako „generowanie leadów”, jest powszechny w biznesach B2B, które korzystają z kontaktów potencjalnych klientów na przyszłość. Może mieć formę rejestracji, zapisu na newsletter czy wypełnienia formularza. Afiliant otrzymuje wynagrodzenie niezależnie od tego, czy lead dokona zakupu.
CPA to bardzo popularny model, w którym afiliant otrzymuje stałą stawkę za wykonanie określonego działania z wykorzystaniem jego linków. Może to być sprzedaż, rejestracja lub subskrypcja. To najbardziej opłacalna technika dla firm, bo płacą tylko za zakończone konwersje.
W dzisiejszych czasach, gdy rynek online tętni życiem, projektanci mody mają wiele możliwości na zwiększenie sprzedaży. Dzięki marketingowi afiliacyjnemu można nie tylko generować sprzedaż, ale jednocześnie budować relacje z klientami i marką. To prowadzi do trwałych relacji, przekształcających się w powtarzalną sprzedaż i przynoszących wysoki zwrot z inwestycji (ROI) – zwłaszcza przy działaniach skierowanych do niszowych grup odbiorców. Możesz być pewien, że influencer wywrze wpływ na przychody – jego siłą jest silna więź z obserwatorami. Społeczność to podstawa!
W modzie bycie o krok przed innymi jest niezbędne! W ostatnich latach marketing cyfrowy zdominował branżę mody, szczególnie dzięki mediom społecznościowym. Od czasu pandemii covid-19 zakupy online stały się normą, a to wymusiło wielkie zmiany w strategiach marketingowych. W 2021 roku aż 73% wszystkich zakupów online dokonano przez smartfony, co pokazuje, jak ważna jest obecność w sieci. Marketing influencerów i afiliacyjny wkraczają już niemal do każdej niszy, a twórcy treści przykładają coraz większą wagę do wartościowych treści i wysokiego zaangażowania społeczności.
Branża modowa wysunęła się na prowadzenie jako najpopularniejsza nisza w ubiegłym roku – stanowiła niemal jedną czwartą wszystkich kont w programach afiliacyjnych. Jeśli myślisz o karierze w marketingu modowym, ta informacja jest dla Ciebie. W 2020 roku branża modowa odpowiadała za 19% wszystkich sprzedaży afiliacyjnych. W 2021 roku wzrosła do 25% i prognozy wskazują na dalszy wzrost w kolejnych latach. Wzrost jest nieunikniony w marketingu relacji, więc skoro zarówno marketing afiliacyjny , jak i branża mody są na szczycie, czas włączyć go do swojej strategii! Marketing afiliacyjny to przemysł wart miliardy dolarów – tylko w USA wydatki mają sięgnąć 8,2 miliarda dolarów do 2023 roku. Rośnie z każdym rokiem, więc zostanie z nami na długo.
Skoro już wiesz, czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego będzie on kluczem do sukcesu Twojej marki w 2025 roku, czas zebrać praktyczne wskazówki z branży. Nie wiesz, od czego zacząć? Oprócz poszukiwań sieci afiliacyjnych , warto opracować solidną strategię content marketingu! Oto 10 strategii, które pomogą Ci zaplanować kampanię afiliacyjną:
Spraw, by proces zakupowy był przyjemny i zapadający w pamięć – to skuteczny sposób na zaangażowanie klientów na dłużej. W mediach społecznościowych użytkownicy są bombardowani ofertami z każdej strony, przez co są coraz bardziej wybredni. Kreatywność w kampanii buduje pozytywny wizerunek, więc współpracuj z afiliantami i influencerami, aby promować markę i zachować jej dynamikę! Nie bój się dodawać wyjątkowych elementów do doświadczenia. Zaoferuj niestandardowe lub ekologiczne opakowania, wysyłaj newslettery e-mail z nadchodzącymi promocjami lub twórz poradniki stylizacji, by pokazać wszechstronność produktu. Oczywiście, że klient chce zobaczyć 9 sposobów na noszenie jednej apaszki! Takie działania pokazują, że zależy Ci na kliencie i sprawiają, że czuje się wyjątkowo.
W okresie świątecznym ludzie są bardziej hojni, co czyni ten czas idealnym na specjalne kampanie. To zjawisko powtarza się regularnie, więc warto organizować promocje przez cały rok na produkty dopasowane do danej okazji. Projektanci mody powinni wykorzystywać cykliczne święta i okazje. Czy to świąteczne promocje zimą, czy wzbudzanie zainteresowania bikini na wiosnę – zawsze warto zaplanować działania z wyprzedzeniem! Każda pora roku to szansa na testowanie różnych kampanii, obserwowanie reakcji społeczności i ulepszanie działań z roku na rok.
Żyjemy w czasach, gdy automatyzacja jest codziennym narzędziem w kampaniach online. Ponieważ obecność afiliantów i influencerów w mediach społecznościowych opiera się na zaangażowaniu społeczności, wiedza o tym, kiedy i jak często publikować, pomaga zdobyć więcej wyświetleń i lepszy ROI. Wykorzystaj dostępne narzędzia i zaplanuj reklamy na optymalne godziny i dni. Analizując zaangażowanie, możesz precyzyjnie wybrać najlepsze terminy, wcześniej przygotować treści i pozwolić automatyzacji zająć się resztą. Zaplanuj kampanię z wyprzedzeniem i zyskaj więcej czasu dla siebie! Istnieje wiele wskaźników (KPI), takich jak współczynnik klikalności (CTR) czy współczynnik konwersji, które pomogą śledzić postępy kampanii.
Im bardziej niszowa grupa odbiorców, tym większa skuteczność kampanii celowanych. Kierowanie działań do osób zainteresowanych konkretnymi stylami, materiałami czy stylem życia zwiększa efektywność działań marketingowych w modzie. W przypadku influencerów wyznaczenie grupy docelowej jest prostsze – ludzie sami wybierają, kogo obserwują. Afilianci również mogą zawężać niszę w marketingu afiliacyjnym , choć w nieco mniejszym stopniu, m.in. dzięki geotargetowaniu .
Kampanie w stylu FOMO wielokrotnie okazywały się bardzo skuteczne. Niezależnie, czy chodzi o edycję limitowaną, czy ostatnie miejsca na wyjątkowe wydarzenie – zarówno afilianci, jak i influencerzy mogą skorzystać z tej popularnej metody. Najpierw zbuduj szum wokół produktu, usługi lub doświadczenia, w które naprawdę wierzysz. Następnie podkreśl ograniczoną dostępność, by stworzyć atmosferę oczekiwania i napięcia oraz zwiększyć zaangażowanie. Klienci zyskują wtedy nie tylko powód do oczekiwania, ale także motywację, by śledzić kolejne treści twórcy.
Choć marketing cyfrowy zapewnia szeroki zasięg i wygodę, współpraca z lokalną społecznością i organizacja wydarzeń na żywo to pewny sposób na zdobycie rozgłosu i poznanie swoich klientów. Takie działania pozwalają nawiązać osobisty kontakt i dają klientom możliwość poznania twórcy stojącego za marką. Proaktywność i zaangażowanie podkreślają transparentność kampanii. Organizacja pokazu mody, partnerstwo z lokalną galerią czy pop-up store to tylko niektóre sposoby integracji z otoczeniem. Dodatkowo, takie wydarzenia generują ciekawy content do mediów społecznościowych – obserwatorzy lubią śledzić „kulisy” z życia twórców.
Ta strategia sprawdza się nieco lepiej przy współpracy z influencerami, choć nie jest niemożliwa także dla afiliantów. W przypadku budowania rozpoznawalności i marketingu influencerów ważne jest zaangażowanie pod postami. Współpraca z celebrytami wzmacnia już wygenerowany szum, zwiększa zasięgi, a czasem nawet pozwala kampanii stać się viralem! Najlepsze efekty daje na platformach, które pokazują odbiorcom autentyczność relacji z daną kampanią . Sprzedawcy afiliacyjni mogą rozważyć taką współpracę, jeśli celebryta jest znany i ceniony w docelowej grupie. Utrudnieniem może być ogłoszenie takiej współpracy np. przez bloga lub newsletter.
Jak już wspomniano, partnerstwa są bardzo ważne! Współpraca z blogerami modowymi to świetny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów już zainteresowanych trendami. Taka strategia zwiększa liczbę leadów, bo reklamy trafiają bezpośrednio do odpowiedniej grupy docelowej. Zwiększając ruch pomiędzy różnymi kanałami społecznościowymi, zarówno afilianci, jak i influencerzy mogą na tym skorzystać.
Tak jak w modzie, tak i w marketingu cyfrowym ważne jest bycie na bieżąco z trendami! Mogą to być viralowe wyzwania na TikToku, akcje charytatywne, wykorzystanie różnych efektów fotograficznych/wideo czy – coraz częściej – temat metaverse. Obserwowanie, jak influencer interpretuje wyzwanie w swoim stylu, jest ciekawe i dobrze odbierane przez społeczność. Sprawdź, o czym mówi branża, bądź kreatywny i pokaż światu, co potrafisz! Ta strategia sprawdza się szczególnie przy wizualnych treściach tworzonych przez użytkowników , więc influencerzy mogą liczyć tu na większe zaangażowanie niż afilianci. Udział w trendach pokazuje obserwatorom, że jesteś „jednym z nich” i doświadczasz tego samego co oni. Zmniejszając dystans między twórcą a odbiorcą, klienci czują się bardziej komfortowo i utożsamiają się z marką.
Zarządzanie obecnością w mediach społecznościowych bywa wymagające – trudno nieustannie tworzyć wysokiej jakości treści. Jednak nie da się ukryć, że dziś w branży mody marketing w social mediach jest kluczem do sukcesu. Projektant powinien być gotów przełamać własne wątpliwości co do treści postów czy inspirujących cytatów. Często trzeba wyjść poza schemat i pokazać się szerzej, nawet jeśli nie dysponuje się dużym kapitałem na start. W dłuższej perspektywie liczy się autentyczność i bycie blisko klienta – dzięki temu marka staje się bliższa odbiorcy. Pamiętaj, że media społecznościowe nie są dla projektanta, lecz dla klientów.
Najważniejsze wnioski z tego artykułu podkreślają różnice między marketingiem afiliacyjnym a influencer marketingiem. Marketing afiliacyjny sprawdza się przy generowaniu sprzedaży, rejestracji e-mail czy subskrypcjach i zwykle działa w modelu CPA. Influencer marketing jest dobry do budowania rozpoznawalności marki i wzbudzania szumu wokół produktów, często opłacany stałą kwotą. Obie formy mają swoje różnice, ale łączy je wysoka wartość zaangażowania i relacji ze społecznością. Marketing cyfrowy to klucz do sukcesu w 2025 roku, bo zakupy online stają się coraz powszechniejsze. Obecność w mediach społecznościowych jest już niezbędna – uwzględnij ją w swojej strategii!
Jeśli jesteś przekonany, że marketing afiliacyjny lub influencer marketing przyniesie korzyści Twojej marce, poszukaj odpowiednich afiliantów i wykorzystaj oprogramowanie afiliacyjne, takie jak Post Affiliate Pro , które pomoże Ci monitorować wskaźniki KPI i zmaksymalizować ROI. Kariera w marketingu modowym bywa wymagająca, ale ekscytacja i możliwość nadążania za tak dynamiczną branżą czynią ją fascynującą!
Marketing modowy to gałąź marketingu zajmująca się internetowymi lub stacjonarnymi kampaniami reklamowymi oraz wydarzeniami promocyjnymi skierowanymi do docelowych klientów zainteresowanych modą, odzieżą i akcesoriami.
Do najważniejszych wskaźników efektywności w marketingu modowym należą koszt za działanie (CPA), współczynnik klikalności (CTR), współczynnik konwersji oraz zwrot z inwestycji (ROI).
Wykorzystywanie narzędzi online do budowy list adresów e-mail w zamian za darmowe okresy próbne, próbki lub promocyjne zniżki to skuteczny sposób na pozyskanie potencjalnych klientów. Stosując strategie pielęgnowania leadów, takie jak uproszczony proces rejestracji i oferowanie promocji, można zwiększyć współczynnik konwersji.
Marketing influencerów i afiliacyjny różnią się od siebie. Marketing influencerów koncentruje się na budowie marki, czyli zwiększaniu rozpoznawalności i wzbudzaniu zainteresowania wśród obserwatorów. Z kolei marketing afiliacyjny zazwyczaj służy zwiększeniu konkretnego wskaźnika marki.
W 2021 roku branża modowa stanowiła jedną czwartą wszystkich programów afiliacyjnych, będąc zdecydowanie najpopularniejszą branżą.
Penelope to doświadczona copywriterka i specjalistka ds. treści. Dzięki wykształceniu w zakresie biznesu i psychologii potrafi przekładać złożone idee na łatwo przyswajalne treści. Bazując na bogatym doświadczeniu w pracy z ludźmi, dąży do tworzenia użytecznych i wyczerpujących materiałów. Kiedy Penelope nie eksperymentuje z nieskończonymi kombinacjami słów, przelewa się na płótna i rośliny.
Chcesz rozwinąć swój biznes modowy? Odkryj najlepsze strategie afiliacyjne i narzędzia, aby zmaksymalizować sprzedaż i zasięg marki.
Sprawdź, czy mikroinfluencerzy czy makroinfluencerzy są lepszymi partnerami afiliacyjnymi. Poznaj plusy i minusy, koszty, zaangażowanie i autentyczność, aby pom...
Szukasz sposobów na ulepszenie swojego marketingu afiliacyjnego w 2025 roku? Nie szukaj dalej. Sprawdź najlepsze trendy marketingu afiliacyjnego na 2025 rok.
Poznaj eksperckie strategie wykorzystania Facebooka, Instagrama, Twittera, Pinteresta i Snapchata do zwiększenia skuteczności marketingu afiliacyjnego w 2025 ro...