
Dlaczego marketing afiliacyjny to marketing bez ryzyka?
Marketing afiliacyjny polega na współpracy polecającej, w której afiliant udostępnia specjalny link do produktu. Dowiedz się więcej w artykule.

Marketing afiliacyjny to strategia oparta na wynikach, w której partnerzy zarabiają prowizje za promowanie produktów lub usług, generowanie ruchu i sprzedaży lub leadów dla firm.
Masz trudności z uzyskaniem zwrotu z inwestycji w swoje działania marketingowe?
Marketing stał się trudniejszy, ponieważ przeciętny człowiek widzi dziś około 5000 reklam dziennie.
Jeśli jednak szukasz sprawdzonego sposobu na zarabianie na swoich działaniach marketingowych, marketing afiliacyjny jest dla Ciebie idealnym wyborem.
Marketing afiliacyjny to sposób na zarabianie pieniędzy nawet podczas snu. To w zasadzie proces, w którym otrzymujesz uzgodnioną prowizję za promowanie produktu lub usługi. Ale poznajmy to dokładniej poniżej.
Marketing afiliacyjny to proces, w którym osoba zwana afiliantem promuje produkt lub usługę firmy. Afiliant działa w imieniu firmy, zasadniczo jak sprzedawca. Po każdej pożądanej akcji afiliant otrzymuje prowizję. Oczekiwana akcja zależy od firmy i ustalana jest z góry. Może to być np. zapisanie się na newsletter, subskrypcja, kliknięcie w witrynie czy sprzedaż.
Firmy zainteresowane marketingiem afiliacyjnym mają dwie opcje do wyboru: mogą stworzyć własny program partnerski lub dołączyć do sieci afiliacyjnej. Jaka jest między nimi różnica?
Program partnerski to program tworzony przez firmę od podstaw. Firma ustala zasady, wytyczne dotyczące treści, prowadzi komunikację mailową z afiliantami itd.
Sieć afiliacyjna to zewnętrzny podmiot, który łączy afiliantów z firmami. Sieci afiliacyjne są już skonfigurowane z zasadami, wytycznymi itd. Zazwyczaj wystarczy się zarejestrować, zapłacić i czekać na sprzedaż.
Które rozwiązanie jest lepsze?
Choć programy partnerskie mogą być bardziej czasochłonne na początku, są zdecydowanie lepszą inwestycją długoterminową, ponieważ możesz mieć pewność, że afilianci przestrzegają Twoich zasad i warunków. Kluczową różnicą jest cena, która w przypadku sieci afiliacyjnych jest wyższa. Jest to zrozumiałe, bo sieci afiliacyjne pośredniczą w całym procesie, ale musisz rozważyć czy to rozwiązanie pasuje do Twojego budżetu i firmy, zwłaszcza że często nie możesz zmienić narracji, do której afilianci się stosują/promują Twoją ofertę.
Zazwyczaj biorą w nim udział 3 lub 4 strony. Po pierwsze, afiliant, czyli reklamodawca/wydawca produktów/usług. Drugą stroną jest sprzedawca – firma oferująca produkty fizyczne lub cyfrowe. Trzecią stroną jest klient. Czwartą stroną może być sieć afiliacyjna, co jest opcjonalne, bo firmy mogą tworzyć własne programy afiliacyjne.
Po wyjaśnieniu wszystkich możliwych stron zobaczmy, jak to działa. Kiedy firma ma własny program partnerski, zazwyczaj kontaktuje się z potencjalnymi afiliantami , którzy mają odpowiednią publiczność/niszową grupę. Jeśli obie strony uzgodnią warunki, afiliant zazwyczaj otrzymuje linki produktowe lub linki śledzące z ciasteczkami, dzięki którym można zidentyfikować, skąd pochodzi lead/sprzedaż. Do generowania i śledzenia tych linków partnerskich , firmy korzystają zwykle z platform śledzących lub odpowiedniego oprogramowania.
Jeśli jesteś sprzedawcą, wszystko zależy od tego, jaką drogę wybierzesz w marketingu afiliacyjnym: program partnerski czy sieć afiliacyjną . Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Jednak jedno przynosi wyniki/sprzedaż szybciej — jest to oczywiście sieć afiliacyjna, bo ma już gotowy system i afiliantów oraz ustalone warunki . Wystarczy dopasować ich do swojego biznesu, więc wdrożenie trwa krócej. Z kolei stworzenie własnego programu partnerskiego wymaga więcej czasu – musisz zbudować go od zera i samodzielnie dotrzeć do potencjalnych partnerów.
Każda osoba, która chce uzyskać dochód z afiliacji , powinna rozważyć jeden kluczowy czynnik. Czy masz już odpowiednią publiczność/niszową grupę? Jeżeli nie, trudno będzie Ci szybko uzyskać sprzedaż afiliacyjną. Budowanie publiczności zajmuje czas i można to zrobić na różnych platformach. Możesz na przykład założyć bloga o interesującej Cię tematyce. Wymaga to jednak dużo pracy i czasu, bo musisz tworzyć wartościowe treści i optymalizować je pod kątem wyszukiwarek. Jeśli nie masz jeszcze publiczności, nie będziesz w stanie szybko zarabiać .
Gdzie jest umiejętność, tam jest sposób. Reklama płatna przez odpowiednie kanały marketingowe to sprytny sposób na promocję, nawet jeśli nie masz własnej publiczności. Może się wydawać, że wiąże się to z większym ryzykiem, i rzeczywiście tak jest w przypadku osób bez doświadczenia w reklamie płatnej. Nie spiesz się z wydawaniem pieniędzy na reklamy, zanim nie dowiesz się, jak to robić. Jeśli jednak jesteś gotowy, to najszybszy sposób na zwiększenie liczby leadów/sprzedaży dla sprzedawców bez własnej publiczności.
Dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców przez afiliantów oznacza nowy strumień ruchu z różnych kanałów medialnych. Przynosi to większą świadomość marki oraz nowe organiczne backlinki , wzmacnia pozycję domeny i poprawia ranking w Google.
Gdy znani afilianci pozytywnie wypowiadają się o Twojej firmie, przekłada się to na wzrost sprzedaży i lepszą reputację biznesu. W efekcie możesz zyskać nowe możliwości rozwoju, np. dzięki partnerstwom.
Ponieważ afiliant , zajmuje się całym marketingiem, nie musisz inwestować ani martwić się o tworzenie idealnej strategii marketingowej, która sama w sobie jest skuteczna.
Wybrani przez Ciebie afilianci zazwyczaj mają duży wpływ na niszę, do której kierujesz ofertę, więc ROI jest zwykle wyższy niż w przypadku innych działań marketingowych.
Marketing afiliacyjny pozwala firmie wejść na nowe rynki bez konieczności ponoszenia dużych nakładów. Wystarczy znaleźć afiliantów w swojej branży i zacząć docierać do nowej publiczności.
Jesteś gotowy, by zyskać te korzyści? Wystarczy mieć dedykowanego opiekuna dla afiliantów i świetne oprogramowanie partnerskie. Sprawdź Post Affiliate Pro i przetestuj już teraz.
Poznaj różne rodzaje afiliantów zanim zaczniesz działać w marketingu afiliacyjnym. Przemyśl je wszystkie, bo każdy z nich ma inne zalety i wady.
Marketing afiliacyjny bez zaangażowania oznacza, że afiliant nie ma doświadczenia ani wiedzy o Twoich produktach/usługach. Nie tworzy treści ani nie zna branży sprzedawcy.
Powiązany marketing afiliacyjny to przeciwieństwo unattached. Afiliant posiada wiedzę, doświadczenie i publiczność pasującą do Twoich produktów/usług. Przetestował produkt/usługę, rozumie ją i rekomenduje odpowiedniej grupie docelowej. Tacy afilianci są najcenniejsi dla firm chcących jak najlepiej wykorzystać marketing afiliacyjny.
Zaangażowany marketing afiliacyjny jest podobny do powiązanego marketingu afiliacyjnego . Afiliant ma publiczność, wiedzę i doświadczenie w tej samej niszy. Co więcej, afiliant jest zaangażowany w działalność firmy, np. w tworzenie produktu. To bardzo korzystne dla sprzedawców, bo publiczność częściej kupuje, gdy recenzent jest bardziej zaangażowany, a nie tylko reklamuje przypadkowy produkt. Jednak dla afiliantów to potencjalne ryzyko – mogą zostać utożsamieni z firmą, jeśli coś pójdzie nie tak.
Influencer to osoba mająca publiczność związaną z konkretnym hobby, stylem życia czy zainteresowaniami. Idealnie nadają się na afiliantów, bo mogą szybko promować produkty/usługi wśród swoich odbiorców. Firmy wybierają influencerów według niszy, więc trafiają bezpośrednio do potencjalnych klientów. To wygodny i szybki sposób na zdobycie leadów lub sprzedaży.
Blogerzy przyciągają publiczność przez wyszukiwarki . Zwykle najpierw testują produkt/usługę i piszą szczegółowe recenzje na swoich stronach. Dzięki temu docierają organicznie do dużej publiczności poprzez blogi z recenzjami. Ludzie ufają recenzjom internetowym tak samo jak osobistym rekomendacjom. Aż 93% klientów twierdzi, że miało to kluczowe znaczenie dla ich decyzji zakupowej. Blogerzy z niszy pomagają więc budować leady, sprzedaż i pozytywną świadomość marki.
Możesz pomyśleć: e-mail marketing . To nadal świetny sposób na konwersję leadów w klientów. ROI z e-mail marketingu wynosi aż 122% . Tworzenie angażujących maili z linkami partnerskimi jest dziś bardzo skuteczne. Uważaj jednak na spamowanie, bo może przynieść odwrotny efekt.
Kolejnym skutecznym kanałem są duże portale medialne jak Facebook, Instagram czy Youtube. Mają ogromną publiczność, więc możesz to wykorzystać, promując produkty/usługi za pomocą kampanii kierowanych, nawet bez własnych obserwatorów. Możesz tworzyć reklamy (np. banery) lub promować przez linki partnerskie .
Przykład: Youtube to wielka platforma społecznościowa, gdzie konsumenci śledzą ulubione kanały związane z hobby lub stylem życia. Amazon stworzył program partnerski Amazon Associates, który generuje unikalny link do umieszczenia w opisie pod filmem. Afiliant otrzymuje prowizję, gdy widzowie kupią produkt przez ten link. Oczywiście, różne produkty mają różne stawki prowizji, ale warto podkreślić, że konsument nie płaci więcej za produkt.
Mikrowitryny oparte na płatnych wynikach wyszukiwania przypominają blogi – to strony poświęcone konkretnej niszy i bardzo przejrzyste. Dzięki temu łatwo i szybko konwertują.
Firmy mogą wynagradzać afiliantów na kilka sposobów, np.:
Cost Per Sale , czyli płatność za zamówienie, to model, w którym sprzedawca płaci afiliantowi tylko za rzeczywiste zamówienia/sprzedaż. To bezpieczny wybór dla sprzedawców oczekujących natychmiastowych efektów.
Cost Per Action oznacza, że afilianci są wynagradzani za każdą pożądaną akcję wykonaną przez klienta, np. zapis do newslettera, rozmowę demo, pobranie darmowego pliku czy okres próbny.
Cost Per Click to model, w którym sprzedawca płaci za każde kliknięcie w stronę pochodzące od afilianta. Zazwyczaj używany jest wtedy, gdy zależy mu na dużym ruchu z kanałów partnerskich.
[Cost Per Mile](/affiliate-marketing-glossary/cost-per-mile-cpm/
Marketing afiliacyjny to rodzaj marketingu opartego na wynikach, w którym firma wynagradza jednego lub więcej partnerów za każdego odwiedzającego lub klienta, który trafił do niej za pośrednictwem reklamy lub linku klikniętego na jej stronie internetowej.
Niekoniecznie. Musisz umieć tworzyć strony docelowe i konfigurować narzędzia śledzące, ale pozostałe zadania techniczne możesz łatwo zlecić, korzystając z oprogramowania takiego jak Post Affiliate Pro. Choć nie jest to konieczne, zalecamy poznanie podstaw, ponieważ pomaga to lepiej zrozumieć dane.
Nie, marketing afiliacyjny nie jest piramidą finansową. To model biznesowy, w którym partner otrzymuje prowizję za każdą zrealizowaną akcję lub sprzedaż.
To zależy od Twoich umiejętności. Jeśli masz dużą publiczność/obserwujących, rozpoczęcie marketingu afiliacyjnego może być łatwe. Jednak początkujący bez własnej społeczności muszą włożyć więcej pracy, aby ją zbudować lub skorzystać z płatnych reklam.
Przykładem reklamy afiliacyjnej jest sytuacja, gdy bloger umieszcza w swoim wpisie link do produktu w sklepie internetowym i otrzymuje prowizję, jeśli czytelnicy klikną w link i dokonają zakupu.
Poznaj podstawy marketingu afiliacyjnego, najlepsze praktyki i dowiedz się, jak zwiększyć swój biznes lub dochód dzięki odpowiednim strategiom i narzędziom.
Marketing afiliacyjny polega na współpracy polecającej, w której afiliant udostępnia specjalny link do produktu. Dowiedz się więcej w artykule.
Ucz się na prawdziwych przykładach udanych kampanii afiliacyjnych prowadzonych przez e-mail, media społecznościowe i strony internetowe, aby zainspirować własny...
Chciałbyś zarabiać pasywnie dzięki marketingowi afiliacyjnemu? Sprawdź nasz przewodnik po marketingu afiliacyjnym, zanim zaczniesz.

