
Czym jest zarządzanie afiliacją i czy naprawdę go potrzebujesz?
Efektywne zarządzanie kampaniami afiliacyjnymi opiera się na ciągłym doskonaleniu i optymalizacji. Dowiedz się, czym jest zarządzanie afiliacją, dlaczego jest t...
Poznaj cztery największe wyzwania, przed jakimi stoją programy partnerskie SaaS, oraz odkryj praktyczne rozwiązania dotyczące pozyskiwania właściwych partnerów, zwiększania retencji, podnoszenia sprzedaży i zapobiegania oszustwom.
Zainteresowanie marketingiem afiliacyjnym stale rośnie. Samo hasło „affiliate marketing” jest wyszukiwane w USA około 50 000 razy miesięcznie. Według badań Statista, firmy w USA mają wydać na marketing afiliacyjny 8,2 miliarda dolarów do 2022 roku . Skąd taka popularność marketingu afiliacyjnego? Jest to jeden z najlepszych sposobów dotarcia z ofertą do nowych klientów będących w Twojej grupie docelowej.
W teorii marketing afiliacyjny w SaaS brzmi banalnie prosto. Wszystko, czego potrzebujesz jako firma SaaS, to inni ludzie (afilianci), którzy będą promować i sprzedawać Twoje produkty lub usługi. Następnie płacisz im prowizję za każdą sprzedaż, którą wygenerują. Koszty finansowe i ryzyko związane z marketingiem afiliacyjnym są minimalne, a przychody z tej branży stale rosną. Dlatego niemal każdy chce wykorzystać marketing afiliacyjny w swoim biznesie.
Niestety, nie wszystkie programy partnerskie SaaS odnoszą sukces. Wiele z nich całkowicie chybia celu i nie generuje sprzedaży lub zostaje porzuconych po napotkaniu licznych wyzwań marketingu afiliacyjnego.
Nie musi tak być. Większość trudności, na które natkniesz się podczas rozwoju programu partnerskiego SaaS , można przezwyciężyć, jeśli wiesz, z czym masz do czynienia. Oto cztery największe wyzwania, z jakimi możesz się spotkać podczas rozwoju swojego programu. Dodaliśmy także kilka praktycznych wskazówek, jak sobie z nimi poradzić.
Aby program partnerski SaaS odniósł sukces, musisz znaleźć odpowiednich ludzi do promowania swojego produktu lub usługi. Dotarcie do osób, które będą dobrym wyborem, może być jednak trudne. Zwłaszcza przy tylu samozwańczych „ekspertach affiliate marketingu ” na rynku. Gdzie więc szukać utalentowanych partnerów?
Jednym z najlepszych pomysłów rekrutacyjnych dla firm SaaS jest zaproszenie obecnych klientów do programu partnerskiego. Tacy klienci sprawdzają się w każdym projekcie afiliacyjnym, ale dla SaaS są szczególnie wartościowi.
Po pierwsze, większość firm SaaS działa w modelu subskrypcyjnym. Oznacza to, że klient musi dokonywać powtarzalnych zakupów, aby dalej korzystać z produktu lub usługi. Regularne zakupy świadczą o tym, że klient jest na tyle zadowolony z produktu, iż chce go używać przez długi czas. Ci klienci, którzy znają Twój produkt i są z niego zadowoleni, mają największą szansę przekonać innych do jego wypróbowania. Ponieważ dobrze go znają i często używają, mogą opowiedzieć innym, jak z niego korzystają, co im pomógł osiągnąć i co najbardziej w nim cenią.
Po drugie, Twoi klienci zostaną nagrodzeni za polecanie produktów lub usług, które już lubią, więc zaproszenie ich do programu partnerskiego SaaS to świetny sposób na utrzymanie ich zadowolenia i lojalności.
Po trzecie, blogi i kanały powiązane z Twoją branżą, których autorzy mogą być zainteresowani wypróbowaniem (a następnie promowaniem) Twoich produktów lub usług, to kolejne dobre miejsce na znalezienie nowych, utalentowanych partnerów. Pamiętaj jednak, że popularni blogerzy otrzymują mnóstwo podobnych propozycji, więc musisz przygotować ofertę, która będzie warta ich czasu.
Znalezienie utalentowanych partnerów do swojego biznesu to dopiero początek. Wiele firm ma problem z utrzymaniem partnerów na dłuższy czas. Jeśli wyniki nie są takie, jak się spodziewali, nie mają wystarczających materiałów promocyjnych , lub ich prowizja jest za niska, szybko się zniechęcą i odejdą na dobre. Jeśli więcej czasu poświęcasz na zastępowanie partnerów niż na rozwijanie programu, Twoja strategia wymaga poprawy. Jak temu zapobiec?
Warto przygotować dokładny proces wdrożenia dla nowych partnerów. Dzięki temu szybciej odnajdą się w nowej roli i będzie mniejsze ryzyko, że zrezygnują, gdy coś pójdzie nie po ich myśli. Stworzenie przewodnika „Pierwsze kroki” z najważniejszymi informacjami potrzebnymi partnerom w pracy to również świetny pomysł. Taki przewodnik powinien zawierać najważniejsze informacje o Twojej marce oraz produkcie, który będą promować. Warto też dodać krótki tutorial dotyczący obsługi narzędzi marketingowych oraz listę wytycznych marki dotyczących tworzenia materiałów promocyjnych.
Możesz także rozważyć dodanie sekcji FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami. Mogą to być pytania typu: „Jakie są zasady uzyskania prowizji?”, „Kiedy mogę użyć nazwy marki?” czy „Jak dodać linki partnerskie?”. Odpowiedzi na te pytania oszczędzą sporo czasu zarówno Tobie, jak i Twoim partnerom.
Zróżnicowane typy prowizji to także świetny sposób na utrzymanie zaangażowania partnerów. Przykładowo, możesz utworzyć kilka poziomów prowizji, do których partnerzy mogą awansować. Grupy o wyższym poziomie mogą otrzymywać większe prowizje po spełnieniu określonych warunków. Innym pomysłem jest zaoferowanie prowizji dożywotnich. Taki model oznacza, że partner otrzymuje wynagrodzenie za każdy powtarzalny zakup danego klienta, co jest znacznie bardziej motywujące niż jednorazowa prowizja za każdą sprzedaż.
W marketingu afiliacyjnym posiadanie jak największej liczby partnerów nie zawsze gwarantuje sukces. Może się zdarzyć, że mimo kilku partnerów wyniki sprzedażowe są dalekie od oczekiwań. Jednym z powodów może być to, że partnerzy generują nieodpowiedni ruch do Twojego programu partnerskiego SaaS . W wielu przypadkach bardziej opłaca się skupić na kilku partnerach, którzy są dopasowani do Twojej grupy docelowej i potrafią sprowadzić wartościowy ruch. Daje to większe szanse na wzrost sprzedaży, bo partnerzy docierają do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoimi produktami.
Z tego samego powodu współpraca z influencerem lub blogerem o dużych zasięgach może skończyć się rozczarowaniem. Choć mogą oni sprowadzić spory ruch na stronę, liczba transakcji może być niska. Większość ich odbiorców może nie być zainteresowana Twoją ofertą, jeśli nie odpowiada ona ich aktualnym potrzebom. Mogą coś kupić z ciekawości, ale później zrezygnują tuż przed kolejną płatnością za subskrypcję.
Innym powodem, dla którego partnerzy mogą nie generować sprzedaży, jest brak wystarczających materiałów promocyjnych dotyczących Twojego produktu lub usługi. Zapewnienie im różnorodnych, firmowych materiałów już na początku współpracy pomoże im lepiej poznać produkt i zrozumieć, jak powinna wyglądać identyfikacja wizualna marki. To bardzo przyda się, gdy zaczną samodzielnie tworzyć własne materiały.
Oszustwa afiliacyjne stały się w ostatnich latach poważnym problemem, głównie z powodu rosnącej popularności marketingu afiliacyjnego.
W 2020 roku szacowano (na podstawie danych CheQ i Uniwersytetu w Baltimore), że firmy mogą stracić nawet 1,4 miliarda dolarów na oszustwach afiliacyjnych. Szacuje się również, że 40% całego ruchu online generują boty i maszyny wirtualne, a nie ludzie. Jednak boty to tylko jedna z wielu taktyk stosowanych przez oszustów. W ich arsenale są także takie metody, jak cookie stuffing, maskowanie domen, przekierowywanie ruchu czy kradzież treści.
Jaki jest główny cel tych nielegalnych działań? Oczywiście – uzyskanie wyższych prowizji szybciej niż w uczciwy sposób. Zarówno dla firm, jak i marketerów, powstrzymanie takich osób przed dostępem do programu (i budżetu) stanowi wyzwanie. Firmy mogą nawet nie zauważyć, że padły ofiarą oszustów, dopóki liczby nie zaczną się nie zgadzać.
Na szczęście dzięki platformom do zarządzania partnerami można zminimalizować problem oszustw. Post Affiliate Pro posiada szereg wbudowanych narzędzi, które wykrywają podejrzaną aktywność w programie partnerskim SaaS (dotyczącą fałszywych kliknięć, zamówień, rejestracji i logowań) i natychmiast reagują.
Przykładowo, jeśli zauważysz wiele kliknięć, pobrań lub rejestracji z tego samego adresu IP lub regionu, możesz zablokować je automatycznie i odmówić wypłaty prowizji za takie działania – szczególnie jeśli pojawiają się one w krótkim czasie.
Możesz także zablokować całe kraje. Warto więc sprawdzić raporty internetowe dotyczące tego, z których krajów lub regionów pochodzi najwięcej złej jakości ruchu i zablokować (lub przynajmniej ograniczyć) im dostęp do Twoich ofert.
Choć marketing afiliacyjny może przynieść niesamowite rezultaty, nie należy sądzić, że zarządzanie partnerami i programami partnerskimi to bułka z masłem. Jeśli nie jesteś przygotowany na największe wyzwania marketingu afiliacyjnego, możesz mieć sporo trudności. Na szczęście większość problemów można rozwiązać szybko, jeśli wiesz, co robić.
Post Affiliate Pro również służy pomocą. Oprócz ochrony Twojego programu partnerskiego SaaS przed oszustami, pozwala także na znacznie szybsze i bardziej spójne zarządzanie partnerami. Dzięki Post Affiliate Pro możesz skoncentrować się na rozwoju programu, zamiast na ciągłym rozwiązywaniu problemów i monitorowaniu.
Główne wyzwania to znalezienie odpowiednich partnerów, długoterminowe utrzymanie partnerów, generowanie sprzedaży pomimo posiadania partnerów oraz zapobieganie oszustwom afiliacyjnym.
Zaproś lojalnych, obecnych klientów do programu partnerskiego i skontaktuj się z blogerami oraz kanałami w Twojej branży, którzy mogą być zainteresowani promowaniem Twojego produktu.
Zadbaj o dokładny proces wdrożeniowy, kompleksowe przewodniki 'Pierwsze kroki', zróżnicowane struktury prowizji oraz pomocne FAQ, aby utrzymać partnerów zaangażowanych i poinformowanych.
Nie wszyscy partnerzy generują wartościowy ruch. Skup się na rekrutacji partnerów pasujących do Twojej grupy docelowej i zapewnij im wystarczające materiały promocyjne.
Korzystaj z platform do zarządzania partnerami z wbudowanym wykrywaniem oszustw, monitoruj aktywność pod kątem podejrzanych wzorców i rozważ ograniczenie ofert w regionach wysokiego ryzyka.
Lucia to utalentowana redaktorka treści, która dba o płynną publikację materiałów na różnych platformach.
Dowiedz się, jak Post Affiliate Pro może pomóc przezwyciężyć wyzwania programów partnerskich, zapobiegać oszustwom i zwiększyć sukces w marketingu afiliacyjnym.
Efektywne zarządzanie kampaniami afiliacyjnymi opiera się na ciągłym doskonaleniu i optymalizacji. Dowiedz się, czym jest zarządzanie afiliacją, dlaczego jest t...
Poznaj skuteczne strategie pozyskiwania wartościowych afiliantów dla swojej firmy i dowiedz się, ilu ich potrzebujesz, aby promować swoje produkty. Odkryj najle...
Poznaj pięć kluczowych praw budowania skutecznego programu afiliacyjnego: badanie produktów, wybór niszy, tworzenie wartościowych treści, budowanie listy mailin...