
Jak ulepszyć program partnerski za pomocą promocji
Dowiedz się, jak zwiększyć skuteczność programu partnerskiego dzięki strategicznym promocjom i ofertom specjalnym. Poznaj najlepsze praktyki wykorzystania cashb...
Dowiedz się, jak wykorzystać marketing afiliacyjny na wszystkich etapach lejka sprzedażowego, aby budować świadomość, pielęgnować leady i konwertować klientów. Poznaj praktyczne strategie maksymalizujące korzyści z afiliacji na każdym etapie.
Relacje afiliacyjne to potężne narzędzie marketingowe. Nie polegają jednak na jednorazowej rozmowie, podczas której ustalasz oczekiwania i zapominasz o partnerze. W rzeczywistości marketing afiliacyjny jest najbardziej skuteczny, gdy stanowi integralną część szerszej strategii.
Aby z tego skorzystać — czyli wydobyć maksimum z każdego partnera afiliacyjnego — warto wykorzystywać te relacje na każdym etapie firmowego lejka sprzedażowego. Wykorzystując współpracę na całej ścieżce klienta, zapewnisz obu stronom stałe, maksymalne korzyści.
Im większą wartość uzyskasz z tej taktyki, tym więcej możesz zainwestować w kolejne możliwości. To mechanizm, który może szybko zamienić się w powtarzalny strumień przychodów, na którym możesz polegać — marzenie każdego marketera.
Marketing afiliacyjny szybko stał się standardem, a nawet fundamentem sposobu, w jaki firmy utrzymują stabilne przychody — nawet w tak nieprzewidywalnych latach jak 2020. Afilianci generują 16% wszystkich zamówień online, co stanowi około 6,8 miliarda dolarów.
Dobra współpraca potrafi zmienić relację z afiliantem w marketing bez ryzyka . Nie musisz spamować skrzynek odbiorczych czy nachalnie wyświetlać reklam, bo polegasz na kimś, kto promuje Twoją markę wśród odbiorców, którzy już mu ufają.
Marketing szeptany to bezcenna wartość. Według badań Adweek, 74% ludzi polega na rekomendacjach z ust do ust. Ponad 80% amerykańskich konsumentów szuka opinii innych, zanim zdecyduje się na zakup.
To sprawia, że każda forma marketingu szeptanego jest tak samo cenna jak płatne reklamy czy kwartalne promocje. Z jednej strony każdy chce otrzymywać rekomendacje od zaufanych osób. (To jeden z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe od zarania handlu.)
Z drugiej strony, poleganie na zewnętrznych opiniach oznacza utratę pełnej kontroli nad rozmową o Twojej firmie. Możesz korzystać z narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych, by śledzić te organiczne dyskusje, ale nie możesz ich w pełni sterować ani zarządzać ich wynikiem.
Zazwyczaj to bywa niepokojące. Jednak marketing afiliacyjny pozwala na podobne „bezobsługowe” podejście, zachowując przy tym pewien wpływ na kierunek rozmowy.
W najprostszej formie marketing afiliacyjny to pewien rodzaj współpracy między jedną marką (zwykle sklepem internetowym lub serwisem e-commerce), a inną marką (partnerem w tej relacji). Jest jednak znacznie cenniejszy niż inne formy współpracy.
Partner poleca sklep internetowy swojej społeczności. Możesz myśleć o tym jak o influencerach w mediach społecznościowych, ale to mogą być równie dobrze kanały na YouTube, niszowe marki czy nawet większe platformy działające w zupełnie innej branży.
Ten partner — afiliant — zwykle otrzymuje prowizję za każdą sprzedaż, na którą miał wpływ. (Najczęściej jest to procent od sprzedaży, ale warunki mogą się różnić.) Potrzebuje przy tym linku afiliacyjnego, by cały ruch polecający można było śledzić w czasie.
Po stronie e-commerce sytuacja jest prostsza: firma szuka partnerów afiliacyjnych i rozlicza się z nimi — za liczbę leadów lub bezpośrednie sprzedaże. To sposób na wykorzystanie reputacji i bazy odbiorców innej marki lub osoby, by dotrzeć do nowych klientów spoza własnego zasięgu.
Obie strony czerpią z tej współpracy korzyści. Jeśli wynegocjujesz dobre warunki — być może także promocję krzyżową lub wyróżnienie na platformie — dotrzesz efektywnie do nowych odbiorców bez zimnych maili czy kosztownych reklam.
To nie różni się aż tak bardzo od zwykłego partnerstwa czy contentu sponsorowanego. Jednak dzięki linkom afiliacyjnym każda transakcja jest łatwa do śledzenia. Pozostajesz „za kierownicą”, nawet jeśli opierasz się na zewnętrznych działaniach, by zdobyć rozgłos.
Innymi słowy, zyskujesz wszystkie kluczowe zalety marketingu szeptanego. Ale dzięki współpracy partnerskiej Ty decydujesz kto mówi, co mówi i gdzie kieruje uwagę swojej społeczności.
Twój lejek sprzedażowy odzwierciedla ścieżkę idealnego klienta. To drabina, w której każdy szczebel odpowiada konkretnemu etapowi tej podróży. Lejek (czy mapa, czy wykres — jak wolisz to wizualizować) staje się kompasem dla szeroko zakrojonych działań marketingowych.
Oznacza to budowanie treści i strategii mailowej, które odpowiadają na potrzeby na każdym etapie, dając ludziom wszystkie informacje i narzędzia, by przejść od „nowego leada” do „ambasadora marki”.
Modeli lejków jest wiele. Jednak u podstaw każdego z nich leżą cztery główne segmenty:
Patrząc na taki wykres, łatwo uznać, że marketing afiliacyjny pasuje tylko do jednego segmentu. Może chcesz, by afilianci generowali leady i kierowali potencjalnych klientów na Twoją stronę. A może celujesz w dolny etap lejka, gdzie partnerzy polecają klientów gotowych na decyzję zakupową.
Jednak ograniczanie potencjału afiliantów osłabia ich prawdziwy wpływ na Twój biznes. A co, jeśli jedna grupa partnerów informowałaby odbiorców o Twojej marce, inna przygotowywała tutoriale, a jeszcze inna promowała konkretne zalety Twoich produktów?
Afilianci nie muszą ograniczać się do jednego segmentu strategii. Wręcz przeciwnie, tylko integrując ich na wszystkich etapach, wydobędziesz maksimum z całego systemu.
Dobrze zdefiniowany lejek sprzedażowy to standard w każdej organizacji — nawet jeśli jesteś małą firmą, która dopiero zaczyna współpracę afiliacyjną .
W końcu to sposób, by zobaczyć, jak bardzo dana osoba zna Twoją markę. (To także sposób na ocenę poziomu zainteresowania i wiedzy, ale można to sprowadzić do ogólnego „poziomu znajomości”.)
Chociaż ścieżka klienta jest zwykle przedstawiana poziomo, łatwo zauważyć podobieństwa do pionowego lejka sprzedażowego. Oba modele pokazują drogę od poznania marki do stania się jej lojalnym ambasadorem.
Obie wizualizacje opierają się na jednym: ludzie potrzebują informacji, zanim przejdą ze „Świadomości” do „Rozważania”. Rzadko jednak szukają ich bezpośrednio u źródła.
Zamiast tego wybierają głos lub stronę, której ufają.
Zgodnie z utartą opinią, jeśli ktoś wymienia e-mail za cyfrowy materiał — np. szablon lub poradnik e-mail marketingowy — w końcu zamieni się w klienta. Bez marketingu afiliacyjnego Twoja strona będzie jednak tylko jedną z wielu, które sprawdzą.
74% amerykańskich kupujących online sprawdza wiele stron afiliacyjnych przed zakupem produktu. Jeśli Twoja strategia nie wykorzystuje potencjału partnerów, tracisz szansę na sprzedaż. Co ważniejsze, nie inwestujesz w te relacje.
Cały ten system nabiera szczególnej wartości w lejku sprzedażowym, gdzie możesz wykorzystać afiliantów, by podkreślać wybrane cechy lub produkty określonej grupie w odpowiednim momencie. Podobnie jak w innym marketingu: nie chcesz zasypać nowego leada tymi samymi informacjami, które wysyłasz powracającemu klientowi. Strukturalny lejek wymusza analizę i reorganizację podejścia do treści — wpływa to także na sposób wykorzystania afiliacji.
Ponieważ marketing afiliacyjny może prowadzić do różnych rezultatów (od pierwszego odwiedzenia strony po spontaniczny zakup), wpływa również na każdy element lejka. Jeśli nie integrujesz tych dwóch podejść, nie wykorzystasz w pełni żadnego z nich.
A co, jeśli jesteś afiliantem, nie sklepem? Marketing afiliacyjny to zawsze współpraca dwóch stron. Znając swoją rolę, możesz lepiej negocjować relacje, przekraczać oczekiwania partnera i dostarczać wartość własnej widowni, którą tak ciężko budowałeś.
Załóżmy, że jesteś blogerem lub twórcą. Wiesz już, jak partnerstwo afiliacyjne pomaga firmom — te same korzyści dotyczą także Ciebie: to głównie drugie, ale pewne źródło dochodu.
Poprawa efektywności pozwoli Ci zamienić przypadkowe polecenia w regularne, miesięczne przychody. Tak, przemyślenie własnego lejka sprzedażowego może w tym pomóc.
Łatwo zignorować pojęcie „lejka sprzedażowego”. Po co twórcy treści strategia marketingowa?
Z tego samego powodu, dla którego dobierasz tematy bloga, muzykę w tle na YouTube, spójność wizualną czy inne elementy swojej obecności w sieci. Twoja widownia to różne typy odbiorców. Znajomość ich potrzeb, upodobań, tego gdzie jeszcze szukają treści — wszystko to pozwala rozwijać blog lub kanał w nowy, ekscytujący sposób… nawet jeśli trzeba myśleć jak marketer.
Budowanie społeczności przez blogerów i influencerów wymaga wiele pracy. Liczy się nie tylko dobra treść, ale także zaangażowanie odbiorców. Te relacje mają ogromną wartość i czynią Cię atrakcyjnym partnerem dla większych firm.
Najpierw trzeba jednak zbudować własny lejek sprzedażowy. To wymaga nieco wiedzy marketingowej — od planowania treści po analizę różnych grup odbiorców. To może być trudne dla małej firmy, niezależnego bloga, kanału na YouTube czy innego projektu z ograniczonym budżetem.
Nawet jeśli działasz afiliacyjnie od lat, wiesz, że zawsze można się rozwinąć. Wystarczą odpowiednie wskazówki, by znacząco zwiększyć przychody z afiliacji . Jedną z nich jest właśnie własny lejek sprzedażowy — narzędzie, które pozwala lepiej współpracować z partnerami i maksymalizować relacje dla rozwoju własnej platformy.
Cała ta integracja może wydawać się sporym wyzwaniem. Jeśli prowadzisz marketplace, możesz się zastanawiać, czy warto zmieniać relacje afiliacyjne lub strategię treści. Jako afiliant możesz rozmyślać, po co stosować biznesowe zasady do bloga, kanału czy profilu w social mediach.
Ale pamiętaj: marketing afiliacyjny odpowiadał za 15% całkowitych przychodów z reklam cyfrowych w 2020 roku; podobnie programy afiliacyjne generują 15–30% wszystkich sprzedaży.
Program afiliacyjny wywiera ogromny wpływ zarówno na potencjalne dochody, jak i liczby sprzedaży. Szczególnie wtedy, gdy wpisuje się w szeroką strategię marketingową — jak lejek sprzedażowy.
Bez względu na to, po której stronie stołu siedzisz, integracja marketingu afiliacyjnego z lejkiem sprzedażowym pozwoli wszystkim wycisnąć maksimum z tych kluczowych relacji.
Marketing afiliacyjny polega na współpracy z osobami lub markami w celu promowania Twoich produktów lub usług. Zintegrowany z lejkiem sprzedażowym, partnerzy afiliacyjni mogą budować świadomość, pielęgnować leady i pomagać w konwersji potencjalnych klientów na każdym etapie lejka.
Afilianci mogą budować świadomość, przedstawiając Twoją markę nowym odbiorcom, wzbudzać zainteresowanie poprzez treści edukacyjne, wpływać na decyzje poprzez recenzje i porównania oraz motywować do działania, udostępniając specjalne oferty lub opinie klientów.
Ograniczanie afiliantów do jednego etapu zmniejsza ich wpływ. Angażując partnerów afiliacyjnych na każdym etapie lejka, maksymalizujesz ich potencjał, by dostarczać wartość na każdym punkcie styku klienta – od budowania świadomości po lojalność.
Linki afiliacyjne umożliwiają precyzyjne śledzenie ruchu poleconego, konwersji i sprzedaży, co pozwala łatwo mierzyć skuteczność każdego afilianta i optymalizować strategię partnerską.
Tak. Twórcy treści i blogerzy mogą wykorzystywać marketing afiliacyjny jako wiarygodne dodatkowe źródło dochodu, dostosowując swoje treści do odpowiednich ofert afiliacyjnych i budując własny lejek sprzedażowy angażujący ich odbiorców.
Drew Gula jest copywriterem w Soundstripe, firmie zajmującej się licencjonowaniem muzyki i wideo stockowego, która zapewnia zasoby — takie jak szablony scenariuszy i muzykę w tle do YouTube — pomagające firmom tworzyć lepsze treści marketingowe.
Odkryj pełen potencjał swojego lejka sprzedażowego dzięki integracji strategii marketingu afiliacyjnego. Poznaj narzędzia, wskazówki i sprawdzone techniki, które napędzą wzrost i powtarzalne przychody.
Dowiedz się, jak zwiększyć skuteczność programu partnerskiego dzięki strategicznym promocjom i ofertom specjalnym. Poznaj najlepsze praktyki wykorzystania cashb...
Chcesz rozwinąć swój program partnerski w 2025 roku? Sprawdź 12 skutecznych strategii, jak znaleźć afiliantów i rozwijać swój biznes.
Ucz się na prawdziwych przykładach udanych kampanii afiliacyjnych prowadzonych przez e-mail, media społecznościowe i strony internetowe, aby zainspirować własny...