Czym jest zarządzanie afiliacją i czy naprawdę go potrzebujesz?
Poznaj podstawy zarządzania afiliacją i sprawdź, czy Twoja firma potrzebuje tego, by się rozwijać. Dowiedz się, jak skuteczne zarządzanie wpływa na wzrost przychodów i reputacji przy minimalizacji kosztów.
Sprawienie, by programy afiliacyjne działały sprawnie bez nikogo odpowiedzialnego za ich prowadzenie, to nie lada wyzwanie. Ale czym tak naprawdę jest zarządzanie afiliacją i czy powinieneś zatrudnić menedżera w swojej firmie? Przeczytaj, aby się dowiedzieć!
Obecnie wartość marketingu afiliacyjnego wynosi 12 miliardów dolarów. Jeśli przewiniesz na dół dowolnej strony SaaS lub klikniesz ikonę „Ustawienia użytkownika”, najprawdopodobniej znajdziesz linki „Zostań partnerem” albo „Poleć nas znajomym”. Zaskoczenie? 80% marek korzysta z afiliacji do generowania leadów, w tym tak znane firmy jak Amazon czy Shopify.
Liczba firm, które próbują wykorzystać marketing afiliacyjny na swoją korzyść, stale rośnie, ponieważ to strategia typu win-win. Każdy zyskuje: firmy poprawiają reputację i zwiększają przychody przy bardzo niskich kosztach (bez ryzyka płacenia z góry, jak w innych strategiach marketingowych), a marketerzy otrzymują nagrodę za każdego pozyskanego klienta (są więc osobiście zainteresowani sukcesem programu afiliacyjnego danej marki).
Koszty prowadzenia programu partnerskiego są minimalne (poza prowizją dla partnera lub opłatą dla właściciela sieci), a co ważniejsze – płacisz tylko za widoczne efekty. Jeśli nie pozyskasz nowych klientów, nie wydajesz ani grosza. Sprzedaż generowana przez programy afiliacyjne jest także kusząca – może stanowić nawet 30% całkowitych przychodów firmy. W związku z tym wiele firm zatrudnia marketerów afiliacyjnych, uruchamia program partnerski i pozwala mu działać samemu… a potem rozczarowuje się brakiem namacalnych efektów.
Niestety, marketing afiliacyjny to nie jest przedsięwzięcie „plug and play” – każdego dnia trzeba wykonać wiele zadań, aby program działał sprawnie. Gdy masz jednego lub dwóch partnerów afiliacyjnych, śledzenie ich wyników nie sprawia problemu. Jednak wraz ze wzrostem sieci, kontrola nad wszystkim staje się coraz trudniejsza. Im większa sieć, tym trudniej zarządzać wszystkim samodzielnie. Wtedy firmy muszą pomyśleć o odpowiednim zarządzaniu afiliacją i zatrudnieniu osoby dedykowanej tylko do tego celu.
Czym jest zarządzanie afiliacją?
Oprócz świetnego produktu, wysokiej jakości treści i sprawdzonych partnerów
, potrzebujesz również platformy zarządzającej, by rozbudowywać sieć i osiągać oczekiwane wyniki. Dobre zarządzanie polega na kontrolowaniu wszystkich aspektów programu partnerskiego
, monitorowaniu wyników partnerów, poszukiwaniu nowych afiliantów, optymalizacji obecnej strategii oraz dbaniu, by wszyscy partnerzy otrzymywali wypłaty na czas.
Na początku realizacja tych zadań jest łatwa. Jednak wraz ze wzrostem liczby partnerów w firmie, utrzymanie wszystkich „na jednej stronie” (gdy często się nie znają osobiście) i zapewnienie płynności działania programu staje się wyzwaniem. Potrzebujesz kogoś do pomocy – a konkretnie menedżera afiliacyjnego.
Kim jest menedżer afiliacyjny?
Menedżer
afiliacyjny to osoba odpowiedzialna za zarządzanie programem partnerskim
od A do Z. Do jego codziennych obowiązków należy m.in. śledzenie i analizowanie wszystkich wskaźników, ocena i optymalizacja kampanii dla lepszych efektów, tworzenie i wdrażanie strategii sprzedażowej oraz proponowanie, jakie słowa kluczowe czy treści wykorzystać.
To jednak nie wszystko – do obowiązków menedżera należy także wyszukiwanie, rekrutacja i szkolenie nowych afiliantów. Oprócz tego musi zbudować strategię zgodną z celami firmy, odpowiadać na pytania partnerów i rozwiązywać ewentualne problemy. Nadzorowanie regulaminu programu i pilnowanie, by nie dochodziło do naruszeń, to także jego zadanie.
Na koniec, menedżer tworzy treści do newsletterów i materiałów pomocniczych, odpowiada na maile oraz realizuje prośby afiliantów. Jak widać, praca menedżera afiliacyjnego nie należy do najłatwiejszych. By sprostać wszystkim zadaniom, menedżer musi posiadać szereg kompetencji.
Jakie umiejętności powinien mieć menedżer afiliacyjny?
Menedżerowie afiliacyjni każdego dnia muszą pełnić wiele ról (dbając zarówno o program, jak i ludzi za nim stojących). Potrzebują więc szerokiego wachlarza umiejętności i cech, by odnieść sukces. Oto kilka z nich, na które warto zwrócić uwagę przy rekrutacji menedżera afiliacyjnego:
Chęć do nauki
Wraz ze wzrostem liczby firm rozpoczynających kampanie afiliacyjne, rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jeśli menedżer nie śledzi trendów i nowinek w branży, szybko zostanie w tyle. Dlatego tak ważne jest, by stale rozwijał swoje umiejętności i poszerzał wiedzę o branży
, poznając nowe kanały marketingowe, narzędzia czy typy treści. Zwiększanie doświadczenia daje mu również pewność siebie i przekonanie do własnych propozycji, co jest kluczowe, bo…
Pewność siebie
…nie ma dnia, w którym menedżer nie musiałby podejmować decyzji lub omawiać udoskonaleń i propozycji. Odpowiada też za przekonywanie partnerów do dołączenia do programu czy negocjacje z dostawcami. By obronić swoje stanowisko i przekonać firmy, że jego pomysły są warte realizacji, potrzebuje zarówno danych, jak i umiejętności prezentacji oraz wiary we własne możliwości.
Afilianci także czują się pewniej, gdy menedżer zna się na rzeczy i potrafi poprzeć swoje propozycje argumentami – to buduje ich zaufanie do programu.
Elastyczność
Marketing od zawsze był branżą, w której coś działa dziś, a jutro jest już przeszłością. Obecnie sytuacja potrafi zmienić się w mgnieniu oka (co stale udowadnia nam pandemia), więc szybkie dostosowanie się do nowych wyzwań to jedna z najważniejszych umiejętności menedżera afiliacyjnego. Nawet najlepiej zaplanowana kampania
może zostać zakłócona przez niespodziewane problemy lub nagłe zmiany w branży, a menedżer musi szybko podjąć decyzje, jak sobie z nimi poradzić. Często także negocjuje z przełożonymi, klientami lub afiliantami – co oznacza, że będzie musiał szukać kompromisów między własnymi a klienta czy firmy oczekiwaniami.
Obecnie bardzo ważne jest także podejmowanie nowych zadań i obowiązków w odpowiedzi na zmiany rynkowe oraz wdrażanie nowych narzędzi czy taktyk marketingowych zamiast kurczowego trzymania się starych metod. Menedżerowie powinni śledzić branżowe newsy i modyfikować podejście, gdy pojawi się np. nowy kanał marketingowy.
Analiza danych i umiejętności komputerowe
Marketing afiliacyjny można realizować na niezliczoną liczbę sposobów – ale który z nich wybrać? Odpowiedź tkwi w danych, które marketerzy otrzymują każdego dnia. Na podstawie analizy menedżerowie decydują, które działania przynoszą oczekiwane rezultaty, a które nie są warte zachodu, jakie kanały zapewniają najlepszy współczynnik konwersji oraz jak ich działania wpływają na cały program.
Jednak ogrom danych może być przytłaczający – menedżerowie muszą wiedzieć, na które wskaźniki warto zwrócić uwagę, a które są mniej istotne. Ponieważ śledzenie
i ręczna analiza danych są czasochłonne i skomplikowane, menedżerowie afiliacyjni powinni znać narzędzia do zarządzania programem i umieć z nich korzystać, by monitorować efekty zarówno programów, jak i samych afiliantów.
Kreatywność
Sprzedaż produktu lub promocja marki w niezwykle konkurencyjnej branży afiliacyjnej jest dużo trudniejsza, niż się wydaje. Dlatego menedżerowie muszą stale wymyślać nowe, innowacyjne pomysły na kampanie czy promocję marki
. Wdrażanie unikalnych koncepcji pozwala firmie wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć zarówno nowych partnerów, jak i klientów – zwłaszcza jeśli kampania stanie się viralem.
Poza tworzeniem pomysłów na kampanie, menedżerowie muszą wykazać się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów biznesowych, radzeniu sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami i znajdowaniu nowych, „nieszablonowych” możliwości promocji programu.
Umiejętności komunikacyjne i przywódcze
Menedżerowie codziennie rozmawiają z wieloma osobami – od afiliantów po właścicieli firm, dostawców i klientów. Dlatego bycie świetnym mówcą to podstawa. Wprowadzając nowy pomysł na kampanię czy taktykę marketingową
, muszą umieć przedstawić swoje oczekiwania i koncepcje klientom oraz współpracownikom podczas spotkań. Takie spotkania z pewnością wiążą się z pytaniami, wątpliwościami czy krytyką, więc menedżer musi czuć się swobodnie prezentując przed grupą, odpowiadać na pytania i radzić sobie z negatywnymi opiniami, przekonując innych do swoich propozycji.
Ponadto, jako osoby zarządzające zespołem, menedżerowie powinni wyznaczać cele, prowadzić i motywować afiliantów do ich realizacji oraz jasno przedstawiać swoje oczekiwania i prośby.
Organizacja pracy i stalowe nerwy
Przy ilości zadań i obowiązków, które muszą wykonywać każdego dnia, świetna organizacja pracy jest niezbędna. Menedżerowie muszą też podejmować szybkie decyzje dotyczące kilku projektów naraz (najczęściej o różnych wymaganiach i na różnych etapach realizacji) lub reagować na nieprzewidziane sytuacje, dlatego muszą zachować zimną krew.
Dobra organizacja pracy pomaga również tworzyć harmonogramy, ustalać priorytety, dotrzymywać terminów i kontrolować postępy afiliantów.
Podsumowanie
Wielu osobom wydaje się, że wystarczy stworzyć program partnerski, przygotować linki i zatrudnić marketerów, by natychmiast zyskać mnóstwo nowych klientów – i to niewielkim kosztem. Gdyby to było takie proste!
Aby kampanie afiliacyjne
działały sprawnie, menedżerowie muszą je stale doskonalić i optymalizować. Dzięki temu program będzie działał bez zakłóceń, a Twoi partnerzy będą dawali z siebie wszystko i nieustannie się rozwijali. Może więc warto rozpocząć nadchodzący rok od ulepszonego marketingu afiliacyjnego
?
Najczęściej zadawane pytania
Czym jest firma zarządzająca afiliacją?
Firma zarządzająca afiliacją to firma, która pomaga przedsiębiorstwom w zarządzaniu relacjami z partnerami afiliacyjnymi. Oferuje usługi takie jak śledzenie działań afiliantów, zarządzanie płatnościami oraz wsparcie dla partnerów.
Czym jest platforma do zarządzania afiliacją?
Platforma do zarządzania afiliacją to oprogramowanie lub narzędzie, które pomaga firmom zarządzać programami marketingu afiliacyjnego. Oferuje funkcje takie jak śledzenie sprzedaży afiliacyjnych, zarządzanie relacjami z partnerami, udostępnianie materiałów promocyjnych oraz analizę skuteczności kampanii afiliacyjnych.
Lucia to utalentowana redaktorka treści, która dba o płynną publikację materiałów na różnych platformach.
Lucia Halašková
Redaktorka treści
Udoskonal zarządzanie afiliacją
Poznaj Post Affiliate Pro i odkryj narzędzia, które usprawnią Twój program partnerski, poprawią wyniki i zmaksymalizują przychody.
6 powodów, dla których warto korzystać z zewnętrznego systemu zarządzania programem partnerskim
Chcesz usprawnić procesy marketingu afiliacyjnego? Poznaj korzyści płynące z wykorzystania zewnętrznego systemu partnerskiego i dowiedz się, jak szybko poprawić...
Jak znaleźć afiliantów do promowania Twojego biznesu?
Poznaj skuteczne strategie pozyskiwania wartościowych afiliantów dla swojej firmy i dowiedz się, ilu ich potrzebujesz, aby promować swoje produkty. Odkryj najle...