
Marketing afiliacyjny vs. reklama
Odkryj kluczowe różnice między marketingiem afiliacyjnym a reklamą. Dowiedz się, jak spersonalizowane strategie afiliacyjne wypadają na tle elastycznych reklam ...
Kompleksowe porównanie marketingu afiliacyjnego i dropshippingu na 2025 rok — poznaj podobieństwa, różnice, zalety, wady i który model najlepiej spełni Twoje cele.
Załóżmy, że rozglądasz się za „przyjaznymi pandemii” sposobami na dodatkowy zarobek. W takim przypadku z pewnością natknąłeś się już na pojęcia marketing afiliacyjny i dropshipping. Jeśli czytałeś fora lub artykuły dotyczące marketingu afiliacyjnego, zapewne widziałeś także dyskusje porównujące te dwa modele.
Który z nich lepiej wybrać na początek? Który jest łatwiejszy? A który przynosi więcej pieniędzy? Postaramy się dziś odpowiedzieć na te pytania. W tym artykule zestawiamy marketing afiliacyjny z dropshippingiem — porównując ich zalety i wady. Który model okaże się lepszy?
Zacznijmy od podobieństw. Po pierwsze, zarówno marketing afiliacyjny jak i dropshipping są nieco niezrozumiane. Ponieważ można je zacząć praktycznie od razu i wiążą się z małym ryzykiem, często traktuje się je jako „szybkie pieniądze”. Wiele osób zaczyna marketing afiliacyjny lub zakłada działalność dropshippingową, licząc na szybkie porzucenie nudnej pracy na etacie przy minimalnym wysiłku.
Niestety, to tak nie działa. Zarówno w marketingu afiliacyjnym, jak i w dropshippingu, trzeba wykonać pracę na początku. Obejmuje to założenie strony internetowej, wybór partnerów lub programów afiliacyjnych, tworzenie treści i budowanie bazy klientów lub obserwatorów. Zanim zobaczysz efekty swojej pracy, musisz zainwestować czas i wysiłek, szczególnie jeśli zaczynasz od zera.
Oba modele mają jednak jedną dużą zaletę. Możesz je łatwo powiązać ze swoimi zainteresowaniami lub hobby, promując produkty, które lubisz i chcesz polecić innym.
Podstawowa różnica polega na sposobie zarabiania. Afilianci zarabiają prowizje stanowiące procent od wartości sprzedaży, którą wygenerują.
W dropshippingu zysk to różnica pomiędzy kosztem produkcji produktu a ceną, po której go sprzedajesz.
Stawka prowizji afiliacyjnej jest zazwyczaj stała, podczas gdy w dropshippingu sam ustalasz cenę. Dlatego może się wydawać, że dropshipping jest bardziej opłacalny.
Jednak dropshipping wiąże się z pewnymi kosztami początkowymi – trzeba stworzyć i utrzymywać stronę, płacić prowizje od sprzedaży na platformach takich jak eBay czy Amazon oraz wydatki na reklamy. Niektóre firmy pobierają również opłaty za realizację dropshippingu. Musisz także liczyć się z kosztami zwrotów i reklamacji, które pokrywasz z własnej kieszeni. Tymczasem w marketingu afiliacyjnym , nie musisz mieć własnej strony — wystarczy kanał wideo lub konto w mediach społecznościowych.
Co jeszcze odróżnia te dwa modele? Przyjrzyjmy się każdemu z nich bliżej.
Najprościej rzecz ujmując, dropshipping pozwala sprzedawać produkty bez wcześniejszego zamawiania ich i płacenia za magazynowanie. Zamawiasz produkty u producenta dopiero wtedy, gdy klient zamówi je (i opłaci) na Twojej stronie.
Nie martwisz się również o koszty wysyłki — produkcją, pakowaniem i dostawą zajmuje się producent. Twoim głównym zadaniem jest promowanie produktów, przekazywanie zamówień producentowi oraz dbanie o obsługę klienta .
Jeśli chcesz otworzyć swój pierwszy sklep internetowy bez większości ryzyk typowych dla tradycyjnych sklepów lub masz ograniczony budżet, dropshipping może być dla Ciebie. Jeśli jesteś twórcą lub artystą, dropshipping to świetny sposób na sprzedaż własnych, personalizowanych gadżetów dla fanów.
Przed otwarciem sklepu dropshippingowego najważniejsze jest, by dokładnie sprawdzić jakość produktów, które chcesz sprzedawać. To szczególnie ważne, gdy oferujesz własne gadżety.
Masz niewielki wpływ na to, jak produkt zostanie zapakowany i dostarczony Twojemu klientowi. Dlatego, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, najlepiej najpierw samemu zamówić i przetestować produkty, zanim zaczniesz je promować.
Marketing afiliacyjny to sposób na zarabianie przez polecanie produktów lub usług online — zwłaszcza jeśli masz już bloga lub popularny kanał wideo. Proces jest bardzo prosty. Dołączasz do programu partnerskiego firmy z Twojej branży lub niszy i promujesz ich produkty na swoich kanałach. Gdy ktoś kupi promowany produkt przez unikalny link afiliacyjny , otrzymujesz prowizję.
Tylko w USA działa aż 11 400 różnych programów afiliacyjnych z każdej branży, więc z łatwością znajdziesz coś związanego z tematyką Twojego bloga lub kanału. Dodatkowo, polecając produkty swoim odbiorcom w recenzjach lub poradnikach, możesz zbudować opinię wiarygodnego źródła informacji.
Dropshipping | Marketing afiliacyjny | |
---|---|---|
Podstawy | Otrzymujesz zamówienia w swoim sklepie online i przekazujesz je producentowi. | Polecasz produkty innym za pośrednictwem bloga, mediów społecznościowych lub platformy wideo. |
Jak zarabiasz? | Ustalasz opłaty dropshippingowe za każdy sprzedany produkt oraz marżę. | Otrzymujesz procent wartości sprzedaży promowanych produktów za każdy sprzedany przedmiot. |
Kiedy zarabiasz? | Gdy klient zamówi produkt w Twoim sklepie i przekażesz zamówienie producentowi. | Gdy potencjalny klient kliknie w link afiliacyjny na Twojej stronie i dokona zakupu. |
Główne obowiązki | Promowanie produktów, przekazywanie zamówień sprzedawcy, a czasem także obsługa klienta. | Promowanie produktów , budowanie relacji z odbiorcami, śledzenie efektów. |
Koszty startowe | Założenie strony, reklamy. | Brak. |
Zalety | Niskie ryzyko finansowe, możesz ustalić dowolną cenę produktu, dobry sposób na promocję własnej twórczości lub wzorów. | Ogromny wybór programów. Jeśli masz bloga lub stronę z lojalnymi odbiorcami, możesz od razu zacząć zarabiać prowizje. |
Wady | Ryzyko sprzedaży produktów słabej jakości (i niezadowolenia klientów), jeśli nie sprawdzisz producentów. Budowa bazy klientów i regularne zarobki mogą zająć więcej czasu. | Prowizja zwykle jest stała i może się zmienić bez ostrzeżenia. Wynagrodzenie wypłacane jest z opóźnieniem – np. raz w miesiącu lub po osiągnięciu określonego progu (np. 200 USD). |
Wskazanie jednoznacznego zwycięzcy jest trudne – wszystko zależy od Twoich preferencji i oczekiwań. Dla wielu osób marketing afiliacyjny jest lepszą opcją. Choć musisz przygotować wartościowe treści, po czasie możesz zacząć zarabiać pasywnie. A jeśli masz już stabilną grupę odbiorców w mediach społecznościowych lub na YouTube, możesz zacząć promować produkty od razu.
Dropshipping wymaga nieco więcej pracy. Poza tworzeniem treści, musisz także zarządzać sklepem i dbać o obsługę klienta . Masz jednak swobodę ustalania ceny końcowej produktu, więc Twoje zarobki mogą być wyższe niż w marketingu afiliacyjnym. Dla wielu to największy plus. Trzeba jednak bardzo dokładnie analizować ceny konkurencji — przy tylu podobnych sklepach na rynku, drastyczne podnoszenie ceny produktu to recepta na porażkę.
Zarówno dropshipping, jak i marketing afiliacyjny to świetne pomysły na dodatkowy zarobek w 2025 roku. Co więcej, żaden z nich nie wiąże się z ryzykiem typowym dla tradycyjnych biznesów online. Wymagają trochę pracy na początku, ale po wdrożeniu możesz cieszyć się ich korzyściami. Bez względu na wybór, masz komfort pracy z domu lub dowolnego miejsca na świecie. Czy można chcieć czegoś więcej?
Oba modele pozwalają promować produkty lub usługi przy niskim ryzyku początkowym, wymagają podobnych umiejętności jak tworzenie treści i marketing, oraz można je rozpocząć samodzielnie bez inwestowania w magazynowanie towaru.
Marketingowcy afiliacyjni zarabiają prowizje jako procent od każdej sprzedaży, podczas gdy dropshipperzy sami ustalają marżę, sprzedając produkty z narzutem. Dropshipping wymaga obsługi klienta i prowadzenia sklepu, a marketing afiliacyjny skupia się na promocji i tworzeniu treści.
Marketing afiliacyjny zwykle ma niższe koszty startowe i można go zacząć mając tylko bloga lub kanał w mediach społecznościowych. Dropshipping wymaga założenia sklepu internetowego i obsługi klienta, ale daje większą kontrolę nad cenami.
Marketing afiliacyjny jest łatwy do rozpoczęcia i oferuje dochód pasywny, ale prowizje mogą być niskie i wypłacane z opóźnieniem. Dropshipping daje większy potencjał zarobkowy i kontrolę nad marką, ale wiąże się z większą odpowiedzialnością i ryzykiem związanym z obsługą klienta i jakością produktu.
Lucia to utalentowana redaktorka treści, która dba o płynną publikację materiałów na różnych platformach.
Poznaj najlepsze narzędzia i strategie na start w marketingu afiliacyjnym lub dropshippingu. Maksymalizuj swój potencjał zarobkowy online już dziś.
Odkryj kluczowe różnice między marketingiem afiliacyjnym a reklamą. Dowiedz się, jak spersonalizowane strategie afiliacyjne wypadają na tle elastycznych reklam ...
Czy warto inwestować w marketing afiliacyjny, jeśli Twoja firma posiada sprawny dział sprzedaży? Dowiedz się, czy marketing afiliacyjny może zastąpić tradycyjną...
Marketing afiliacyjny to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do nowych odbiorców ze swoimi produktami lub usługami. Oto kilka najczęstszych wyzwań.